آسوشیتدپرس:آیا ممکن است هکرها به اسرار هسته‌ای دست یافته باشند؟ اطلاعات واکسن کرونا چطور؟ نقشه راه سامانه‌های تسلیحاتی نسل بعدی؟

ایسنا نوشت: برخی از محرمانه‌ترین اسرار آمریکا ممکن است در یک عملیات منظم و چند ماهه که هکرهای نخبه دولت روسیه مقصر آن قلمداد می‌شوند، به سرقت رفته باشد. احتمالات درباره آنچه ممکن است به سرقت رفته باشد،‌ تکان‌دهنده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است: آیا ممکن است هکرها به اسرار هسته‌ای دست یافته باشند؟ اطلاعات واکسن کرونا چطور؟ نقشه راه سامانه‌های تسلیحاتی نسل بعدی؟

شاید چندین هفته یا چندین ماه زمان نیاز باشد که کارشناسان حوزه دیجیتال و دولت آمریکا و شبکه‌های صنعتی خصوصی به پاسخ‌هایی دست یابند. کارشناسان می‌گویند این هکرها کاملا در پوشاندن رد پای خودشان استاد هستند و برخی از سرقت‌های آنها ممکن است هرگز شناسایی نشود.

آنچه واضح به نظر می‌رسد این است که این کمپین که به گفته کارشناسان امنیت سایبری تاکتیک‌ها و فنون آژانس اطلاعاتی خارجی SVR روسیه را به نمایش می‌گذارد، در فهرست قدرتمندترین موارد در تاریخچه جاسوسی سایبری قرار خواهد گرفت.

>>> بیشتر بخوانید:
کاخ سفید، پنتاگون و ناسا هم هک شدند؛سفر اوبرایان لغو شد/نشست اضطراری شورای امنیت ملی آمریکا

آژانس‌های دولتی ایالات متحده از جمله وزارت خزانه‌داری و تجارت، جزو ده‌ها هدف با ارزش بالا در بخش دولتی و خصوصی آمریکا بودند که مشخص شد از ماه مارس از طریق به روزرسانی نرم‌افزار تجاری به هزاران شرکت و سازمان دولتی در سراسر جهان تحت نفوذ قرار گرفته‌اند. بیانیه روز دوشنبه پنتاگون نشان داد که از این نرم‌افزار استفاده کرده است. پنتاگون گفت که "راهنمایی و رهنمودهایی را برای محافظت از شبکه‌های خود" صادر کرده است. در این بیانیه گفته نشد کاری به "دلایل امنیتی عملیاتی" صورت گرفته و آیا ممکن است سیستم‌های آن هک شده باشند یا خیر.

روز سه‌شنبه کریس میلر، وزیر دفاع موقت آمریکا به سی بی اس نیوز گفت که تاکنون مدرکی از نفوذ به دست نیامده است.

در ماه‌های پس از به‌روز رسانی، هکرها اطلاعات را به دقت خارج می‌کنند و اغلب آنها را رمزگذاری کردند، بنابراین مشخص نیست که چه چیزی سرقت شده است و آنها به طرزی ماهرانه رد پای خود را پنهان کردند.

توماس رید، متخصص حملات سایبری در دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید، کارآیی احتمالی این کمپین را می‌توان با هک سه ساله در دهه ۱۹۹۰ مقایسه کرد که اهدافی در دولت ایالات متحده از جمله ناسا و پنتاگون را هدف قرار داد. تحقیقات آمریکا مشخص کرد که ارتفاع اسناد به سرقت رفته، در صورتی که آنها را چاپ کرده و روی هم چید، سه برابر ارتفاع بنای یادبود واشنگتن است.

به گفته این کارشناس حملات سایبری، در این مورد "برآوردی مبنی بر اینکه چندین ستون از بنای یادبود واشنگتن را می‌توان درباره هر کدام از آژانس‌های دولتی ساخت، برآوردی واقعی است." او افزود: آنها چطور قرار است از آنها استفاده کنند؟ به احتمال زیاد آنها خودشان هم هنوز نمی‌دانند.   

توماس رید گفت، دولت ترامپ هنوز اعلام نکرده است که کدام آژانس‌ها هک شده‌اند. همچنین تاکنون هیچکدام از شرکت‌ها در بخش خصوصی به عنوان قربانی معرفی نشده‌اند. به لحاظ تاریخی، مقاطعه‌کاران دفاعی و شرکت‌های ارتباط از راه دور هدف‌های اصلی جاسوسان سایبری تحت حمایت کشورها هستند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1466722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =