طلایی: رئیس‌جمهورِ نظامی، ادبیات آن ور آبی‌هاست/ اصولگراها تنگ نظری را کنار بگذارند

مرتضی طلایی می گوید: از دوستان شورای ائتلاف می‌خواهیم که آغوش خود را برای نیروهای انقلابی باز کنند و آن بخش از مردمی که با بی‌مهری‌ها از ما رویگردان شده‌اند را به آغوش خودمان بازگردانیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بیش از شش ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گمانه‌زنی‌ها حاکی از  عزم چهره های زیادی برای ورود به پاستور است؛ از کاندیداهای تکنوکرات گرفته تا دولتی‌ها و نظامی‌ها. اما شانس کدام چهره ها برای ورود به پاستور بیشتر است؟ کاندیداهای نظامی با اقبال از سوی مردم روبرو خواهند شد؟ مشارکت بالا یا پایین به نفع کدام جریان سیاسی است؟ و ...سوالاتی که با مرتضی طلایی از چهره های شاخص اصولگرا در میان گذاشتیم. 

بیشتر بخوانید؛

سردارِ جوان رقیب قالیباف در 1400 /پازل اصولگرایان درحال تکمیل شدن است

دست رد جبهه پایداری به جلسات جامعه روحانیت

طلایی که در کارنامه خود سوابق نظامی را نیز به ثبت رسانده است، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره حواشی پیش آمده بر سر کاندیداتوری چهره های نظامی در انتخابات ۱۴۰۰ گفت؛ «ادبیات رییس‌جمهور نظامی از جمله ادبیات‌های تولیدشده بیگانگان و به تعبیری آن ور آبی‌ها است که برخی‌ها آن را در داخل  تکرار می‌کنند در حالی که هر فردی براساس قانون اساسی، می‌تواند در انتخابات شرکت کند.» او که تاکید دارد اصولگرایان باید با یک کاندیدا وارد ۱۴۰۰ شوند این را هم می گوید که باید تنگ نظری در این جریان کنار گذاشته شود.

چهره مدنظر مردم در انتخابات ۱۴۰۰

مرتضی طلایی، چهره سیاسی اصولگرا در پاسخ به سوالی درباره مشارکت در انتخابات آینده و تاثیر مشارکت بالا بر کاهش رأی اصولگرایان، به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: اکثریت مطلق جامعه به دنبال کسی یا کسانی هستند که برای آنها کار کند و به آنها خدمت کند از این رو عده ای به هر دلیلی ممکن است مردم را فریب داده و بازی بدهند و از صداقت، نجابت و  وفاداری به انقلاب و نظامشان سوء استفاده کنند، در نتیجه وقتی روی کار آمدند به نوعی رفتار کنند که واقعیت ندارد.

او بیان کرد: بنابراین ما نباید بگوییم که گروهی توانستند قشر خاصی را به صحنه بیاورند بلکه برخی با شگردهایی، افکار عمومی را فریب داده‌اند اما اگر کار را به خود مردم واگذار کنیم و به آنها آگاهی بدهیم قطعا مردم به دنبال گزینه‌ای هستند که در جهت خدمت به آنها تلاش کند،به نظام، انقلاب و کشورشان و ملتشان وفادار باشند و برای عزت و ارتقای غرور ملی آنها تلاش کند و در نهایت درمقابل زورگویان و زیاده‌طلبان نظام سلطه، با قدرت و اقتدار قرار گیرد بنابراین مردم به دنبال چنین چهره‌هایی هستند.

طلایی اضافه کرد: همچنین مردم به دنبال افراد بی حال، بی انگیزه و ناکارآمد نیستند بلکه به دنبال مدیر کارآمدی هستند که مشکلاتشان را حل کند و کشورشان را رو به پیشرفت سوق دهد. حال باید این شاخص ها را باید مورد بررسی قرار داد.

مردم گول نخورند، به سوابق کاندیداها نگاه کنند نه ادعاهایشان

طلایی در پاسخ به این سوال که آیا در جریان اصولگرایی چهره یا چهره‌هایی که بتوان این ویژگی ها را در آن پیدا کرد، حضور دارد؟ تصریح کرد: نسبت وجود افرادی با شاخص هایی که برشمردم، در بین اصولگرایان نسبت به اصلاح طلبان قیاس مع الفارق است کارنامه های هر دو جریان نشان می دهد که وقتی در مسند قدرت نشستند چگونه عمل کردند. عموما سوابق نشان می‌دهد که نیروهای انقلابی بیشتر خودشان را متعهد به پاسخ به انتظارات جامعه و مردم می دانسته و انجام داده‌اند.

این چهره اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا مردم از اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ استقبال می کنند یا خیر؟ اشاره کرد: این موضوع بستگی به این دارد که چگونه عده ای شرایط فضای سیاسی جامعه را مدیریت می کنند، امیدواریم که مردم، ساده اندیشی نکنند و زودباور نباشند و گول شعارها را نخورند بلکه باید به شناسنامه و سوابق روشن افرادی نگاه کنند که می خواهند وارد انتخابات شوند نه به حرف ها و ادعاها.

نمی‌توان اقدامات دولت احمدی‌نژاد را انکار کرد

این چهره اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا دولت احمدی نژاد سابقه روشن و کافی از عملکرد اصولگرایان برای مردم نیست؟، تاکید کرد: در ارزیابی همه دولت‌ها از ابتدای انقلاب تا به امروز می‌توان نشست کارشناسی به منظور بررسی آنها برگزار کرد و نقاط ضعف و قوت آنها را دسته بندی کرد و به کارنامه آنها نمره داد به بیانی دیگر همه دولت‌‎ها یک سری اقدامات در کشور انجام دادند و هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که فلان دولت، فلان اقدام را در کشور انجام نداده است.

او افزود: در واقع بحث بر سر این است که ببینیم در حوزه سیاست خارجی، مواضع و عملکرد دولت ها برای نظام و انقلاب حائز اهمیت است چون اگر در حال حاضر مولفه های قدرت کشورمان را بررسی کنیم شاهدیم برخی از مولفه های قدرت ملی کشورمان در فراتر از مرزها قرار دارد به عنوان مثال ایران انقلاب اسلامی در بین کشورهای مسلمان از پایگاه بسیار خوبی برخوردار است این مولفه را قبلا نداشتیم اما اکنون جزو مولفه های قدرت ملی ما است.

مرتضی طلایی بیان کرد: به عنوان مثال، حوزه انرژی هسته ای و دستاوردهای دفاعی ما مولفه های قدرت ملی است؛ بحث اصلی ما این است دولتی باید عهده دار امور کشور شود که برای افزایش مولفه های قدرت ملی تلاش می‌کند نه اینکه با بیگانگان بنشیند و گفت و گو و مذاکره کند و از آن برجام را به وجود آورد!

او ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهم و حیاتی کشور، بحث اقتصاد و سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی آن است که ضروری است هر دولتی که در کشور مستقر می شود به عنوان یکی از مهمترین وظایف و ماموریت به آن نگاه کند. ظرفیت های بسیاری در کشور وجود دارد که اگر به درستی مدیریت شود می تواند منجر به رونق اقتصادی کشور منجر شود. 

اصولگرایان، دولت و مجلس و قوه قضاییه را جدا از هم نمی بینند

او اشاره کرد: دولتی که سرنوشت اقتصاد کشور را به بیگانگان گره بزند از نگاه اصولگرایان نمی‌تواند دولت موفقی باشد وقتی می گوییم دولت، بدین معناست که نقش رییس جمهور به عنوان رییس قوه مجریه و نقش رییس مجلس به عنوان رییس قوه مقنه هر دو با یکدیگر گره خورده است اصولگرایان دولت و مجلس و قوه قضاییه را از هم جدا نمی‌بینند در واقع قوا برای تقسیم کار هستند نه برای تفکیک قدرت.

مرتضی طلایی عنوان کرد: بنابراین وقتی که در یک نگاه، قوای کشور را در کنار هم و در هم آمیخته می بینیم که هر کدام برای دیگری لازم و ملزوم است بدین معناست دولتی که شکل می‌گیرد دولتی است که قوای مختلف کشور باید پاسخگوی عملکرد آن باشند نه تنها قوه مجریه، بلکه مجلس هم باید پاسخگو باشد چراکه نمی تواند بگوید در رأی اعتماد به وزرا بی تفاوت است قوه قضاییه هم باید پاسخگو باشد چون از سازوکارهایی برای اعمال نظارت بر عملکرد مدیران و کارگزاران کشور برخوردار است که می تواند استفاده کند. نقش سازمان بازرسی کل کشور برای ارزیابی عملکرد مدیران ارشد وزارتخانه ها است بنابراین در واقع ما نیازمند دولتی هستیم که بتواند در برابر دفاع از حقوق ملت با نگاه به ظرفیت ها و ملت در درون کشور در برابر بیگانگان با اقتدار و باصلابت بایستد و دفاع کند.

نه چشم بسته با بیگانه توافق کنیم نه با جهان وارد نزاع شویم

او بیان کرد: حال اگر دولتی بخواهد خلاف این نگاه عمل کند از جمله اینکه یکی با جهان وارد نزاع و درگیری شود و دیگری هم چشم بسته با بیگانه توافق کند هیچ کدام مطلوب نیست بنده طرفدار انقلاب و نظام و ملت هستم و طرفدار هیچ فردی نیستم اما به عنوان یک ایرانی و یک کنشگر سیاسی و اجتماعی، خود را مکلف می دانم که از نظام، انقلاب، ارکان نظام اعم از قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه دفاع کنم.

طلایی در پاسخ به این سوال که کاندیداهای اصولگرایی با این اوصاف چه کسانی هستند؟ گفت: در زمان مناسب اعلام خواهیم کرد در حال حاضر زود است که اسامی کاندیداها را مطرح کنیم به هر حال حدود یک سال از این دولت باقی مانده است باید اجازه داد دولت به کارش بپردازد.

دولت روحانی باید تا ساعت پایانی مسئولیتش کار کند

این چهره سیاسی اصولگرا تصریح کرد: بنده بر این باورم که دولت تا روز و ساعت پایانی مسئولیتش، مکلف است کار کند خدا نگذرد از کسی که آنچه را که می گوید باورش نباشد و بخواهد مغلطه کند؛ بنده در زمانی که در امور اجرایی بودم حتی چند ساعت قبل از اینکه بخواهم جابه جا شوم و اطلاع هم داشتم اما تا شب قبل از معارفه بنده در خیابان ها به دنبال انجام وظایفم بودم.

برای مردم اصولگرا و اصلاح طلب اهمیتی ندارد

او بیان کرد: بنده از شیوه های موجود در کشور از قبیل منازعات بین کارگزاران و دولتمردان و مجلس و غیره بیزارم و بر این باورم که این وضعیت، خوشایند مردم نیست چراکه اساسا نظام را یکپارچه می بینند و همه را به نوعی یکی می بینند و به اصولگرا و اصلاح طلب توجهی ندارند.  برای مردم نه اصلاح طلب و نه اصولگرا موضوعیت ندارد بلکه برای آنها، کشورشان و نظام و دولتمردانشان مهم است و به تعبیری به دسته بندی هایی که می شود توجه ندارند. نباید خود را به دو تا تشکل سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا محدود کنیم.

مردم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان عبور کرده‌اند؟

طلایی در پاسخ به این سوال که آیا منظورتان این است که مردم از این دو جریان عبور کرده اند؟ اظهار کرد: مردم اساسا قبل از اینها هم توجهی نداشتند آنهایی که می‌گوییم عبور کرده اند بچه‌های انقلاب بودند که مثلا به این گروه یا به آن گروه گرایش داشتند به واسطه عملکردها و وضع موجودی که برخی به وجود آوردند از هر دوی آنها دلزده شدند.

«رییس‌جمهور نظامی» کلمه ساخته و پرداخته آن ور آبی‌ها است

این چهره سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که این کاندیداهای احتمالی که در فضای رسانه ای گمانه زنی می شوند یا گزینه های نظامی که مطرح می شوند در حد و قامت ریاست جمهوری می بینید یا خیر؟ عنوان کرد:  اساسا رییس جمهور نظامی از همان حرفهای رسانه های خارج از کشور است که عناصر داخلی شان در اینجا مطرح می کنند رییس جمهور نظامی برآمده از یک ساختار حاکمیت نظام است وقتی حاکمیت نظامی بود رییس جمهور آن هم نظامی است به عنوان مثال سودان و کشورهایی که در آنها کودتاها توسط نظامیان صورت گرفته یک حکومت نظامی تشکیل دادند و رییس جمهورشان نیز نظامی است از این رو چرا برخی در حق ملت جفا می کنند؟ چرا مردم را در برابر سوالات و ابهاماتی قرار می دهند که منجر به انحراف در تشخیص صحیح مردم شود بنده به جرأت می گویم که این ادبیات رییس جمهور نظامی از جمله ادبیات های تولیدشده بیگانگان و به تعبیری آن ور آبی ها است که برخی تکرار می کنند هر فردی براساس قانون اساسی واجد شرایط بوده و رجل سیاسی باشد می تواند در انتخابات شرکت کند حال ممکن است درباره رجل سیاسی اختلاف نظر وجود داشته باشد.

ای کاش یک رئیس‌جمهور فرهنگی انتخاب می‌کردیم!

او ادامه داد: بنده جزو کسانی هستم که درباره رجل سیاسی تا حدودی سختگیرانه برخورد می کنم در واقع رجل سیاسی باید پیشینه داشته باشد که ما تعداد محدودی رجل سیاسی داریم حال چون تابع قانون هستیم می گوییم هر کسی را که شورای نگهبان به عنوان رجل سیاسی، صلاحیت آن را احراز کرد می تواند خودش را معرفی کند چه اصلاح طلب باشد و چه اصولگرا، چه دارای سابقه صداوسیما، سپاه، نیروهای مسلح، دستگاه های دولتی یا غیردولتی و تاجر و غیره باشد.

طلایی اظهار کرد: ای کاش رییس جمهور ما یک رییس جمهور فرهنگی بود و می توانستیم یک رییس جمهور فرهنگی انتخاب کنیم. کلمه رییس جمهور نظامی به تعبیری ساخته و پرداخته آن طرف آب است. 

اصولگراها باید با یک کاندیدا وارد ۱۴۰۰ شوند

او در این باره که آیا اتفاقات سال ۹۶ برای اصولگرایان با توجه به تعدد کاندیداها در این دوره، مجددا رخ خواهد داد یا خیر؟ اشاره کرد: عموما یکی از ویژگی های اصولگرایان، تکلیف گرا بودن است و براساس تشخیص شان و عمل به تکلیف شان رفتار می‌کنند به بیانی دیگر قبل از اینکه نگاه تشکیلاتی به مسائل داشته باشند نگاه تکلیف‌گرایانه دارند و خودرا به مردم معرفی می کنندبنابراین تعدد کاندیداها امر نادرستی نیست اما نکته مهم اینجاست که اصولگرایان اگر می‌خواهند در انتخابات ۱۴۰۰ موفق شوند در نهایت باید یک گزینه داشته باشند نه دو گزینه.

او با تاکید بر اینکه حضور، ورود و تلاش کاندیداها برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی ایرادی ندارد، ادامه داد: اما باید سازوکاری تهیه کنند که سرانجام در آن ساز و کار از بین کسانی که کاندیدا شدند و یک نفر از آنها به عنوان چهره برگزیده جبهه نیروهای انقلابی در انتخابات ۱۴۰۰ به مردم معرفی شود.

احتمالا شورای ائتلاف محور حرکت اصولگرایان در ۱۴۰۰ باشد اما...

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به سازوکار شورای ائتلاف و نقایص آن تصریح کرد: به هر حال تا جایی که بنده اطلاع دارم درباره این سازوکار، مذاکراتی بین نیروهای اصلی و جریانها و شخصیت های اصلی که نقش محوری برای انتخابات ۱۴۰۰ برعهده دارند در حال انجام است تا به سازوکار جامع دست پیدا کنند چیزی که بنده احساس می کنم این است که همان شورای ائتلاف، کماکان محور است اما ممکن است اصلاحاتی بر سازوکار بخش‌های دیگری از ائتلاف صورت بگیرد تا بتواند این وظیفه را به انجام برساند.

طلایی ادامه داد: دوستان اصولگرا در حال گفت و گو و مذاکره هستند تا یک سازوکار جامعی را تهیه کنند که همه کنشگران و ظرفیت‌های نیروی انقلابی بیایند و در نهایت به یک گزینه برسند و قدرتمندانه و با برنامه، خود را به مردم معرفی کنند امیدوارم که نتیجه خوبی بگیرند چون احزاب در کشور گزینه معرفی نمی‌کنند بنابراین بهتر است جریانی که می‌خواهد عهده‌دار معرفی کردن فرد واجد شرایط برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد نخستین کارش این باشد که کابینه دولت آینده را همراه با فرد مدنظر برای کاندیداتوری، به مردم معرفی کند. چون مجلس هم نزدیک به آنها به نظر می‌رسد فرایند این کار آسان‌تر صورت گیرد. دوم اینکه باید از کلی‌گویی بپرهیزند و برنامه خود را برای انتخابات ۱۴۰۰، مشخص کنند و به بیانی به مردم برنامه بدهند. از این رو این مولفه‌های فوق اگر رعایت شود امیدواریم که برای دولت سیزدهم شاهد یک دولت کارآمد و موفق باشیم.

جریان اصولگرایی باید تنگ نظری را کنار بگذارد

این چهره سیاسی اصولگرا اظهار کرد: بر این باورم که انتخابات مجلس ۹۸، تجربه خوبی برای شورای ائتلاف است چه بهتر است که سازوکار تکمیلی را در همان سازوکار جستجو کنیم و سازوکار جدیدی ایجاد نکنیم البته به دوستان شورای ائتلاف توصیه می‌کنم که آغوش خود را باز کنند و تمام ظرفیت‌ها را به کار گیرند عموما نقدی که به جریان اصولگرایی وارد است این بوده که در  برخورد با دیگر نیروهای انقلاب ما تنگ‌نظرانه برخورد کردند. 

بخاطر بی دقتی و بی سلیقگی ما قشر خاکستری رویگردان شده اند

طلایی در پاسخ به این سوال که کدام نیروهای جریان اصولگرایی بیشترین نقد و گلایه را دارند؟ تصریح کرد: نزدیک به ۵۰ تشکل سیاسی اصولگرا، مستقل و نزدیک به اصولگراها داریم همه اینها در تشکیلاتی که قرار است برای انتخابات ۱۴۰۰ فعالیت کند باید حضور داشت باشند به هر حال در این کشور پذیرفته‌ایم که حزب داشته باشیم باید به این تشکیلات فضا  و میدان داده شود تا فعال شده و عضوگیری کنند و در نتیجه خود را به مردم معرفی کنند کارمان این شده که انتخاباتی برگزار شود یک سری اسم مطرح شود بدون اینکه عقبه‌ای داشته باشند علتش آن است که که در فعالیت‌های سیاسی به بازی گرفته نمی‌شوند اگر به بازی گرفته شوند به دنبال سازوکار و عضوگیری می‌روند.

وی گفت: جبهه ملی همبستگی نیروهای انقلاب اسلامی یکی  از این تشکل‌هاست. بنابراین از دوستان شورای ائتلاف می‌خواهیم که آغوش خود را برای نیروهای انقلابی باز کنند و آن بخش از مردمی که با بی‌مهری‌ها از ما رویگردان شده‌اند را به آغوش خودمان بازگردانیم در واقع آن قشر خاکستری، مردمی هستند که به نظام و کشورشان علاقه‌مندند در واقع بی دقتی و بی‌سلیقگی ما است که به نوعی رفتار کرده‌ایم که این مردم از ما رویگردان شده‌اند. ما ارادتمند و خاک پای این مردم هستیم و ما حق نداریم با نگاه تنگ‌نظرانه، به مردم بی توجهی کنیم و بعدها متهم به برگزاری انتخابات حداقلی شویم این گونه نیست نیروهای انقلابی به دنبال برگزاری انتخابات حداکثری هستند. 

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1464590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قاف IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    33 0
    اقای طلایی از شما بعید بود مدافع احمدی نژاد
  • روح IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    23 1
    بی خیال
  • ... US ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    30 1
    احمدی نژاد دقیقا چه کار کرد؟
  • سیما US ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    43 2
    بهتره که سیاسیون به سیاست برسن و نظامی ها به امر امنیت
  • RO ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    31 82
    تمومه ماجرا
  • علی IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    31 2
    چرا زمان احمدی نژاد از این تزا نمیدادین،
  • ایرانی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    42 3
    شما تفکرتان دقیقا شبیه احمدی نژاد است پس زور بی خودی نزن
    • CA ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      15 1
      لایک
  • FR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    37 1
    توی این وقت که معلوم شده ایشون از قالی باف زمین در بزرگ راه همت رشوه گرفته معنی این مصاحبه و مطرح کردنش چیه؟
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    6 0
    مخالفم
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    2 40
    قالیباف و سعید محمد رقابت خواهند کرد هر دو نظامی هستند اصلاح طلبها از شورای شهر هم بیرون انداخته خواهند شد 20 سال اتلاف وقت کردن تا الان که دلار را به 30 رسوندن
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    16 4
    خاتمی رئیس جمهور فرهنگی بود
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    12 1
    ادبیات ان وری آبی
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    42 2
    مانند مابقی حرفهای بی سند و مدرک ( برای مردم اصولگرا و اصلاح طلب فرقی ندارد!؟!) (قشر خاکستری!؟) بنده خدا می دانی این قشر چند درصد شده است حداقل در تهران %۸۵ است یعنی نمی خواهند هیچکدام از شما ها را ببینند!
  • من US ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    53 2
    مخالف رئیس جمهور نظامی هستم
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    36 1
    حالا املاک رو پس دادی !!!!
  • CA ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    24 1
    بعیده رئیس جمهور نظامی رایی داشته باشه
  • CA ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    13 2
    معلومه مهم نیستن
  • CA ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    15 1
    تنگ نظری دودش به چشم مردم رفت
  • CA ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    36 1
    اقای طلایی از املاک چه خبر