هاست لینوکس چیست؛ ۶ تفاوت مهم آن با هاست ویندوز

بیشتر ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب دو نوع میزبانی را ارائه می‌دهند: میزبانی لینوکس و میزبانی ویندوز. در این مقاله، توضیح خواهیم داد که ‌هاست لینوکس چیست.

 به طور کلی، ‌هاست لینوکس محبوب‌ترین سرویس میزبانی اشتراکی می‌باشد. در واقع، بیشتر مالکین وب سایت‌ها به دلیل قیمت مناسب و انعطاف پذیری بالاتر از خرید هاست لینوکسی استقبال می‌کنند. از طرف دیگر هاست وردپرس نیز یکی دیگر از محبوب‌ترین سرویس‌ها بوده که روی ‌هاست لینوکس میزبانی می‌شود. در ادامه توضیح خواهیم داد که‌ هاست لینوکس چیست. همچنین به تفاوت‌های اساسی ‌هاست ویندوز و میزبانی لینوکس اشاره خواهیم کرد. همچنین در ادامه در رابطه با عواملی مانند پایداری، امنیت و هزینه سرویس که به ویژه برای کاربران تجاری مهم هستند بحث خواهیم کرد.

میزبانی لینوکس چیست؟

لینوکس‌ یک سیستم عاملِ منبع باز (open source) و از محبوب‌ترین سیستم عامل‌ها در بین ارائه‌دهندگان میزبانی وب است. عبارت منبع باز به این معنی است که کد مورد استفاده می‌تواند به صورت رایگان در موارد تجاری و غیر تجاری مورد استفاده، ویرایش و توزیع مجدد قرار گیرد. ارائه‌دهندگان میزبانی وب این مورد را به محدودیت‌های موجود در پلت فرم‌های ویندوز ترجیح می‌دهند. زیرا امکان شخصی‌سازی بیشتر در قابلیت‌های سرور و گزینه‌های کاربر را فراهم می‌کند.

 همچنین میزبانی مبتنی بر ویندوز، خدمات کمتری را ارائه می‌دهند و سرویس‌های مربوطه هزینه ماهیانه بالاتری نسبت به میزبانی مبتنی بر لینوکس می‌گیرند. همچنین در دهه‌های متعدد، ویندوز از نظر پایداری به عنوان یک پلتفرم میزبانی، همواره با مشکل مواجه بوده است، اما ذکر این نکته نیز ضروری است که در دهه اخیر پیشرفت‌های زیادی در سرورهای ویندوزی نیز وجود داشته است که می‌توان آن را با همتای لینوکسی خود در یک سطح قرار دهد.

تفاوت‌های‌ هاست لینوکس و ‌هاست ویندوز

وقتی صحبت از میزبانی لینوکس در مقابل میزبانی ویندوز می‌شود، انتخاب شما به فناوری‌هایی بستگی دارد که قصد استفاده از آنها را در سرور خود دارید. سرورهای لینوکس در حال حاضر دارای محبوبیت بیشتری هستند. از اوایل سال ۲۰۱۷، سرورهای یونیکس بیش از ٪۶۶ از کل وب‌سرورهای جهان و سرورهای لینوکسی حدود ٪۵۵.۶ از آنها را تشکیل می‌دهد در حالی که ویندوز حدود ٪۳۵ از وب سایت‌ها را تشکیل می‌دهد.

 بطور کلی، انتخاب بین سرورهای لینوکس و ویندوز بر روی موارد زیر تأثیر می‌گذارد:

  • با استفاده از چه کنترل پنل‌هایی با میزبانی مربوطه ارتباط برقرار می‌کنید.
  •  نوع برنامه‌هایی که می‌توانید روی‌هاست خود استفاده کنید.
  • مبلغی که برای سرویس میزبانی خود پرداخت خواهید کرد.

در ادامه، تفاوت‌های اساسی هاست ویندوز وهاست لینوکس را بررسی خواهیم کرد.

 ۱. برنامه‌های مورد استفاده در میزبانی لینوکس و ویندوز

 

برنامه‌های خاص میزبانی ویندوز

اگرچه یک نوع رایج از سیستم عامل برای توسعه وب است، اما سیستم عامل ویندوز معمولاً برای اکثر کاربران میزبانی وب، معمولاً مورد نیاز نیست. به طور کلی، کاربران سیستم عامل ویندوز، برای استفاده ازهاست ویندوز نیاز به شرایط خاصی دارند.

در زیر لیستی از برنامه‌هایی که به یک سرور ویندوزی نیاز دارند، آورده شده است.

از جمله برنامه‌های ویندوز که به سرور ویندوزی نیاز دارند می‌توان به فریم‌ورک ASP.NET، زبان برنامه‌نویسی #C و سیستم مدیریت پایگاه داده Microsoft SQL Server اشاره کرد.

برنامه‌های خاص میزبانی لینوکس

لینوکس اگرچه یک پلت‌فرم رایگان و منبع‌باز است، اما همچنان یک استاندارد با سطح بالا می‌باشد و امروزه رایج‌ترین سیستم عامل در بین کاربران است.

توجه نمایید که جهت کار با سرورهای لینوکسی نیاز به داشتن سیستم عامل لینوکس روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی نمی‌باشد. از جمله برنامه‌های لینوکسی که به سرور لینوکسی نیاز دارند می‌توان به سیستم مدیریت محتوای وردپرس، زبان برنامه‌نویسی PHP و سیستم مدیریت پایگاه داده MySQL اشاره کرد.

۲. مقایسه کنترل پنل‌های مورد استفاده

سرورهای ویندوز و سرورهای لینوکس از کنترل پنل‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

  • کنترل‌پنل cPanel در تمام برنامه‌های میزبانی مبتنی بر لینوکس، مانندهاست لینوکس اشتراکی، نمایندگی‌ها و سرورهای مجازی و سرور اختصاصی لینوکس ارائه شده است.                
             
  • کنترل‌پنل WHM یا Web Host Manager در نمایندگی‌های حجمی لینوکس، سرورهای VPS و سرورهای اختصاصی لینوکسی قابل استفاده هست.
             
  • کنترل‌پنل DirectAdmin در تمام برنامه‌های میزبانی مبتنی بر، مانند هاست اشتراکی لینوکس، نمایندگی‌های حجمی ‌یا Reseller و یا سرورهای VPS و سرور اختصاصی لینوکس ارائه شده است.              
             
  • کنترل‌پنل Plesk نیز روی هر دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس قابل استفاده می‌باشد.

۳. سهولت استفاده

دسترسی و مدیریت سرورهای میزبانی ویندوز بسیار آسان است. درحالی‌که، تعامل مستقیم با سیستم عامل لینوکس نیاز به یادگیری نحوه استفاده از خط فرمان (command line) دارد.  

البته در نظر داشته باشید به عنوان یک کاربر معمولی، نیازی به دانش فنی خاصی جهت استفاده ازهاست لینوکسی ندارید. جهت این کار، بسیاری از رابط‌های کاربری گرافیکی مانند cPanel و Whm و Directadmin و … برای تعامل با سیستم عامل وجود دارند.

۴. هزینه

لینوکس به عنوان یک پلت فرم منبع باز رایگان است. میزبانی لینوکس ارائه شده توسط ارائه‌دهندگان میزبانی وب مقرون به‌صرفه‌تر از میزبانی ویندوز است.

۵. نام فایل‌ها

یکی دیگر از تفاوت‌های بین سرورهای لینوکس و ویندوز این است که فایل‌های لینوکسی به حروف کوچک و بزرگ حساس هستند در حالی که فایل‌های ویندوز حساس نیستند.

۶. امنیت سرور

اگرچه بسیاری از افراد لینوکس را ایمن‌تر از ویندوز می‌دانند، اما هر دو سیستم عامل از امنیت یکسانی برخوردار هستند. امنیت بیشتر به تنظیمات سرور و مدیران سرور بستگی دارد. همه سرورهای مدیریت شده وب‌رمز با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های امنیتی بهینه و پیکربندی می‌شوند.

کلام آخر

در این مقاله نشان دادیم که‌ میزبانی لینوکس چیست و چه تفاوتی با ‌هاست ویندوز دارد. بطور خلاصه می‌توان گفت میزبانی لینوکس با PHP و MySQL سازگار است. از طرف دیگر در میزبانی ویندوز از ویندوز به عنوان سیستم عامل سرور استفاده می‌کند و از تکنولوژی‌های خاص ویندوز، مانند ASP.NET، Microsoft Access و MSSQL استفاده می‌کند.

 جهت راهنمایی بیشتر و تهیه سرویس ‌هاست لینوکسی و هاست ویندوزی می‌توانید با مشاوران مجرب و دلسوز وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1454773