کدام ایالت‌ها برای بایدن و ترامپ حیاتی هستند؟

آمارها و نظرسنجی های تازه حاکی از آن است که جو بایدن نامزد دموکرات ها برای انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ از وضعیت بهتری نسبت به دونالد ترامپ رقیب جمهوری خواه خود برخوردار است.

ابوالفضل خدائی: در تازه ترین تحولات در خصوص انتخابات آمریکا ترامپ با کاهش محبوبیت بی سابقه ای روبرو شده است. به نظر می رسد که او برای بدست آوردن جایگاه خود باید در روزهای اخیر تلاش های بسیاری داشته باشد تا بتواند اختلافش را بایدن کمتر کند.


به گزارش شبکه خبری ان بی سی نیوز، نظرسنجی جدید این شبکه خبری که با همکاری روزنامه وال استریت ژورنال انجام شده نشان می دهد که رای دهندگان به نسبت دو به یک احساس خوبی نسبت به ریاست جمهوری احتمالی جو بایدن دارند.

این نظرسنجی دو روز بعد از مناظره سه شنبه شب که ان بی سی نیوز در گزارش خود «غیرواقعی» و «پر از توهین» توصیف کرده اما قبل از اعلام تست مثبت کرونای ترامپ و بستری شدن او در مرکز پزشکی نظامی والتر رید منتشر شده است.

ای نتایج نشان داد: ۵۳ درصد از رای دهندگان آمریکایی اکنون از بایدن و فقط ۳۹ درصد از ترامپ حمایت می کنند. این نتایج اختلاف  دو نامزد را ۱۴ نقطه نشان می دهد. در نظرسنجی که قبل از مناظره برگزار شد، این اختلاف ۸ درصد بود بنابراین نظرسنجی ان بی سی نیوز و وال استریت ژورنال افزایش اختلاف دو نامزد درحمایت مردمی را نشان می دهد.

اما اختلاف ۱۴ درصدی همچنین بیشترین میزان پیشتازی بایدن را در نظرسنجی های انجام شده ان بی سی نیوز و وال استریت ژورنال نسبت به ترامپ نشان می دهد. در نظرسنجی این شبکه و روزنامه آمریکایی که در ژوئیه (تیر) گذشته انجام شد، این اختلاف ۱۱ درصد بود.

بر اساس نتایج نظرسنجی مشترک نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا در ایالت آریزونا که در فاصله تنها یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام شده است، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر (آبان) در مقایسه با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور کنونی آمریکا شانس بیشتری برای کسب اکثریت آرای شهروندان این ایالت دارد.

حدود ۴۹ درصد از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی مشترک نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا در ایالت آریزونا اعلام کرده‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری امسال به جو بایدن رأی خواهند داد؛ این در حالی است که ۴۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از دونالد ترامپ حمایت کرده‌اند.

برتری ۸ درصدی بایدن بر ترامپ در نظرسنجی مشترک نیویورک‌تامیز و کالج سیه‌نا در آریزونا از این لحاظ حائز اهمیت است که جمهوری‌خواهان طی ۷ دهه اخیر معمولاً مشکلی برای جذب آرای شهروندان ایالت آریزونا در انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی بر دموکرات‌ها در این ایالت نداشته‌اند.

در تازه ترین نظرسنجی پس ازگذشت پنج روز ازاعلام ابتلای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به ویروس کرونا، بازگشت وی به کاخ سفید و برداشتن ماسک، تنها ۶۹ درصد آمریکایی‌ها گفته اند که به مواضع کاخ سفید درباره سلامت وی باور دارند.  سی ان ان در این باره نوشت:  رفتارهای ترامپ بعنوان رئیس جمهوری آمریکا باید سرلوحه ای برای دیگر آمریکایی ها باشد، اما وی با رفتاری مغایر با دستورالعمل های اعلام شده برای مقابله با ویروس کرونا، پیام های متناقضی به دیگران می فرستد.

روزنامه گاردین نیز در مطلبی می نویسد که به طور میانگین بایدن در اکثر نظرسنجی ها پیشتاز است. این روزنامه نوشت که ایالت های چرخشی آریزونا و کارولینای شمالی نقش مهمی در تعیین نتیجه انتخابات دارند.

پایگاه ۵۳۸ نیز در مطلبی به بررسی ایالت های مهم در نتیجه انتخابات پرداخته و میزان درصد تاثیرگذاری آن را اعلام کرده است. بر این اساس کارولینای شمالی ۳.۱ درصد، اوهایو ۳.۸ درصد، آریزونا ۵.۳ درصد، میشیگان ۹ درصد، ویسکانسین ۱۳.۴ درصد، فلوریدا ۱۴.۳ درصد و پنسیلوانیا با ۲۸.۳ درصد جز مهمترین محسوب می شوند.

به گزارش سی ان ان پنسیلوانیا به کانون جدید بحران انتخاباتی در آمریکا تبدیل شده که متخصصان درباره عواقب آن هشدار داده اند. در پی تغییر قوانین رای گیری، اختلافات بر سر ناظران رای‌گیری و ماشین های رای گیری که در مرحله آزمایش هستند خبرهای نادرست در این ایالت خاکستری به سرعت در حال پخش است.
 

آخرین اخبار از جدال دو نامزد

 به گزارش پایگاه «هیل»، جو بایدن در یک نشست مطبوعاتی به میزبانی «ان‌بی‌سی نیوز» از اینکه در مناظره اولش با رئیس‌جمهور آمریکا او را دلقک خطاب کرد، ابراز تاسف کرد. بایدن با گذشت ۶ روز از این مناظره، از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا را دلقک خطاب کرد ابراز تاسف کرد و گفت: «من باید می‌گفتم که اقداماتش دلقک‌وار است نه اینکه او را دلقک بخوانم.

به نوشته وبگاه خبری نیوزمکس، بایدن در این نشست همچنین گفت ابتلای ترامپ  به کرونا غافلگیرکننده نبود؛ زیرا او ملاحظات ایمنی را رعایت نمی‌کرد.

وی افزود: هر فردی که در تماس با این ویروس قرار می‌گیرد، با گفتن اینکه اصلاً این ویروس مهم نیست و فاصله‌گذاری اجتماعی مهم نیست" به نظرم مسئول هر اتفاقی است که سر خودش می‌آید.

بایدن همچنین در گفتگوی دیگری اظهار داشته اگر شرایط مساعد باشد حاضر است تا با ترامپ مناظره کند.

از سویی دیگر دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور از بیمارستان والتر رید مرخص شد و پس از ورود به کاخ سفید از مردم خواست از کرونا نترسند. ترامپ همچنین با در آوردن ماسکش که با انتقادات زیادی روبرو شد خبر از تولید واکسن کرونا در روزهای آینده داد. مساله ای که می تواند تا حدودی باعث افزایش محبوبیت او در آستانه کمتر از یکماه به برگزاری انتخابات شود. در این بین مناظره کاملا هریس معاون جو بایدن با مایک پس معاون ترامپ نیز می تواند در افکار عمومی برای رای دهندگان تاثیرگذار باشد.

همچنین ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ اعلام کرد که وی قصد دارد در مناظره انتخاباتی بعدی با جو بایدن نامزد دموکرات‌ها شرکت کند. به گزارش بلومبرگ «تیم مورتاگ» سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ این خبر را اعلام کرد. تاریخ این مناظره که قرار است در شهر میامی ایالت فلوریدا برگزار شود، پانزدهم اکتبر ۲۰۲۰ تعیین شده است.

اعتراف آمریکا به نقش مهم ایران در انتخابات این کشور
 

به گزارش روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل، دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در تل آویو اخیرا اظهار داشت که ایران مهم ترین مسئله انتخابات(ریاست جمهوری آمریکا) است.  سفیر واشنگتن ابراز نگرانی کرد که در صورت پیروزی بایدن و ایجاد تغییری در سیاست های آمریکا ممکن است در سیاست دولت پیشین کارشکنی شود و تغییر در سیاست آمریکا نسبت به ایران بر کشورهای خلیج فارس اثر خواهد گذاشت. 

