۰ نفر
۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
فراز و نشیب بازارهای جهانی زیر سایه کرونای کاخ سفید

ترامپ از بیمارستان مرخص شد و دیگر مولفه کرونای ترامپ تاثیری بر بازارها ندارد در حالی که هفته گذشته این خبر وضعیت تمامی بازارها را تغییر داده بود.

دو هفته پیش شاهد آن بودیم که دلار از مرز ۲۹ هزار تومان و سکه از مرز ۱۴ میلیون تومان عبور کرد. هراس از آینده و وجود تقاضای احتیاطی باعث شد تا مردم برای حفظ ارزش دارایی های خود به این دو بازار روی آورند.

چنانچه بازار بر فرض پیروزی بایدن پیش رود، با توجه به وعده بازگشت وی به برجام احتمال گشایش اقتصادی، کاهش تحریم های نفتی و افزایش درآمدهای ارزی دور از ذهن نخواهد بود که خود با انتقال منحنی عرضه به سمت راست، تقاضای بالا در بازار را پوشش خواهد داد.

خوش‌بینیها نسبت به این موضوع باعث شد تا در اوایل هفته گذشته دلار و طلا به ترتیب با کاهش ۴۸۰ تومانی و ۳۰۰ هزار تومانی مواجه شد. با توجه به اینکه دلار در نزدیکی مرز ۳۰ هزار تومان قرار دارد احتمال آن که بازارساز جانب احتیاط نگه دارد و به راحتی اقدام به خرید ننماید، افزایش می‌یابد. در هفته گذشته با اعلام خبر رشد ۲۱ درصدی صادارت در شهریور ماه و و رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان به میزان ۳۰ درصد طبق گفته رییس بانک مرکزی، دو عامل مهم کاهش قیمت دلار و سکه در اوایل هفته گذشته بودند. در اواسط هفته اما دلار به بالای ۲۹۵۰۰ تومان رسید.

بررسی ها نشان می دهد که رشد قیمت ربع سکه به دلیل اینکه مردم قدرت خرید بالاتری برای این نوع سکه دارند، بیشتر افزایش خواهد یافت. تقاضای احتیاطی خانوارها از سکه‌های کوچک بیشتر است.
بازار سرمایه این روزها سوای از وقایع سیاسی نبوده و افت شدید این شاخص از مردادماه و موجی از ترس و واهمه میان تازه واردها و خبره ها اجازه سامان گرفتن این بازار را نمی دهد. در هفته گذشته شاخص کل رشد ۲.۴ درصدی را به ثبت رساند.

ادامه رشد قیمت دلار، افزایش جذابیت قیمت‌ها به دلیل طولانی شدن زمان اصلاح و در نتیجه کاهش ارزش بسیاری از نمادها به زیر سطح ارزش جایگزینی، تقویت انتظارات تورمی و چشم‌انداز مثبت سودآوری در نتیجه افزایش بهای کالا و خدمات و همچنین گزارش مناسب شرکت‌ها در شهریورماه عوامل عمده رشد شاخص کل در این هفته بوده است.

این در حالی است که این شاخص در هفته گذشته با وجود رشد قیمتی دلار، کاهش ۶.۷ درصد را به ثبت رساند. با در نظر گرفتن رشد ۱۵.۵ درصد نقدینگی در شش ماهه نخست و افزایش پایه پولی، چنانچه سیاستگذار از تصمیمات هیجانی و دستوری بپرهیزد، احتمال آنکه هیجانات در کنترل درآیند و بازار مدیریت گردد، بالا می رود.
بازار نفت بر خلاف دو هفته پیش که به دلیل شیوع موج دوم کرونا در اکثر کشورها و از سرگیری تولید نفت لیبی پس از رفع محاصره تاسیسات نفتی این کشور پس از گذشت هشت ماه به زیر ۴۰ دلار در هر بشکه رسیده بود، در هفته گذشته با خبر بهبودی ترامپ به بالاتر از مرز ۴۰ دلار رسید.

بدین ترتیب در هفته گذشته نفت خام آمریکا ۴۱ و نفت برنت به ۴۳ دلار در هر بشکه رسید. کاهش بیش از ۸ درصدی تولید نفت خام نروژ به علت اعتصاب کارکنان نیز از دیگر عوامل محرک قیمت نفت بوده است.
قیمت اونس جهانی طلا در هفته گذشته نوسانات زیادی داشته، بدین ترتیب که از اوایل هفته با رشد آغاز و در اواسط هفته با کاهش ۲ درصدی مواجه شده است. از روز سه‌شنبه نیز تا پایان هفته مجددا وارد فاز صعودی شده است. به نظر می رسد این نوسانات به دلیل اصلاح قیمت‌ها پس از یک وقفه طولانی رشد طبیعی باشد. در هر صورت بهبودی ترامپ و افزایش امیدواری‌ها به اختصاص بسته‌های محرک‌ جدید اقتصادی توسط فدرال رزرو عامل این رشد بوده است.
بیت کوین که در پایان دو هفته گذشته به مرز ۱۰۵۰۰ دلار رسید در هفته گذشته مجددا افزایش یافت. پیش بینی می شود این ارز دیجیتالی وابسته به قیمت اونس جهانی طلا با روند کند تولید و توزیع واکسن کرونا و تنش های سیاسی و انتخاباتی آمریکا، به کانون اصلی سرمایه گذاری تبدیل و قیمت آن افزایش یابد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1442552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =