فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه مقابله با تهدیدات دشمن در دوردست بر عهده سپاه نیز گذاشته شده، از برنامه‌ریزی سپاه برای مقابله با شناورهای جنگی دشمن خبر داد.

سردار جعفری با اشاره به وظیفه سپاه پاسداران بنا بر اصل 150 قانون اساسی گفت: آنچه در قانون به عنوان وظیفه و رسالت سپاه آمده را می‌توان جامع، کلی و در واقع همه جانبه قملداد کرد.

وی با بیان اینکه همواره برداشت‌های متفاوتی از انقلاب اسلامی می‌شود، افزود: وقتی در قانون اساسی عنوان شده که سپاه باید از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن حفاظت کند، اینجاست که طیف ماموریت‌های سپاه گسترده شده و در این مسیر هیچ قید و محدودیتی برای ایفای نقش یا رسالت سپاه نمی‌توان قائل شد.

 اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از فارس بخوانید.

*وقتی قرار است ما از این گوهر ارزشمند و گرانبها نگهبانی کنیم و مراقب و حافظ دستاوردهای آن باشیم، اینجاست که هیچ‌گونه قید و محدودیتی برای این حفاظت قائل نمی‌شویم هرچند این کار ظرافت و حساسیت خاص خود را دارد.

*حضرت آقا درباره سپاه فرمودند درست است که ماهیت سازمانی سپاه یک ماهیت نظامی است، اما سپاه صرفاً نظامی نیست بلکه یک سازمان امنیتی، فرهنگی، عقیدتی، سیاسی و نظامی است یعنی همه جنبه‌های کارکردی از سازمان‌ سپاه مورد انتظار است تا بتواند آن نقش خود را که حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن است در همه عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، ‌امنیتی و اطلاعاتی ایفا کند.

* علت اینکه دشمن نوک تیز پیکان حملات خود را به سمت ولایت و سپاه نشانه گرفته، نقش موثر این دو در حفاظت از انقلاب اسلامی و محقق شدن اهداف آن است و هرچه این نقش موثرتر باشد، هجمه و حملات دشمن نیز سنگین‌تر خواهد بود.

* البته در این میان فرقی ندارد که اگر مردم هم به دلیل داشتن ایمان و بصیرت و دینداری از رهبری حمایت کنند، دشمن ایمان و باورشان را مورد هجمه قرار می‌دهد تا بتواند در راه تحقق اهداف اصیل انقلاب اسلامی ایجاد خلل و مانع کند تا این مسیر به انحراف کشیده شود.

بیشترین نگرانی امام(ره) از دشمنان داخلی نظام بود

* مخالفت با انقلاب اسلامی و اهداف آن تنها مربوط به دشمن خارجی نیست بلکه ما در حوزه داخلی نیز این دشمنان را داریم و اگر به وصیتنامه حضرت امام(ره) برگردیم می‌بینیم که‌ دغدغه و نگرانی اصلی حضرت امام(ره) از دشمنان خارجی مثل آمریکا و اسرائیل نیست بلکه همه نگرانی‌شان از دشمنان داخلی و از مخالفان انقلاب اسلامی در داخل بود.

* فتنه 88 بروز همین دشمنی‌های مخالفان داخلی انقلاب اسلامی و راه امام(ره) بود. این در حالی است شعار این افراد همان شعار انقلاب بود و خودشان را به امام(ره) و راه امام(ره) می‌چسباندند.

 *همه تلاش امام(ره) این بود که ولایت فقیه را در رأس نظام اسلامی قرار دهد، اما خیلی واضح و روشن است که مخالفت اصلی فتنه 88 با همین موضوع ولایت فقیه بود و این را بخوبی در بی‌توجهی آنها به تصمیمات رهبری که باید فصل‌الخطاب باشد، می‌شد دید.

*فتنه 88 پایان خوبی داشت. مردم در طول این 8 ماه مقابله و مبارزه، قدر ولایت فقیه را به خوبی شناختند و این را در 9 دی و 22 بهمن 88 ابراز کردند و از اینجا می‌توان گفت که هم عقبه‌های فتنه 88 و هم مخالفت‌های آنها با مسیر انقلاب اسلامی به مردم خودمان و نیز مسلمانان دیگر کشورها که علاقمند به سرنوشت جمهوری اسلامی بودند به خوبی شناسانده شد.

*این حوادث به صورت کلی قابل پیش‌بینی بود و این شتاب اخیری که انقلاب اسلامی در طول این 5 سال اخیر در همه ابعاد گرفته بود و نیز روند جدید یا اصلاح مسیر انقلاب نسبت به انحرافات قبلی که وجود داشت و در کنار آن، توقع‌ها یا مخالفت‌هایی که در دوره‌های قبلی بود، طبیعی بود که این‌ها در یک نقطه به مخالفت‌هایی می‌رسند و این دو جریان در یک جایی با هم برخورد خواهند کرد که فتنه 88 حاصل این برخورد بود.

 طبیعی بود فتنه ها به وجود بیاید

*این روند و شتابی که انقلاب اسلامی از سال 82 و 83 به بعد گرفت و پس از آنکه دوره اصولگرایی با حمایت‌ها و مطالبات رهبری روی صحنه آمد و کار را شروع کرد، طبیعی بود که این فتنه بوجود بیاید ولی به این صورت و این شکلی که اتفاق افتاد و با این شدت، کسی پیش‌بینی نمی‌کرد.

*سخنان سال گذشته بنده در مجمع پیشکسوتان جهاد و شهادت درباره پشت پرده اقدامات سران فتنه که بازتاب‌های فراوانی در سطح افکار عمومی داشت تنها گوشه‌ای از اطلاعاتی بود که در رابطه با سران فتنه یا حامیان فتنه 88 وجود داشت.

*در این باره اطلاعات مهم دیگری نیز وجود داشت. هدف ما روشن شدن مردم و محاکمه سران فتنه در افکار عمومی بود چراکه آنها تمام تلاش خود را برای تاثیر بر نظر و عقاید مردم گذاشته بودند و برخورد سخت قضایی با آنها برای طرفدارانشان که آنها را قبول داشتند، روشنگر نبود و نتیجه عکس می‌داد.

*البته این اطلاعات از طرق دیگر نیز به مردم منتقل شده اما هنوز بخش‌هایی از آن گفته نشده است، افزود: خاصیت و مدل جنگ نرم همین است و الا اگر برخورد سخت قضایی شود، دیگر جنگ نرم نخواهد بود.

*شاید در ابتدا بخشی از مردم که چارچوب‌های نظام را قبول دارند اما مخالف سیاست‌ها و بعضی روش‌ها هستند، از آنها حمایت کردند که البته این‌ها هم 10 تا 15درصد بیشتر نبودند، اما پس از اتفاقات سال 89 همین بخش نیز حمایت خود را قطع کردند و این در واقع نتیجه همان مقابله خوب و مناسب با پدیده تهدید نرم بود.

* در شهری مانند تهران با میلیونها نفر جمعیت، وجود 2 یا 3 هزار نفر افرادی که اساساً ضدیت ریشه‌ای و مبنایی با انقلاب دارند یا منافق و کمونیست هستند یا باقی مانده‌های آنها هستند یا سلطنت‌طلب‌اند و یا بهائی، چندان عجیب نیست.

*به صحنه آوردن این افراد در کنار عده‌ای اراذل و اوباش چندان سخت نیست اما مسئله مهم، عدم همراهی مردم با آنهاست.

*فضای اینترنت یک امکانی است که فناوری و علم امروز را در اختیار بشر قرار داده و می‌توان استفاده‌های خیلی مفیدی از آن کرد اما از اول هم معلوم بود که دشمن به دنبال سوء‌استفاده در جهت ایجاد عملیات روانی و اطلاع رسانی غلط از این ظرفیت است و در این مسیر دست به اقداماتی هم زده بودند.

*بنابراین ما برای دفاع از انقلاب در عرصه جنگ سایبری، نیازمند ایجاد سازوکار و فراهم کردن بسترهای لازم بودیم.

اینترنت ابزار اصلی سازمان‌دهی اغتشاشات خیابانی در فتنه 88 بود

فضای اینترنت ابزار اصلی سازماندهی، اطلاع‌رسانی و ‌هدایت استکبار برای اقدامات کف خیابانی در فتنه 88 بود.این آمادگی‌ که سپاه در خود ایجاد کرد، زمینه‌ساز شناسایی و مقابله با این شبکه‌ها شد و توانست اینها را تا حد زیادی کنترل کند.

*امروز هم سپاه در این فضا، سخت درگیر اقدامات اطلاعاتی و شناسایی است.هرچند ضربه‌های زیادی به شبکه‌های اصلی دشمن وارد شده اما باز در حال بازسازی و ارتباط گیری هستند که البته تحت شناسایی و اشراف ما قرار دارند. البته جریانات دیگری نیز وجود دارند که در آینده و در زمان مناسب خود بیاد با آنها برخورد شود.

 همکاری اطلاعاتی مرزنشینان با سپاه

*بسیاری از مردم مناطق مرزی که دشمن به انحاء مختلف از آنها سوءاستفاده می‌کرد، امروز به باطل بودن و غیر قابل اعتماد بودن دشمن پی برده و فهمیده‌اند که نمی‌توانند بر آنها تکیه کنند و امروز همین افراد اطلاعات خوبی را به دستگا‌ه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی می‌رساندند.

*مجموعه این عوامل باعث شده که امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشراف اطلاعاتی خیلی خوب نسبت به دشمن و اهداف آن در منطقه داشته باشد.

زمان تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران گذشته است

*در مورد توانمندی‌های موشکی یا حتی پدافند هوایی و دریایی که موضوعات مهمی محسوب می‌شوند، باید گفت وقتی یک مجموعه با تهدیدات جدی روبرو می‌شود، سرعت بیشتری به ایجاد آمادگی‌ها و توسعه توانمندی‌های خود خواهد داد.

* در همین راستا با توجه به اینکه در 8، 7 سال اخیر، تهدید به ما نزدیک شده بود، ما سرعت و شتاب خوبی در افزایش توان‌ و آمادگی‌ در ابعاد مختلف داشتیم که با همان انگیزه دفع خطر و مقابله و افزایش آمادگی‌ها صورت گرفت.

برد موشک‌های سپاه پاسداران برای مقابله با دشمن فرامنطقه‌ای

*هرچند ما توان افزایش برد موشک‌های خود را داریم اما نیازی به این موضوع احساس نمی‌کنیم چراکه امروز دشمن فرامنطقه‌ای ما یعنی رژیم اشغالگر قدس در برد موشکی ما قرار دارد و نیروهای عمده آمریکایی هم اگر قرار باشد از تهدیدات اسراییل حمایت کنند، از آنها به ما نزدیک تر هستند و آنها نیز در برد کامل آتش ما قرار دارند.

تاکتیک جنگ نامتقارن سپاه در زیر دریاها

*محیط زیر سطح دریا فضای خوبی است که نیروهای ما هم از آن استفاده می‌کنند اما این استفاده به شکل نامتقارن و کوچک است و این طور نیست که ما به دنبال ساخت زیردریایی‌های بزرگ و حجیمی باشیم که اینها آسیب‌پذیر هستند.

* از آنجا که نگاه سپاه در بحث افزایش توانمندی‌ها و مقابله با دشمن در زمینه جنگ نامتقارن تعریف شده است، بنابر این ما باید در ساخت تجهیزات و حتی تعریف تاکتیک‌ها نیز از همین روش‌های نامتقارن استفاده کنیم.

*این تجهیزات جدید با سرعت بالا و حجم کوچک‌تر در زیر دریا عملکردی مشابه قایق‌های کوچک و تندرو بر روی سطح دارند که دشمن از آن وحشت دارد.

دشمنان فرامنطقه‌ای در خلیج‌فارس به شدت آسیب‌پذیر هستند

*امروز نه تنها توانایی کامل برای حفاظت از خلیج فارس و تنگه هرمز را داریم، بلکه با توجه به اینکه دفاع و مقابله با تهدیدات دشمن در دوردست بر عهده سپاه نیز گذاشته شده، در حال افزایش و سرمایه‌گذاری بر روی این توانمندی‌ها هستیم تا بتوانیم همانطوری که دشمن می‌تواند در نقاط دورتر و خارج از خلیج‌فارس بایستد و با هواپیما و موشک‌های دور بردش به ما حمله کند، ما نیز بتوانیم خود را به دشمن رسانده و به او ضربه بزنیم.

* برای تحقق این امر، طراحی روش‌های نامتقارن از گذشته در دستور کار ما بوده و امروز به راه‌ها، روش‌ها و تمهیدات آن دست پیدا کرده‌ایم و ان‌شاءالله سپاه به زودی نسبت به این توانمندی‌ها نیز مجهز خواهد شد.

ناوهای جنگی دشمن در اقیانوس هند هم در امان نخواهند بود

*دشمن خیلی وقت است که به آسیب‌پذیر بودن حضور ناوهای جنگی‌اش در خلیج فارس پی برده و ظاهرا از راهبردهای نظامی و عملیاتی‌ آنها این است که اگر بخواهند علیه ما دست به اقدام نظامی بزنند، این‌ ناوها را از خلیج‌فارس خارج کرده و در نزدیکی دریای عمان و اقیانوس هند مستقر شوند و از آنجا علیه ما عملیات کنند.

* ما به دنبال این هستیم که بتوانیم برد عملیاتی خود را افزایش داده و در آنجا هم به شناورهای دشمن دسترسی پیدا کنیم.

/3028 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 145512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =