چرا تعداد بیماران بدحال کاهش یافت؟/ وضعیت جسمانی داوطلبان واکسن کرونای ایرانی

سخنگوی وزارت بهداشت جدیدترین موارد ابتلا و فوتی ناشی از کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته را اعلام کرد.

الهه صالحی: سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۲۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و متاسفانه ۱۴۹ نفر جان خودشان را از دست دادند.

با احتساب آمار امروز مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۱۸ هزار و ۷۵۳ نفر و تعداد جانباختگان به ۵۵ هزار و ۹۵ نفر رسید.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

تعداد بیماران بدحال کاهش یافته است

بیش یک ماه از اعمال محدودیت‌های کرونایی می‌گذرد و حالا این محدودیت‌ها تاثیر به سزای خود را در کنترل و پایین آوردن آمار نشان داده اند.

دکتر سید محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری گفت: خوشبختانه اعمال محدودیت‌های کرونایی، سخت‌گیری‌های مرتبط با ترددهای شبانه و بین شهری و همچنین افزایش سطح رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌ها از سوی مردم به کاهش روند ابتلا و شیوع بیماری منجر شده  و با توجه به کاهش بیماران بدحال کرونایی، آی سی یو حاد تنفسی بیمارستان مسیح دانشوری به حالت عادی برگشته است.

به گفته وی، محدودیت تردد شبانه به کاهش تجمعات شبانه، دورهمی‌های خانگی و همچنین کاهش مراجعه افراد به رستوران‌ها، در نهایت کم شدن آمار ابتلا و بستری بیماران در بیمارستان‌ها منتهی شده است.

هاشمیان گفته است: در حال حاضر اکثر بیماران بدحال آنهایی هستند که یا به توصیه‌ها بی‌توجه بوده‌اند و یا افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و ریسک فاکتور هستند که در مواجهه با ویروس قرار گرفته‌اند.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا دلایل کم شدن آمار کرونا در کشور را فروکش کردن ویروس، اعمال محدودیت‌ها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم و ابتلای عده‌ زیادی از افراد به این بیماری می‌داند و می‌گوید: اگر مردم همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، این روند کاهشی ادامه پیدا می‌کند و دیگر با موج جدید این بیماری مواجه نیستیم؛ اما اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی نگیرند و به انجام اقداماتی نظیر رفتن به سفر و مهمانی روی آورند، این آمار مجددا مانند قبل می‌شود و مطمئنا پیک جدید خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ممکن است بیماری‌های ویروسی ۴ تا ۶ هفته و در برخی موارد تا ۸ هفته شیوعشان افزایش پیدا کند و بعد از آن به تدریج فروکش کنند، افزود: از آنجایی که بسیاری از کشورها به دلیل جهش ویروس مقررات سفت و سختی را اعمال کرده‌اند، به نظر می‌رسد جهش تاثیر خاصی در روند ابتلا در کشور ما نداشته باشد و آمار روز به روز کاهش یابد.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران هم با اشاره به اینکه تعداد فوتی‌ها در استان تهران روزانه به  ۲۷ نفر کاهش پیدا کرده و بستری‌ها به زیر ۸۰ نفر رسیده است، می‌گوید: هنوز هم به شرایط پایداری نرسیده ایم و اعمال محدودیت‌های هوشمند و نظارت دقیق بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و طرح منع تردد شبانه نقش بسیار مهمی در کاهش فوتی‌های کرونایی دارد.

خرید و ساخت واکسن به کجا رسید؟

روز گذشته، واکسن ایرانی کرونا وارد مرحله کارآزمایی بالینی شد و قرار است در مرحله اول روی ۵۶ نفر تست شود.  طیبه مخبر، دختر محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت به عنوان اولین داوطلب، این واکسن را تزریق کرد.

در همین رابطه امروز جلیلی، مدیر پروژه واکسن ستاد اجرایی فرمان امام اظهار کرد: تزریق کنندگان واکسن ایرانی کرونا در صحت و سلامت کامل هستند.

او با بیان اینکه فرزندان ما نیز زمانی که واکسن تزریق می‌کنند ممکن است علائمی مانند تب داشته باشند، گفت: همین انتظار در بزرگسالان نیز وجود دارد همچنین در برخی از افراد این علائم به صورت خفیف و متوسط وجود دارد.

مدیر پروژه واکسن ستاد اجرایی فرمان امام افزود: این سه نفر در حال حاضر هیچ واکنشی از جمله تب را ندارد.

امروز علیرضا بیگلری، رئیس انستیتیو پاستور ایران از انجام مرحله ۲ کارآزمایی واکسن کرونای این مجموعه خبرداد و گفت: با بررسی مزایا و معایب واکسن فایزر، خرید آن عاقلانه نیست.

او افزود: در زمینه تولید داخلی سعی کردیم به شرکت های مختلف کمک کنیم و به طوریکه شاهد هستیم چندین واکسن ایرانی در صف کارآزمایی بالینی قرار دارند. ما با همکاری کشوری دیگر به  تولید واکسن اقدام کردیم. فاز حیوانی واکسن طی شده و فاز یک کارآزمایی بالینی هم با نظارت  انستیتیو پاستور در آن کشور انجام شده است و فاز ۲ هم در حال انجام است و پس از آنکه تحلیل نتایج فاز دو انجام شد؛ فاز ۳ که بی خطرترین فاز است بر روی حدود ۵۰ هزار نفر بین ماه های بهمن و اسفند توسط مجموعه انجام خواهد شد و امیدواریم تولید انبوه را پس از فاز ۳ آغاز کنیم.

بیگلری در توضیح واکسن های  MRNA گفت: این واکسن ها برای اولین بار است که برای کنترل بیماری‌های عفونی در دنیا با این وسعت استفاده می شوند و ما از عوارض طولانی مدت آنها مطلع نیستیم. ضمن اینکه این واکسن ها بسیار گران هستند و شرایط سختی برای نگهداری و حمل و نقل دارند. با توجه به این شرایط باید انتخابی عاقلانه داشته باشیم.

وی افزود: امکان نگهداری واکسن فایزر و استفاده از آن برای ۸۰ میلیون نفر میسر است ولی بهتر است وارد این فاز نشویم چون سرمایه گذاری عظیمی می خواهد. این واکسن در کشورهای اروپایی هم با حجم کم توزیع می شود. برای کشوری مثل ایران که وسعت و نقاط دورافتاده بسیار دارد با صرف نظر از عوارض و قیمت فایزر ، انتخاب عاقلانه آن است از واکسن دیگری استفاده شود. فایزر باید در دمای ۸۰ درجه زیر صفر نگداری شود. به همین دلیل واکسن های کواکس بهترین انتخاب در نگهداری و زیرساخت و عوارض ناشی از آن است.

اما محمد حسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر در خصوص نحوه واردات واکسن کرونا گفت: از آنجایی که وظیفه دریافت کمک‌های بین‌المللی طبق ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران بر عهده جمعیت هلال احمر است، یکی از موسسات خیریه خارج از کشور برای اهدای ۱۵۰ هزار دوز واکسن «فایزر» اعلام آمادگی کرده است. در صورتی که این موسسه خیریه بتواند ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونا به جمعیت هلال احمر تحویل دهد با نظر سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت نسبت به توزیع آن اقدام خواهیم کرد.

قوسیان مقدم همچنین در خصوص خرید واکسن کرونا گفت: سیاستگذاری خرید و تایید واکسن بر عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است و جمعیت هلال احمر براساس نظر وزارت بهداشت مبنی بر واردات واکسن به میزان یک میلیون دوز با شرکت‌های تولید کننده واکسن مذاکراتی را انجام داده است که نتایج آن متعاقبا اعلام می‌شود.

وزیر بهداشت: وضعیت مازندران خوب نیست

 سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در نقاط مختلف، اظهار داشت: وضعیت در مازندران مطلوب نبوده و میزان بستری و مرگ و میر در این استان افزایش و روبه افزایش است.

وزیر بهداشت با اشاره به اولین تست انسانی واکسن ایران کرونا در روز گذشته، بیان داشت: علاوه به این واکسن داخلی در صدد هستیم از منابع مطمئن واکسن تهیه کنیم و در حال خرید واکسن هستیم.

نمکی با اشاره به اینکه گروه‌های هدف و اولویت دار در زمینه تزریق واکسن در کشور مشخص شده است، افزود: برای خرید واکسن خارجی وقت گذاشته ایم و به این معنی نیست که اگر مژده رسیدن و تولید واکسن ایرانی را می دهیم بخواهیم مردم را متظر واکسن داخلی نگهداریم.

وی با اشاره به شیوع کرونای انگلیسی در دنیا، گفت: سه روز قبل خبر دادند که ۳ نفر از هموطنان ما که از انگلیس به کشور امده و در شمال شرق رفته بودند یکی از انها علامت دار شده است.

وزیر بهداشت متذکر شد:‌بلافاصله ردیابی کردیم و آژانس و آنها را ایزوله کردیم  تا اینکه نیمه شب دیشب به بنده  اعلام کردند که ۳ مورد یاد شده تست شان منفی بوده است.

۲۳۵۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1471409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =