۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۳

مصطفی ترک همدانی*

معاون وزارت مسکن و شهرسازی خبر از بسته ی اجاره بها داده  است . با نگاهی گذرا می توان به سطح دیدگاه وی در مقوله اجاره بها و کم آگاهی ایشان از قوانین موجود در باب موجر و مستاجر و نحوه ی تعیین اجاره بها پی برد.

اینجانب صرفا به دو مقوله مطروحه از ناحیه وی می پردازم.

1 - ایشان با بیان اینکه " مشاوران املاک باید قراردادهای اجاره را به صورت دو ساله یا بیشتر تنظیم کنند" تکلیفی بر جامعه بار نموده اند که هیچ معیار قانونی و حقوقی ندارد. در قوانین موجودخصوصا مواد 466 و 469 قانون مدنی اشعار داشته " اجاره عقدی است که بموجب آن مستاجرمالک منافع عین مستاجره می شودو مدت اجاره از روزی شروع می شود که بین طرفین مقررشده واگر درعقداجاره ابتدای مدت ذکرنشده باشد از وقت عقد محسوب است.

همچنین در قوانین روابط موجر و مستاجر مصوب 1356و 1376 نه تنها الزامی را در حدود مدت زمان اجاره تعیین نکرده بلکه این طرفین معامله اجاره می باشند که مدت را معین می نمایند و دخالت فرد ثالث در این امر موضوعیتی ندارد.

2- معاون وزیر مسکن و شهر سازی همچنین در ادامه ی تشریح بسته عنوان داشته است" مشاوران املاک همچنین موظف هستند کلیه قراردادهای اجاره را همچون مبایعه‌نامه در سامانه رهگیری معاملات املاک ثبت کنند" . توجه ایشان به این نکته ضروری است که قرارداد اجاره ی مسکن از دسته قرار دادهایی است که بدون مراجعه به حتی دفاتر اسناد رسمی بشرط رعایت اوصافی رسمیت می یابند و در کلیه ی مراجع حتی محاکم پذیرفته خواهند شد. چنانکه در ‌ماده دو قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1376 در تعریف این قراردادها می گوید : قراردادهای عادی اجاره باید با قید مدت اجاره در دو نسخه تنظیم شود و به‌امضای موجر و مستاجر برسد و به‌وسیله دونفر افراد مورد‌اعتماد طرفین به‌عنوان شهود گواهی گردد.

ملاحظه می گردد که قانونی شدن قراردادهای عادی با رعایت توصیف فوق و صرفا تایید و گواهی دو نفر بعنوان شاهد میسر میگردد و نه تنها اجباری به ارجاع قرارداد به دفتر اسناد رسمی نمی باشد بلکه به وجه اولی الزامی به تنظیم قرارداد در دفاتر مشاورین املاک نیست.

*وکیل پایه یک دادگستری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146644

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
    0 0
    ورود دولت به مقوله اجاره بها حساسیت را می افزاید خصوصا در این فصل ضمن اینکه الزام ادارات دارایی برای صدور گواهی مفاصا حساب نقل و انتقال در قبال ارایه کد رهگیری صادره از مشاورین املاک قانونی نبوده و می توان ابطال آنرا در دیوان عدالت اداری تقاضانمود.
  • بدون نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
    0 0
    البته اگر به اراده ی طرفین باشد قانونیست. بنظرم تیترتان بهترست اینگونه باشد: آیا الزام دولت بر انعقاد قراردادهای اجاره دوساله قانونیست؟
  • بدون نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
    0 0
    میگن قانونی نیست ولی دولت تصویب میکنه مشاوران مسکن اجرا نمیکنند اجاره ها بالاتر میرن
  • متقاضی IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
    0 0
    با تشکر از شما ک مردم را اکاه میسازید تا تحت فشار اتحادیه جیزی را قبول نکنیم.خدا خیر به شما عطا کند
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
    0 0
    به نظرم 2 ساله بودن قرارداد به ضررمالکی است که مستاجر موجه ندارد.بااین نوسان قیمت احتمالامالکین اجاره وودیعه رابالاتراز حدمعمول درنظر میگیرند.
  • صادق IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۶
    0 0
    مطمئن باشید با این مصوبه پولست است که به جیب بنگاهدارها میرود تا حالا خودمان قرارداد مینوشتیم اما زین پس مصوبه دار هم شدند
  • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    0 0
    آقای معاون وزیر! لطفا سری به دفاتر مشاورین مسکن بزنید اولا قراردادها را دیگر خودشان تنظیم نمی کنند میگویند اجاره را خودتان بنویسید فقط کمیسیونش را میگیرند که آمار قراردادهایشان کمتر شود ثانیا چون ودیعه اجاره ها بعضا پایین است مالکین ریسک نکرده و مدت قرارداد را کم مینویسند مثلا اگر اجاره بها ماهیانه پانصد هزارتومان و ودیعه 3 میلیون تومان باشد آنگاه قراردادبه مدت شش ماه تنظیم میشود
  • بدون نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۹
    0 0
    ثالثا نویسنده درست گفت مردم از طریق آگهی و اینترنت هم را پیدا کرده و قرارداد می نویسند در صورت اختلاف نیز شورای حل اختلاف این قراردادها را میپذیرد