زیر خیمه سنگین آلودگی در هفته‌ای که گذشت

هفته گذشته از آلوده‌ترین روزها و شب‌هایی بود که بر شهروندان تهران و برخی از کلانشهرهای ایران گذشت.

مهرنوش حیدری: تهرانی‌ها این روزها ششمین هوای آلوده جهان را در بین پایتخت‌های آلوده دنیا تنفس می کنند. این مقایسه آمار رسمی بین پایتخت‌های جهان است که با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند. هر چند شاخص آلودگی در تهران روی عدد ۱۶۰ مانده است ولی واقعیت این است که هوای امروز اصفهان با میانگین ۱۷۰ آلوده تر از هوای پایتخت است. هوایی که در برخی ایستگاه ها آلودگی آن در مرز ۲۰۰ قرار گرفته است.

این شرایط را دیروز هم تهران تجربه کرد و هشدار سازمان هواشناسی حاکی از آن بود که شاخص آلودگی هوا در همه مناطق تهران از ۱۷۰ فراتر رفته است و همه مردم چه پیر و چه جوان، چه سالم و چه بیمار باید از ترددهای غیرضروری در هوای آلوده شهر اجتناب کنند.

آلوده ترین روز سال در حالی از سر تهرانی ها گذشت که سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: شهروندان تهرانی در ۲۴ ساعت اخیر یعنی از ۸ صبح دیروز تا ۸ صبح روز ۲۴ دی ماه با شاخص ۱۷۴، آلوده‌ترین هوای امسال را تنفس کردند. او از عموم شهروندان درخواست کرد برای حفظ سلامتی خود از ترددهای غیر ضروری در سطح شهر اکیداً خودداری کنند.

تهرانی ها البته چشم به آسمان دوخته اند تا وعده هواشناسی درباره وزیدن باد از شنبه محقق شود و هوا پاک شود ولی واقعیت این است که شهروندان شهرهای دیگر کشور از جمله مشهد که یک هفته است در آلودگی هوا غوطه می خورند، چنین انتظاری ندارند.

تصاویر تکان دهنده هوایی از آلودگی هوای تهران در عصر دیروز نشانگر آن است که عمق فاجعه از چیزی که ما از سطح زمین می بینیم بیشتر است. لایه ای خاکستری و مرگبار روی شهر خیمه زده و در این هوای کثیف، بیماری کرونا هم نفس بسیاری از هموطنان را گرفته و احتمال بروز فاجعه می رود. چون متخصصان بیماری های عفونی می گویند آلودگی هوا نه تنها باعث می شود بیماران کرونایی خوب نشوند، بلکه آلودگی هوا به خودی خود باعث ابتلای مردم به کرونا می شود.

با وجودی که برخی مسئولان از جمله رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت از مسئولان خواسته تا شهر تعطیل شود و سلامت مردم در هوای آلوده بیش از این به خطر نیفتد، ولی چشم اندازی برای تعطیلی شهر تهران و کاسته شدن از ترافیک و دود و دم وجود ندارد.

حتی درخواستهای دکتر زالی، فرمانده قرارگاه مبارزه با کرونا در استان تهران برای تعطیلی تهران و جلوگیری از آلوده شدن بیشتر هوا و تهدید جان مردم با ویروس کرونا هم به جایی نرسید و احتمال تعطیلی چند روزه تهران، همچنان ضعیفتر از تداوم فعالیتهای معمول زیر خیمه سنگین آلودگی است.

نکته اینجاست که با وجود کهنگی ۶۰ ساله مشکل آلودگی هوای تهران و حتی تعطیلی پایتخت و برخی شهرها در دهه اخیر، این‌بار در شبکه‌های اجتماعی دلایل دیگری برای آلودگی هوا مطرح می کنند. از استخراج بیت کوین توسط چینی ها تا سوزاندن مازوت در نیروگاه ها، موضوعی که بارها از سوی مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست و نمایندگان مجلس، اعلام و پس از چندی تکذیب یا بازپس گرفته شد.

برخی تحلیلگران از جمله امیر خراسانی جامعه شناس شهری معتقد است آلودگی هوا موضوعی عمیقا سیاسی است و باید ریشه های آن را در شرکت سیاسی بین شهرداری، دولت و سرمایه داری املاک و مستغلات دانست که باعث بارگذاری بیش از اندازه جمعیت در پهنه شهر تهران شده است.

در مقابل این ریشه یابی ها، اما کسی پاسخی برای اینکه چگونه از شرایط آلودگی خلاص می شویم ندارد بلکه اکثر جوابهای داده شده به این پرسش که چه زمانی از شر آلودگی خلاص می شویم، به وزش باد و بارش باران ختم می شود. 

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1475585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =