۰ نفر
۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
دستاورد سفر الکاظمی به ترکیه چه بود؟

ایرنا نوشت:نخست وزیر عراق که در صدر هیاتی بلندپایه به آنکارا سفر کرد، درباره چند پرونده مهم دوجانبه با مقامات ترکیه رایزنی و به توافق ها و تفاهم هایی در این زمینه دست یافت.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر ترکیه روز پنجشنبه در صدر یک هیات وزاری رهسپار ترکیه شد و مورد استقبال «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه قرار گرفت.

وی در جریان دیدارش با اردوغان مسائل دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

در این نشست تقویت همکاری اقتصادی بین بغداد و آنکارا و دعوت از شرکت های ترکیه برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف در عراق مورد بحث قرار گرفت.

«حسن الجنابی» سفیر عراق در ترکیه پیش از سفر الکاظمی به آنکارا پرونده های مورد بحث بین دوطرف را تشریح کرده و گفته بود که در این سفر پرونده‌های مهمی در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و امنیتی ر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی افزوده بود که نفوذ تروریستها از مرزها و عملیات نظامی مرتبط با آن، فعال‌سازی و افزایش مبادلات تجاری که در حال حاضر ۱۵ میلیارد دلار است و نیز مسائل همکاری در زمینه آب، مرزها، صادرات و واردات نفت و اقتصاد و همچنین فعال‌سازی کمیته‌های مشترک بین دو کشور بویژه شورای عالی همکاری راهبردی بین عراق و ترکیه و کمیته مشترک اقتصادی عراق به ریاست وزیران نفت و انرژی دو کشور از مهمترین پرونده‌های مورد بحث خواهد بود.

الجنابی همچنین به "وجود پرونده حقوقی دشواری اشاره کرده بود که برخی از اجزای آن درباره اموال بلوکه شده عراق" است.

اردوغان و الکاظمی پس از دیدار خود در آنکارا در کنفرانسی مطبوعات به توافق های انجام شده درباره این پرونده ها اشاره کردند.

در این میان، سه پرونده امنیت مرزی و مبارزه با تروریسم، توسعه و گسترش روابط اقتصادی و تبادل انرژی و نیز حضور نظامی ترکیه در شمال عراق درسایه برخی اتهامات محافل داخلی عراق به ترکیه مبنی برطمع ورزی به خاک شمال عراق، بیش از سایر پرونده ها مورد تاکید نخست وزیر عراق و رئیس جمهور ترکیه در این کنفرانس مطبوعاتی قرار گرفت.

نخست وزیر عراق درباره امنیت مرزی و تروریسم گفت که که کشورش اجازه استفاده از خاک خود برای تهدید همسایگانش را نخواهد داد.

وی افزود: موضع عراق درخصوص رد هرگونه اقدامات خصمانه علیه ترکیه از سوی گروه های تروریستی واضح است.

رئیس جمهوری ترکیه نیز به نوبه خود گفت: ما روابط دوجانبه را بررسی کردیم و در کنار عراق در مقابله با گروه های تروریستی می ایستیم. ما به توان دولت عراق برای مقابله با چالش ها و برقراری امنیت، ثبات و عدالت اعتقاد راسخ داریم و از جنگ عراق علیه تروریسم حمایت می کنیم.

دومین پرونده ای که مورد تاکید نخست وزیر و رئیس جمهور ترکیه قرار گرفت، توسعه روابط اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری بود.

در این ارتباط، الکاظمی تصریح کرد که به توان شرکت های ترکیه برای کار موفقیت آمیز در عراق اعتقاد داریم و درهای عراق به روی همه سرمایه گذاران ترکیه باز است و برای برچیدن موانع پیش روی آنها تلاش می کنیم.

اردوغان نیز به نوبه خود گفت: ما بر لزوم بالا بردن میزان تبادل تجاری بین دو کشور تأکید می کنیم  و از تداوم پروژه های توسعه به ویژه پروژه های انرژی حمایت می کنیم.

در همین ارتباط بود که دوطرف از امضای توافقنامه ای برای لغو مالیات مضاعف جهت تسهیل مبادلات تجاری سخن گفتند.

در خصوص سومین پرونده مطرح بین دو کشور، اردوغان گفت که آنکارا به حمایت از عراق ادامه خواهد داد و از وحدت سرزمینی این کشور حمایت می کند.

وی این مطلب را به طور ضمنی در پاسخ به کسانی مطرح کرد که آنکارا را به طمع ورزی به خاک شمال عراق متهم کرده اند.

اما الکاظمی و اردوغان در عین حال در کنفرانس مطبوعاتی خود به موضوع حضور نظامی ترکیه در شمال عراق و سرنوشت این پرونده به طور مستقیم اشاره ای نکردند.

موضوع تعمیر خط لوله نفت عراق به ترکیه چهارمین پرونده ای بود که اردوغان از بررسی آن بین دو کشور خبر داد و در کنفرانس مطبوعاتی با الکاظمی تصریح کرد که آنکارا از تعمیر خط لوله نفت بین عراق و ترکیه حمایت می کند.

اما درخصوص پرونده مهم آب و سهمیه های آبی به نظر می رسد که دوطرف فعلا توافق کرده اند که یک برنامه مشترک بین آنها برای رسیدگی به آن تدوین شود.

از همین رو، نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی خود درباره پرونده آب اینگونه سخن گفت که " ما آمادگی خود را برای تدوین یک برنامه کاری مشترک درباره پرونده آب، ابراز داشتیم".

درمقابل، رئیس جمهور ترکیه نیز گفت که درباره پرونده آب صحبت کردیم و یک برنامه کاری مشترک در این زمینه مطرح شد و این پرونده، یک نقطه اختلاف بین ترکیه و عراق نخواهد بود.

تلاش برای فعال سازی کمیسیون عالی همکاری راهبردی بین عراق و ترکیه دیگر پرونده مورد بحث بین دوطرف بود که الکاظمی به آن اشاره کرد.

لغو روادید ورود برای عراقی ها که قبلا برقرار بود، از دیگر محورهای مورد بحث بین آنکارا و بغداد بود که مقامات ترکیه قول دادند که آن را لغو کنند.

از این رو می توان گفت که دو موضوع امنیت و اقتصاد و توافق بر سر آنها بیشترین میزان از گفت وگوهای دوطرف را به خود اختصاص داد و در کانون توجه آنکارا و بغداد قرار داشت.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1467256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =