به گزارش ایسنا حجتالاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران اظهار کرد: این عده به علت قدرتطلبی و ویژهخواری از حکومت عدل علی جدا شدند و در محل مکه اجتماع کردند و هسته مخالفتی را با حضور اشخاص سرشناسی چون طلحه و زبیر و عایشه ایجاد کردند.
وی افزود: آنها مرگ عثمان را بهانه رفتار خود قرار دادند و به ادعای خونخواهی عثمان مردم را دور خود جمع کردند. در طول تاریخ در کنار فتنه همیشه یک جریان تبلیغاتی قوی حضور دارد و در آن زمان نیز آنها با استفاده از قدرت تبلیغاتی معاویه، مردم را از نیات خود آگاه میکردند. اما باید توجه داشت که تفاوت امروز با آن زمان این است که دستگاههای تبلیغاتی گستردهای در کنار فتنه وجود دارد.
وی تصریح کرد: پیش از حرکت ناکثین به سمت بصره برای عایشه شتری تهیه کردند و بر آن اتاقکی از چوب عاج ساختند و زرهی بر آن افکندند اما عایشه به دلیل اینکه پیامبر به او تاکید کرده بودند که تو سوار بر شتری به نام عسگر خواهی شد و در فتنه شرکت خواهی کرد، سوار بر این شتر نشد و طلحه و زبیر نیز مجبور شدند شمایل این شتر را تغییر دهند و نام دیگری را برای او انتخاب کنند تا عایشه سوار بر آن شود و این نشان از برنامهریزی دقیق آنها برای فتنه بود و در شرایط کنونی نیز فتنههایی وجود دارد و علی کماکان مظلوم است.
سخنران پیش از خطبههای نماز جمعه تهران ادامه داد: سپس این عده مکه را به مقصد بصره ترک کردند و به این علت آنجا را انتخاب کردند که یاران عثمان در بصره فراوان بودند و بصره نیز از محل حکومت علی دور بود. در راه این حرکت، این گروه فتنهگر به منطقهای به نام هواب رسیدند که در آنجا سگهای زیادی پارس میکردند و عایشه در این هنگام قصد برگشت داشت؛ چراکه گفت پیامبر(ص) به من اخطار داده بود که از منطقهای به همین نام و با همین مشخصات عبور خواهم کرد و این از نشانههای فتنه است و در پی این اتفاق عدهای به دروغ شهادت دادند که نام این منطقه چیز دیگری است.
وی ادامه داد: قبل از ورود این گروه به بصره، امام علی(ع) نامهای را به ابوموسی اشعری حاکم کوفه که نمونه بارز خواص بیبصیرت در جامعه آن روز بود نوشت و خواست تا وی جلوی حضور این گروه را بگیرد که ابوموسی اشعری هم به بهانه اینکه جنگ میان دو گروه مسلمان است، این کار را انجام نداد و در خانه خود ماند. امروز نیز افرادی صاحبنام همین راه ادامه میدهند و با سکوت خود به نوعی فتنهها را یاری میکنند.
وی گفت: بعد از این عمل ابوموسی اشعری، امام، مالک اشتر را به کوفه فرستاد و مالک که دید ابوموسی حرف حق را نمیپذیرد وی را اخراج کرد و خود مسند آنجا را بر عهده گرفت و سپاهی را فراهم کرد. ناکثین نیز بعد از رسیدن به بصره با یک قرارداد حیلهگرانه با حاکم علوی بصره شرایط را به نفع خود آرام نمودند و سپس شبانه به دارالخلافه بصره حمله و وی را دستگیر کردند و حکومت بصره را در اختیار گرفتند.
تقوی با اشاره به نحوه برخورد امام علی(ع) با فتنهگران خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) در ابتدا میخواست با نامههای روشنگرانه آنها را از این فتنه دور کند، ولی آنها از این نامهها این برداشت را کردند که مولای متقیان از خوف جنگ به آنها نامه نوشته است. سپس هیاتی را متشکل از اشخاص صاحبنام برای مذاکره با ناکثین فرستاد اما باز هم آنها نپذیرفتند و در نهایت امام، ابن عباس را با قرآنی مامور کرد تا ناکثین را متقاعد کند که با حکم قرآن برخورد کنند اما آنها فقط شمشیر را حکم میان خود و امیرالمومنین(ع) میدانستند.
وی ادامه داد: قبل از رویارویی نظامی در صحنه جنگ، امام علی جوانی را با قرآنی در دست به سمت سپاه ناکثین فرستاد اما ناکثین او را نیز شهید کردند و در اینجا بود که امام، محمد حنفیه فرزند خود را پرچمدار سپاه قرار داد و دستور حمله صادر کرد و متاسفانه در این جنگ 14 هزار مسلمان به خاطر فتنه و قدرتطلبی عدهای از یاران سابق پیامبر(ص) کشته شدند.طلحه و زبیر نیز بعد از خارج شدن از میدان جنگ، در اطراف بصره هرکدام به نوعی کشته شدند و محمد برادر عایشه از طرف امام مامور رسیدگی به عایشه شد و او را از معرکه خارج کرد.
وی گفت: بعد از این جنگ نیز امام در خطبهای اظهار داشت که نمیتوانم تاسف خود را از این موضوع که اینها زمانی یار پیامبر بودند و امروز به این وضع افتادهاند، پنهان کنم و این خطبه خود درسی است برای همه تاریخ.
/27211
نظر شما