 از سوی دیگر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد که ایران بدون درنظر گرفتن اینکه چه کسی پس از نوامبر رئیس جمهور می‌شود، آماده ازسرگیری مذاکراتی جدید خواهد بود. این مقام ارشد آمریکایی با طرح این ادعا که کمپین فشار حداکثری تاثیر عظیمی بر ایران گذاشته است مدعی شد که مشکلات اقتصادی ایران حاصل تحریم‌هاست.

آبرامز در این خصوص گفت: تحریم‌های قبلی هماننده تحریم‌هایی که الان داریم نبودند. تاکنون چنین فشاری نبوده است.

تحلیل کارشناسان

 آلن لیکتمن مورخ و پروفسور آمریکایی که از سال ۱۹۸۴ نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به درستی پیش بینی کرده، این بار شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ را پیش بینی کرده است. رادیو کانادا اعلام کرد آلن لیکتمن مورخ و استاد دانشگاه آمریکایی در واشنگتن که از سال ۱۹۸۴ تاکنون، ۹ انتخابات گذشته ریاست جمهوری آمریکا را به درستی پیش بینی کرده بود، این بار از شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ خبر داد.

وی در این رابطه تصریح کرد: به عنوان یک مورخ آموخته ام تاریخ را بی طرفانه مطالعه کنم. مدل پیش بینی من همه انتخابات ایالات متحده از سال ۱۸۶۰ میلادی را دربر می گیرد.

این پروفسور آمریکایی درباره مدل پیش بینی خود افزود: از زمان پیش بینی موفقیت آمیز انتخاب مجدد «رونالد ریگان» در سال ۱۹۸۲ به عبارتی دو سال و نیم قبل از انتخابات، نتایج همه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تاکنون با استفاده از ۱۳ عبارت کلیدی، به درستی پیش بینی کرده ام.

رادیو کانادا به نقل از لیکتمن ادامه داد: بسیار بعید است که پیش بینی من در هفته های آینده تغییر کند. در حقیقت مدل پیش بینی من این واقعیت را در نظر می گیرد که آمریکایی ها براساس عملکرد حزب حاکم رأی می دهند؛ در واقع ۱۳ عبارت کلیدی شامل انتخابات میان دوره ای، احزاب ثالث، شرایط اقتصادی بلند مدت و کوتاه مدت، سیاست های اتخاذ شده، وجود ناآرامی های اجتماعی، رسوایی های پیش آمده و موفقیت ها و شکست های سیاست خارجی می شود.

وی گفت: دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ به دلیل پیش بینی درست انتخاب خود به من تبریک گفت، اما او نتوانست اهمیت مفاهیم کلیدی را بفهمد؛ اینکه شیوه حکومتداری و  نه مبارزات انتخاباتی، عامل تاثیرگذار بر انتخابات است؛ ترامپ به جای دست و پنجه نرم کردن با چالش ها، به برنامه بازی خود در سال ۲۰۱۶ بازگشته است. هنگامی که رئیس جمهور هستید، بر اساس وظایف و مسئولیت های خود قضاوت می شوید. ناآرامی های اجتماعی و عملکرد اقتصادی ضعیف او را به طرز فجیعی به این شکست سوق می دهد؛ در تاریخ ایالات متحده این امر بی سابقه است که حزبی در طول چند ماه متحمل چنین عقبگرد ناگهانی و فاجعه باری شده باشد.

لیکتمن تاکید کرد: بنابراین از سال ۱۹۹۲  ترامپ اولین رئیس جمهوری خواهد بود که مجددا انتخاب نمی شود؛ او نمی تواند کسی را از جمله باب وودوارد  Bob Woodward، هیلاری کلینتون Hillary Clinton،  باراک اوباما Barack Obama را مقصر بداند جز خودش.

بیشتر بخوانید:

فاصله ترامپ و بایدن بعد از مناظره اول زیاد شد
ترامپ:‌ خیلی راحت بایدن را شکست دادم!

اولین واکنش ترامپ به مناظره دیشب با جو بایدن

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1440355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =