ایسنا نوشت: مدیرکل هواشناسی استان گیلان، گفت: در صورت ارسال دستگاه های هواشناسی، ایستگاه خودکار هواشناسی "حیران" در شهرستان آستارا تا پایان سال جاری افتتاح می شود.

محمد دادرس، در جریان سفر خود به بندر مرزی آستارا و بازدید از محل احداث ایستگاه خودکار هواشناسی منطقه توریستی و تفریحی دهکده گردشگری حیران از توابع بخش مرکزی این شهرستان، اظهار کرد: طی چند سال اخیر بحث اطلاعات و داده های هواشناسی در ارتفاعات ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ متر برای پیش بینی‌ها بسیار حائز اهمیت شده است.

وی با بیان اینکه این ایستگاه ها در صحت پیش بینی ها بسیار تاثیرگذار است، ادامه داد: در همین راستا پیگیر راه اندازی ایستگاه هواشناسی در روستای کوهستانی حیران که در جاده ترانزیتی آستارا به نمین در استان اردبیل واقع شده است، هستیم.

وی افزود: با همت مسئولان شهرستان، زمینی در این روستا در اختیار سازمان هواشناسی قرار گرفته است تا زیرساخت های این ایستگاه را بتوانیم در آن منطقه احداث کنیم.

دادرس با اشاره به اینکه برای این منظور تاکنون رقمی معادل ۳ میلیارد ریال هزینه شده است، خاطرنشان کرد: دیوار گذاری، ساخت پلتفرم، احداث دکل، ارت و سایر زیرساخت ها نیز انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین برق این ایستگاه قول‌های مساعد در شهرستان داده شده است، تصریح کرد: بخشی از قطعات ایستگاه خودکار که مجهز به هفت سنسور، دما، رطوبت، بارش، ثبت سرعت و جهت باد، مقدار فشار و تشعشع می‌باشد، ثبت سفارش شده است.

مدیرکل هواشناسی گیلان با  بیان اینکه این پروژه در مجموع ۶ میلیارد ریال اعتبار می خواهد که ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال آن از اعتبارات فرمانداری شهرستان تأمین شده است، اضافه کرد: اگر این دستگاه ها در اسرع وقت خریداری و به شهرستان منتقل شود، می‌توانیم تا پایان سال آن را افتتاح کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه ورود سیستم های هواشناسی به گیلان از غرب استان به خصوص روستای حیران می باشد، یادآور شد: می‌توانیم از داده های این ایستگاه، توسط مکمل که ایستگاه هواشناسی آستارا می باشد، به شکل آنلاین بهره مند شویم.

وی در پایان با تأکید بر اینکه پیش بینی هواشناسی اقلیمی سه ماهه است و در صورت تغییر اطلاع رسانی می شود، توضیح داد: پیش بینی شده در سال جاری از ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش بارندگی ها را در ماه های آذر، دی و بهمن داشته باشیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1462076

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =