سیاست دوگانه آمریکا در تجزیه کشورها به معنای نوشیدن زهر برای رفع تشنگی است

مؤسسه آسیای میانه دانشگاه «لانژو» (Lanzhou) و مرکز تحقیقات امنیت ملی چین با صدور یک گزارش تحقیقاتی با عنوان «تفاوت بین رویکرد داخلی و خارجی (واشنگتن)؛ استانداردهای دوگانه آمریکا درباره مسائل ضد تجزیه طلبی»، تاکید کرده است که استانداردهای دوگانه آمریکا درباره مسائل ضد تجزیه طلبی، قطعا در نهایت به خود آمریکا و سایر کشورها صدمه خواهد زد.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از رادیو بین المللی چین، بر اساس این گزارش تحقیقاتی، اخیرا نیروهای ضد چینی در غرب به رهبری آمریکا مسائل مرتبط با منطقه خودمختار «شین جیانگ» که به هیچ وجه ربطی به حقوق بشر،‌ مذهب و یا موضوعات قومیتی ندارد و صرفا با مسائل ضد تجزیه طلبی و تروریسم خشونت آمیز در این منطقه مرتبط است را نادیده گرفته اند تا از این طریق، ثبات اجتماعی و بلند مدت در شین جیانگ را تضعیف کنند؛ علاوه بر این، آمریکا سال های سال است که از نیروهای جدایی طلب در تایوان، تبت و هنگ کنگ چین پشتیبانی می کند.

مداخله ادامه دار آمریکا در مسائل مرتبط با تایوان، هنگ کنگ، تبت و شین جیانگ و در کنار آن حمایت واشنگتن از نیروهای آشوبگر خارجی و جدایی طلب در چین، کاملا به معنای رقص شمشیری است که آمریکا برای پنهان کردن حمله خود علیه چین به راه انداخته است و هیچ ارتباطی به تلاش آمریکا برای حمایت از قومیت، مذهب، آزادی، حقوق بشر و سایر مسائل ندارد و هدف از آن صرفا فرصت سازی جهت مهار پیشرفت چین و تخریب تلاش های چین در مسیر مبارزه با تجزیه طلبی است.

در گزارش تحقیقاتی فوق با بررسی بسیاری از موارد ضد تجزیه طلبی در آمریکا و سطح بین الملل تاکید شده است که آمریکا زمانی کشوری بود که با تهدید جدایی طلبی روبرو بود و برای حفظ اتحاد و یکپارچگی اش، یک جنگ داخلی چهار ساله را به راه انداخت؛ علاوه براین، آمریکا با تصویب قانون فدرال، از تلاش های مرتبط با تجزیه این کشور جلوگیری کرده است.

متاسفانه، آمریکا کشوری است که وقتی نوبت به نیروهای تجزیه طلب در سایر کشورها می رسد، هیچ همدلی از خود نشان نمی دهد و صرفا به دنبال فرصت طلبی و اعمال دیدگاه مداخله گرایانه خود است.

اینکه آمریکا چه زمانی تصمیم می گیرد از نیروهای جدایی طلب در سایر کشورها حمایت کند و چه زمانی هیچ پشتیبانی از این نیروها به عمل نمی آورد نیز کاملا به منافع این کشور بستگی دارد و آنچه به اصطلاح حمایت واشنگتن از مسائل قومی، دینی، حقوق بشر، دموکراسی و آزادی خوانده می شود چیزی جز ابزار آمریکا برای مداخله در امور داخلی سایر کشورها نیست.

در عین حال، آمریکا با هدف حفظ هژمونی جهانی خود برای سال های متمادی، به سوء استفاده از نام «حمایت از حقوق بشر» برای متهم کردن مبارزات ضد تجزیه طلبی در سایر کشورهای جهان پرداخته است و حتی به نام حمایت از حقوق بشر،‌ اقدام به مداخله وحشیانه در امور کشورها می کند.

استانداردهای دوگانه آمریکا درباره مسائل مرتبط با ضد تجزیه طلبی اساسا منعکس کننده سه جنبه از موضوعات هستند به شرح زیر؛‌

اول اینکه آمریکا اصرار دارد که وحدت ملی در این کشور بر حمایت از حقوق بشر اولویت دارد و بر این اساس، اولین چیزی که جنگ داخلی آمریکا باید آن را حل کند مسائل مرتبط با وحدت ملی است و نه حمایت از حقوق بشر آمریکایی های آفریقایی تبار!

دومین نکته این است که آمریکا در عین حال که قاطعانه از وحدت کشور خودش حفاظت می کند به رویکرد خودبینانه و مداخله گرایانه خود در زمینه تجزیه سایر کشورها پایبند است.

سومین نکته این است که‌ آمریکا از یک طرف از مبارزات ضد تجزیه طلبی متحدان خود از جمله انگلیس، اسپانیا، فرانسه،‌ کانادا حمایت می کند ولی از طرف دیگر، از نیروهای جدایی طلب کشورهای دشمن و رقیبش مانند روسیه، اتحادیه یوگسلاوی، عراق، چین و ایران حمایت می کند و به دنبال صدمه زدن به تمامیت ارضی و حاکمیت این کشورهاست.

باید گفت که مداخله وحشیانه آمریکا در مسیر تلاش های پکن برای مقابله با تجزیه طلبی و حفاظت از وحدت ملی چین باعث آشفتگی در مرزهای بین جدایی طلبی و حقوق بشر از سوی واشنگتن شده است و صرفا یک مفهوم واضح دارد و آن هژمونی طلبی آمریکاست؛ در عین حال، کنوانسیون ها و قوانین بین الملل به رهبری منشور سازمان ملل از تجزیه کشورهای مستقل با حق تعیین سرنوشت ملی حمایت نمی کند و این در حالیست که مداخله گری های آمریکا در امور سایر کشورها نقض این هنجار بین المللی محسوب می شود.

در انتهای این گزارش با تاکید بر اینکه آمریکا به بزرگ ترین عامل برهم زننده و نه سازنده نظم بین الملل و در راس آن منشور سازمان ملل تبدیل شده، آمده است که فرصت طلبی و دیدگاه منفعت طلبانه واشنگتن درباره موضوعات تجزیه طلبی، به شیوه ای اجتناب ناپذیر به معنای نوشیدن سم برای رفع تشنگی و خود زنی است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1453894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =