اعلام ظرفیت ۳ رشته پرطرفدار در کنکور امسال

مهر نوشت: ظرفیت پذیرش در گروه علوم تجربی کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ اعلام شده است و از جمع ظرفیت ۵۴ هزار نفری ظرفیت این گروه، سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ۸ هزار و ۴۱۹ نفر ظرفیت دارند.

بررسی ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی گروه آزمایشی علوم تجربی در دوره های مختلف روزانه، نوبت دوم (شبانه)، مناطق محروم، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پیام نور نشان می دهد که این ظرفیت ۵۴ هزار و ۲۷۸ نفر است.

ظرفیت پذیرش گروه علوم تجربی در دوره روزانه ۳۵ هزار و ۸۶۱ نفر است. ظرفیت دوره نوبت دوم (شبانه) ۲ هزار و ۸۷۱ نفر، ظرفیت محروم (زلزله زده، سیل زده و سایر مصوبات) ۲۶۳ نفر، ظرفیت دانشگاه فرهنگیان (ویژه داوطلبان آزاد) ۴ هزار و ۲۷۸ نفر، ظرفیت دانشگاهها و مؤسسات غیردولتی و غیرانتفاعی ۷ هزار و ۴۳۳ نفر و ظرفیت دانشگاه پیام نور ۳ هزار و ۵۷۲ نفر است.

در گروه علوم تجربی بخش عمده ای از ظرفیت به رشته ها و دانشگاه های علوم پزشکی اختصاص دارد. ظرفیت کل رشته های علوم پزشکی ۲۷ هزار و ۵۴۴ نفر است که از این میان ۲۲ هزار و ۷۸۲ نفر ظرفیت دوره های روزانه علوم پزشکی و ۳ هزار و ۴۷۶ نفر ظرفیت دوره های شهریه پرداز علوم پزشکی است.

رشته پزشکی به عنوان یکی از پرطرفدار ترین رشته های کنکور در کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ دارای ۵ هزار و ۸۶۱ نفر ظرفیت است که از این میان ۳ هزار و ۸۳۶ نفر ظرفیت دوره روزانه و ۱ هزار و ۱۹۴ ظرفیت دوره شهریه پرداز است. ظرفیت دانشگاه آزاد جدای از ظرفیت روزانه و شهریه پرداز ۶۵۱ نفر است.

رشته دندانپزشکی اما ظرفیت پایین تری از پزشکی دارد. ظرفیت کل پذیرش دندانپزشکی در کنکور ۹۹ تعداد ۱ هزار و ۳۷۳ نفر است که ظرفیت دندانپزشکی دوره روزانه و شهریه پرداز را شامل می شود. ظرفیت دوره روزانه دندانپزشکی ۸۹۶ نفر و ظرفیت دوره شهریه پرداز ۲۷۲ نفر است. ظرفیت دانشگاه آزاد در رشته دندانپزشکی نیز ۲۰۵ نفر است.

رشته داروسازی نیز به عنوان دیگر رشته پرطرفدار دکتری عمومی دارای ۱ هزار و ۱۸۵ نفر ظرفیت مجموع روزانه و شهریه پرداز است. ظرفیت روزانه ۷۵۴ نفر و ظرفیت شهریه پرداز این رشته   ۲۹۱ نفر است. ظرفیت دانشگاه آزاد در رشته داروسازی در کنکور ۹۹ تنها ۱۴۰ نفر است.

در مجموع ۸ هزار و ۴۱۹ نفر ظرفیت سه رشته پرطرفدار پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است. همچنین ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در این سه رشته حدود ۹۹۲ نفر است. 

۴۷۴۷
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1435530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    بیشترش مبارک سهمیه ای های نور چشمی
    • .... FR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      13 60
      وقتی زورت به خودت نمیرسه چیکار به بچه های سهمیه ای داری تلاششون رو کردن رتبه آوردن...
    • علیرضا IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      9 52
      حقشونه
    • علیرضا IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      13 49
      حقشونه
  • مجتبی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    80 13
    سلام دخترم امسال پشت کنکوری بود و از اول مهر تا زمان کنکور روزی ۸تا ۱۴ ساعت درس خواند ولی متاسفانه نمی تواند رشته دلخواه خود را انتخاب کند مسوولین محترم تا زمانی که عدالت اموزشی وجود ندارد اجرای کنکور ظالم است
  • DE ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    7 11
    یلام پرستاری منطقه سه تا رتبه چند میگیرند؟
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      9 7
      یلام
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    19 49
    اگه تو هر خونه یک پزشک و یک روحانی باشه باعث سلامتی جسمی و روانی به خانواده ها میشه. هزینه هم نداره فقط هزینه آموزش هست کلی هم از هزینه های بیمه و سلامت کشور کم میشه. پس ظرفیت رشته های پزشکی رو هر چی جا داره افزایش بدین.
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      10 5
      عجب
    • حسین IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      19 6
      اخه اباجهل تو هرخونه یه پزشک باشه ک باید در مطب و بیمارستان بست و این همه کادر درمان نونش اجر شه بخدا بعضی هاتون حرف نزنین سرسنگین ترین، ینی مثلا تو دنیا این همه کشور جهان اولی ب ذهنشون نرسید ایده جنابعالی رو پیاده کنن؟؟
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    52 14
    سلام انحصار رشته پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی متاسفانه دردست خود پزشکان است به همین دلیل نمی گذارند ظرفیت افزایش یابد همین موضوع باعث کمبود پزشک وناز و افاده پزشکان وهزینه های سنگین برای بیماران نیازمند درمان پزشکی شده است درآمد یک پزشک عمومی غیر از تهران درسایر شهرها بین 20 تا35 میلیون درماه است ومقایسه آن با یک هم‌ترازمدرکی او که فوق لیسانس است در شرایط استخدامی با20 سال سابقه ی کاربین 4/5تا7میلیون درماه است ویک دندان پزشک عمومی که آن هم معادل فوق لیسانس است درماه بین 25 تا75 میلیون تومان در آمد اوست ویک دکترای تخصصی غیر پزشکی درآمد ماهانه اش5تا9 میلیون است وهمین در تخصص پزشکی غیر جراحی درماه بین 70 تا 250 میلیون تومان است ودر تخصص جراحی بین 90 تا300 میلیون درماه است وبعضی استثناها تا600 میلیون در ماه است آیا فکر نمی کنیداین همه منفعت نمی تواند بگذاردپزشکی و دندا نپزشکی مثل سایررشته ظرفیتش آزادشودوهمین درآلمان برای یک پزشک متخصص بین 4/5 تا 6هزا دلاراست وبرای یک دکترای تخصصی رشته های غیر پزشکی 4/5 تا 7هزاردلاردرماه است واین نشان ازبی عدالتی به‌صورت سازمان یافته درایران است. با سپاس
  • AE ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    50 13
    متاسفانه پزشکان بسیار بانفوذ و ثروتمندی که خود مالک یا سهامدار بیمارستانهای خصوصی گران قیمت هستن و در بدنه وزارت بهداشت و‌ همچنین در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم حضور دارن در طول این ۴۰ سال اجازه افزایش ظرفیت این رشته ها ی مورد نیاز مناطق محروم رو نمیدن‌ که درآمدهای میلیاردیشون به خطر نیفته !! و مردم بیچاره از شهرها و روستاهای دورافتاده مجبور باشن به مراکز استانها و کلان شهرها و تهران بیان و‌ علاوه بر رنج بیماری مبالغ کلانی به جیب این افراد پول پرست و طماع سرازیر کنن !!! متاسفانه قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور با اینکه از این موضوع اطلاع دارن فقط تماشاچی ضایع شدن حقوق ملت هستن و فقط دنبال گرانی تخم مرغ و لبنیات هستن!! علی برکت الله!!!
  • مسعود IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    52 4
    خدایی این ظرفیته؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سال به سال باید ظرفیت رو زیادتر کنن بر اساس نیاز و جمعیت کشور ولی یکی نیست بیاد یه آمار از این ظرفیتها بگیره ‌که اصلا این ظرفیتها زیاد نمیشه . دره مجلس رو گل بگیرید .
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    43 3
    باید از پزشکان هم مانند آلمان مالیات بگیرند تا فاصله درآمدی اینقدر فاحش و زشت نباشه. برای نمونه درآمد یک متخصص در آلمان در حدود 7000 یورو هستش. در صورتیکه درآمد یه کارگر ساده در حول وحوش 2000 یورو. در واقع اختلافی 2تا3 برابر که هم عقلایی است ودر نتیجه شرعی. اما در آمد البته برخی متخصصان بسیار بالاست که نه عقلایی است در نتیجه شرعی نیست ودر واقع ستمی آشکار به عموم مردم است و حتی ضد حقوق بشر.
  • ارشم IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    30 9
    به نظرم باید فکری به حال این پزشکان مفت خور بکنیم که میلیارد میلیارد پول میگیرن. هر سال هم عملکردشون بدتر میشه.متاسفم برای جامعه پزشکی که فقط پول میشناسن. اینا او جامعه نباشند خیلی بهتره
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    13 13
    دانشگاه های ما امکانات برای همین ظرفیت رو هم ندارن چه برسه زیادش کنن...دکتر های بی سواد رو زیاد کنن بهتره یا دکتر با سواد؟؟؟
  • محمد IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    7 5
    خب باید بیان کنند که ایا دانشگاه هایی که بدون کنکور پذیرش میکنند مورد تایید هستند یا نیستند دوما هرکدامشون مورد تایید هست نامشان را بیان کنند
  • الهه RO ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    35 3
    حالا چند درصد از این ظرفیت ها سهمیه ای هست؟ خدا داند با این ظرفیت های کم و سهمیه بچه های علاقمند و با استعداد و پرتلاش چجوری قبول بشن؟
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    22 4
    چرا همین یه مجرایی که برای تلاش بچه درس خون ها هست هم می خواین ببندین.بقیه رشته ها رو زیاد کردن والان به دلیل فراوونی فارغالتحصیل کسی که چند سال میره عمرش رو میزاره ودرس می خونه وقتی برمیگرده از یه دیپلم کمتر کار براش هست چون دیپلمه رفته لااقل تواین چند سال یه کاری یاد گرفته وبیشتر بهش کار می دن .تازه چند سال هم درامد داشته بزارین لااقل خانواده ها یی که بچشون رو با زحمت زیاد می فرستن پزشکی حداقل یه امیدی هم بهش بدن که بعد از ۷ سال عمومی ودوسال سربازی ودو سال طرح که سنشون می رسه به نیمه دوم عمرشون لااقل کار خوبی گیرشون میاد.تازه اگه بخوان تخصص هم برن تا چهل سالگی اویزون پدر ومادرشون هستن حالا تا بعد ایا کارسون بگیره یانه ومطبشون خالی نباشه خدا می دونه
  • AE ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    2 1
    عجب
  • احمد IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    16 8
    متاسفم برای کشوری که درآن پزشکی این همه درآمددارد