ماجرای انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه چیست؟

علی‌رغم امضای نامه‌ای برای انتقال آب از ارس به شهر تبریز و دریاچه ارومیه، به نظر می‌آید این موضوع جزو پروژه‌های ملی نجات دریاچه نیست.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، چندی پیش در شبکه‌های اجتماعی، متن نامه‌ای به وزیر نیرو منتشر شد که بر طی آن رئیس مجمع نمایندگان استان نامه‌ای را امضا کرده که بر طبق آن طرح انتقال آب ارس به تبریز با هدف تامین آب شرب و کشاورزی و جبران کمبود آب دریاچه ارومیه به عنوان یکی از طرح‌های مهم و حیاتی اجرا خواهدشد.

همه برای احیای دریاچه ارومیه تلاش می‌کنیم

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در مجلس درخصوص این نامه گفت: همه برای احیای دریاچه ارومیه تلاش می‌کنیم و بحث امضای این نامه با توجه به نقشه انتقال بخشی از آب ارس به دریاچه خواهدبود و من به عنوان نماینده ارومیه تمام هدفم توسعه شهر و استان آذربایجان‌غربیست.
وی افزود: از ابتدا نیز مخالف انتقال آب زرینه به تبریز بودم و باید بطور کامل به دریاچه برسد با این حال پروژه انتقال آب ارس به دریاچه مدت‌ها مسکوت مانده و اگر اتفاقی غیر از این در این طرح رخ دهد مانع آن خواهم شد

انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه جزو پروژه‌های ملی نجات دریاچه نیست

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی گفت: انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه جزو پروژه‌های ملی ۵۳ گانه نجات دریاچه نیست.

فرهاد سرخوش گفت: پروژه‌های ملی نجات دریافت ۵۳ پروژه است که همگی ردیف بودجه دارند و انتقال آب ارس به دریاچه جزو این پروژه‌ها نیست.

وی در مورد رقم ناچیز دریاچه ارومیه از بودجه گفت: هزینه‌های احیای دریاچه از لایحه بودجه نیست بلکه از ماده ۱۰ و ۱۲ و صندوق توسعه ملی است.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی افزود: انتقال آب از زرینه‌رود به تبریز از سال ۷۸ آغاز شد و سالانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب برداشت به تبریز منتقل می‌شود و ستاد احیا مانع اجرای خط انتقال دوم آن که قرار بود به‌عنوان خط پدافند احداث شود، شد با این حال حقابه دریاچه از زرینه‌رود ۴۰ درصد و از سیمینه‌رود ۴.۷ درصد است و در مجموع ۸۰ درصد ورودی حقابه دریاچه از جنوب استان و از رودها گدار، مهاباد، زرینه‌رود، سیمینه‌رود و مردق چای است.

وی در خصوص وضعیت دریاچه نیز گفت: تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال آبی ۹۴-۹۳ که کمترین حجم را داشت ۱.۲ متر افزایش یافته و این میزان از حوضه آبریز تامین شده است و با افتتاح پروژه‌های آبرسانی چون کانی‌سیب و سد سیلوه، آب جدید بین حوضه‌ای وارد دریاچه خواهدشد.

وی افزود: طرح انقتال آب بین حوضه‌ای به دریاچه ارومیه "کانی سیب" تا آخر امسال به بهره‌برداری خواهدرسید و این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های خاورمیانه در بین پروژه‌های حفاری تونل است و در کمترین زمان و طی حدود ۵ سال توسط مهندسین داخلی طراحی و حفاری شده است.

سرخوش اضافه کرد: طبق برنامه در سال ۱۴۰۶ به تراز اکولوژیک خواهیم رسید

وی گفت: جلسات و سمینارهای مختلف به همت دانشگاه‌های ارومیه، تبریز و صنعتی شریف با مدیران جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و شرقی و منابع طبیعی برگزار شده تا شرایط کشاورزی در این منطقه که جزو قطب‌های کشاورزی است بررسی شود بطوریکه اگر تقسیم‌بندی باغات و توسعه اراضی به شکل اصولی انجام یا از شیوه‌های نوین آبیاری استفاده شود و یا محصولات کم‌آب‌بر جایگزین محصولات پرآب‌بر کنیم، می‌توانیم تا ۴۰ درصد آب مصرفی را ذخیره و به سمت دریاچه رهاسازی کنیم.

وی در این خصوص افزود: با توجه به ممنوعیت تبدیل اراضی دیم به آبی و زراعی به باغی در حوضه آبریز دریاچه، سایت‌های گلخانه‌ای با مجوزهای لازم آماده سرمایه‌گذاری است و جهادکشاورزی نیز فراخوان آنرا منتشر کرده است، این سایت‌ها هم زیرساخت‌های لازم و هم مجوز آب دارند ضمن اینکه ۲۲۰ میلیارد تومان فقط برای آبیاری نوین هزینه شده است.

حقابه استان از ارس مصرف می‌شود

 اتابک جعفری در مورد میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه گفت: حجم رواناب ورودی به دریاچه ارومیه در سال آبی ۹۹-۹۸ برابر ۲۵۸۲/۴۴ میلیون‌مترمکعب بوده با این حال حجم رواناب ورودی به دریاچه در سال‌های آبی ۸۲-۸۱ و ۸۳-۸۲ که تراز دریاچه در تراز اکولوژیک بود بترتیب برابر ۴۷۹۳ و ۲۸۷۶ میلیون متر مکعب بود.
وی افزود: حق‌آبه‌ی دریاچه ارومیه ۳۱۰۰ میلیون مترمکعب است که حدود ۲۵۰۰ میلیون مترمکعب آن از رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه تامین و حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب با انتقال بین حوضه‌ای تامین خواهد شد.
وی در خصوص حجم آب رهاسازی شده از سدها نیز گفت: حجم آب رهاسازی شده در طی سال آبی گذشته (۹۹-۹۸) از ۷ سد مخزنی واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه (سدهای شهید کاظمی بوکان، مهاباد، شهرچای، حسنلو، زولا، دریک و ساروق) معادل ۱۴۲۵ میلیون مترمکعب بوده و فعلاً در خصوص حجم آب رهاسازی به دریاچه ارومیه در سال آبی جاری (۱۴۰۰-۱۳۹۹) هیچگونه ابلاغیه‌ای از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه صادر نشده است.
وی در مورد حقابه استان از رود ارس نیز گفت: حق آبه استان آذربایجان‌غربی از رودخانه ارس بر اساس تخصیص‌های ابلاغی وزارت نیرو بوده و عمده تخصیص ها نیز مصرف می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1467598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =