معاون رئیس کل دادگستری استان همدان: ۱۳۰۰ نفر از محکومین قطعی به حبس مشمول عفو شدند

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: با پالایش و اعطای عفو، بیش از ۱۳۰۰ نفر از محکومین قطعی به حبس  در پانزده ماه گذشته از زندان های استان آزاد و به کانون خانواده هایشان بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان ؛ دکتر عباس نجفی در گفتگوی اختصاصی با خبرآنلاین با اعلام اینکه در اجرای دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری زندانها، ابلاغی رئیس محترم قوه قضاییه در سال ۱۳۹۸، بیش از ۱۳۰۰ نفر از محکومین قطعی از زندان آزاد شده اند، افزود: باتلاش بی وقفه مسئولین دستگاه قضایی استان همدان در ۱۵ ماه گذشته به میزان ۷۰۰ هزار ساعت مجازات جایگزین حبس از قبیل خدمات عمومی و جزای نقدی بدل از حبس صادر شده است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان خاطرنشان کرد: استفاده حداکثری از  نهادها و تاسیسات ارفاقی جایگزین حبس مثل تعلیق تعقیب، قرار تعلیق اجرای مجازات، تعویق صدور حکم، توبه، ازادی مشروط، ازادی تحت سامانه های الکترونیکی(پابند الکترونیکی)، نظام نیمه ازادی، از دیگر اقدمات موثر در کاهش جمعیت زندانها بوده است.

دکتر نجفی ادامه داد: با پیگیری صدور قرارهای تامین متناسب با اتهامات در دادسرا و تسهیل معرفی کفیل و وثیقه گذار در ساعات کشیک با استقرار قضات کشیک، کارشناسان و کارکنان ثبت اسناد و املاک در ساعات غیر اداری، از زندانی شدن افراد تا حدامکان جلوگیری شده است.

وی دریافت دادخواست اعسار محکومین مالی در بدو بازداشت و رسیدگی خارج از نوبت به درخواست انان را از دیگر اقدامات مهم دستگاه قضایی در بازداشت و یا زندان شدن افراد دانست و تصریح کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت اعطای مرخصی به محکومان مالی و سایر محکومین جرایم  غیر عمد از دیگر برنامه های کاهش جمعیت زندانیان بوده که محقق شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اضافه کرد: با شناسایی ده جرم اول استان و احصا علل و عوامل وقوع بزه و پیگیری در راستای رفع ان از طریق الزام دستگاههای مسئول بر اجرای تکالیف قانونی و اگاهی بخشی به مردم، از دیگر اقدامات بسیار مهم در پیشگیری از وقوع جرم بوده است 

دکتر نجفی در خصوص برنامه های ریاست محترم قوه قضائیه در ارتباط با سند تحول و اینکه آیامأموریت‌های این سند در استان آغاز شده است، گفت: با ابلاغ سند تحول از سوی ریاست محترم قوه قضاییه ضمن ابلاغ مراتب از سوی رئیس کل محترم دادگستری استان به کلیه معاونین و قضات محترم سطح استان ساز و کارهای لازم با تقسیم وظایف در راستای تحقق برنامه های سند تحول و تسریع ان صورت گرفته است.

معاون رئیس کل دادگستری همدان با تاکید بر اینکه هرچند بسیاری از موارد مطروحه در سند با مدیریت جهادی رئیس کل محترم و مدیران سطح استان طراحی و در حال اجرا است، اظهار داشت: به امید خداوند و با همراهی مردم در اینده نزدیک شاهد تحقق جامع برنامه های سند تحول در سطح استان همدان خواهیم بود.

نجفی به تحقق بخشی از برنامه ها، همانگونه که رهبری معظم انقلاب اسلامی در تایید سند تاکید فرمودند، اشاره کرد و افزود: رئیس محترم قوه قضائیه نیز پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری، اجرای دقیق سند تحول را مستلزم همکاری قوای دیگر در سطح کشور دانستند.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در ارتباط با رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، و حل و فصل دعاوی و رفع خصومت بین افراد در کاهش پرونده های ورودی به دستگاه قضایی استان نیز گفت: با ابتکار رئیس کل محترم دادگستری استان در راستای کاهش منازعات و جلوگیری از شکل گیری دعاوی، ستاد تالیف قلوب با دو کمیته معتذرین و مصلحین با استفاده از ظرفیت محاکم و دادسراها و نهادهای مردمی در بخشهای مختلف راه اندازی شده که در مدت کوتاهی حداقل بیست درصد دعاوی منتج به سازش گردیده است.

وی افزود: با پیگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان از اواسط خرداد ماه امسال و با شناسایی مسایلی که ضرورتی بر طرح دعوی نداشته و استفاده از ظرفیتهای قانونی مثل حکم رشد و فک پلاک که با هماهنگی دستگاههای اجرایی و پلیس راهور انجام گرفت، تسهیل در امور مردم و کاهش هزینه ها و جلوگیری از تراکم دعاوی در محاکم در این قبیل پرونده ها محقق شد.

دکتر نجفی به استفاده حداکثری از ظرفیت موسسات داوری در سطح استان تاکید و اظهار داشت: تقویت ظرفیت صلح و سازش شوراها در سطح استان با تلاشهای رییس محترم شوراهای حل اختلاف استان در حال انجام است که نتایج مطلوبی را نیز به همراه داشته است.

وی به مبحث اطاله دادرسی و کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها، اشاره کرد و یادآور شد: در اجرای دستورالعمل رئیس محترم قوه قضائیه مبنی بر ضرورت رسیدگی به پرونده های معوقه با  پیگیریهای رئیس کل محترم و تلاش شبانه روزی همکاران قضایی بالغ بر نود درصد پرونده های معوق شعب مورد رسیدگی قرار گرفته و مختومه شده است، مابقی پرونده ها نیز تا پایان سال جاری مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وی اعلام کرد: با همت و پیگیری رییس کل محترم، تعداد شعب دادسراها و دادگاههای بدوی و تجدیدنظر با استفاده از ظرفیتهای موجود افزایش داشته به نحوی که فقط در طول یکسال اخیر شش شعبه تجدید نظر استان اضافه شده است که این امر در کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها و مختومه شدن آن تاثیر به سزایی داشته است.

معاون رئیس کل دادگستری استان همدان خاطرنشان کرد: در راستای هوشمندسازی دستگاه قضایی و با همت رییس کل محترم و همکاران قضایی در طی دو ماهه اخیر اقدام به راه اندازی دادرسی الکترونیک در سطح استان شده که حجم قابل توجهی از دادرسی ها در این سامانه و به صورت آنلاین صورت می گیرد که تلاشهای گسترده ای در راستای تقویت ظرفیت این بخش نیز انجام شده است.

وی اضافه کرد: پیگیریهای لازم توسط رییس کل محترم دادگستری استان در راستای جذب قاضی صورت گرفته که در توفیقات مذکور اثرات معتنابهی به دنبال داشته است.‌ 

معاون قضایی دادگستری کل استان در ارتباط با پیشگیری از وقوع جرائم و دعاوی همچنین اصلاح مجرمان نیز گفت: در راستای پیشگیری از وقوع جرم در سطح استان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اقدامات متعددی را در  حوزه های مختلف و در ۶۰ سرفصل با شناسایی علل و عوامل وقوع بزه در حوزه های مختلف و طراحی برنامه برای هریک از انها در گامهای مختلف و پیگیری از طریق دستگاههای حاکمیتی و بخش خصوصی انجام داده است.

وی افزود: علل و عوامل وقوع تصادفات و صدمات و تلفات ناشی از ان و پیگیری در راستای رفع ان، پیشگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغات با پیگیری اجرای سریع و صحیح احکام و الزام مراجع مسوول بر اجرای صحیح و دقیق وظایف قانونی، پیشگیری از تجاوز به اراضی ملی و عمومی با پیگیری اجرای دقیق ماده ۹ قانون جامع حدنگار از سوی دستگاههای اجرایی و اقدام مقتضی از سوی دستگاههای متولی در راستای جلوگیری از تجاوز و رفع تجاوز از ان اراضی به صورت مداوم در حال انجام است.

دکتر نجفی به اتخاذ سازو کارهای پیشگیرانه در راستای کاهش اسیبهای فضای مجازی با هماهنگی دستگاههای مرتبط نیز اشاره کرد و ادامه داد: اقدامات گسترده در راستای تامین بهداشت عمومی خصوصا رعایت پروتکلهای بهداشتی در ارتباط با ویروس کرونا و تامین امنیت غذایی با تعامل با دستگاههای مسوول محقق خواهد شد.

وی پیشگیری از قاچاق کالا و ارز با تمرکز بر موضوعاتی از قبیل آرد، گندم، سوخت، دام و دیگر کالاهای ضروری مردم را حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: پیشگیری از وقوع سرقت با تمرکز بر مرتفع نمودن عوامل سرقت و خرید مال مسروقه و اگاهی بخشی به شهروندان، جلوگیری از حاشیه نشینی و تقویت بافت های فرسوده به منظور از بین بردن بیترهای جرم زا با توانمند سازی مناطق شکل گرفته و جلوگیری از گسترش ان با همکاری دستگاههای مرتبط از برنامه های تدوین شده معاونت پیشگیری از وقوع جرم می باشد.

معاون اجتماعی دادگستری کل استان تصریح کرد: کاهش جمعیت کیفری زندانها با پیگیری، تشویق و نهادینه سازی استفاده از تاسیسات موجود، پیگیری و مراقبت بعد از خروج زندانیان با همکاری دستگاههای مربوطه با تمرکز بر اشتغال زندانیان با انعقاد تفاهم نامه با بخش خصوصی نیز در حال انجام است.

نجفی اضافه کرد: اگاهی بخشی و ارتقا دانش حقوقی جامعه در ارتباط با حقوق شهروندی و گفتمانهای قضایی از قبیل احیا حقوق عامه از طریق شناسایی ظرفیت نهادهای مردمی در اجرای دستورالعمل نحوه تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه ابلاغی رئیس محترم قوه قضاییه و حضور کارشناسان در صدا و سیما و ایجاد کانال در پیام رسانهای ایتا و سروش و استفاده از ظرفیتهای رسانه های استان اطلاع رسانی می شود.

وی افزود: سامانه سجام(سامانه جامع اطلاعات مردمی) به ادرس sajam.scpd.ir که امکان استفاده حداکثری از ظرفیتهای مردمی در راستای اخذ گزارشات مردمی به عنوان دیده بانان  پیشگیری ازجرایم و تخلفات در کلیه دستگاههای دولتی و خصوصی و مبارزه همگاتی با فساد با رعایت اصل محرمانه گی اطلاعات و عدم افشا هویت گزارش دهنده راه اندازی شده است.

معاون دادگستری کل استان همدان تصریح کرد: اجرای ۱۸ برنامه پیشگیرانه در حوزه فرهنگی با آموزش مربیان و برگزاری کارگاههای متعدد آموزشی در بخشهای مختلف از جمله اموزشهای پیش از ازدواج، مشاوره قبل از طلاق، آموزش ۲۳ مهارت در مهد کودک ها و مدارس، همکاری در اجرای طرح نماد در مدارس، کنترل و کاهش خشونت از دیگر برنامه های دستگاه قضایی استان همدان در پیشگیری از وقوع جرم است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1474067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =