آیت الله شهید دکتر محمد مفتح در سخنرانی خود که بعد از شهادت استاد مطهری در دانشکده الهیات دانشگاه تهران ایراد کرد خاطراتی را بیان داشت.

در بخشی از این سخنان که در کتاب "سرگذشتهای ویژه از زندگی شهید مطهری" منتشر شده ، آمده است:

در زمینه مبارزات عقیدتی عجیب مجاهد بود، مجاهد به تمام معنا. ایشان وقتی که ما در مسجد جاوید بودیم، تقاضا کرده بودیم که بیایند صحبت کنند.
ایشان آمد آنجا و صحبت می‌کرد. یادم است درباره این جمله معروف: «ان الحیوه عقیده و جهاد» فرمودند:
این حرف و این جمله از معصوم نیست، سند ندارد و محتوی آن هم درست نیست.
اما سند ندارد برای اینکه ما زیاد گشته‌ایم و این را معروف است که از امام حسین است و دیدیم که نه از امام حسین است و نه از هیچ معصوم دیگر. و اما محتوای آن هم با مبانی اسلامی تطبیق نمی‌کند، به این دلیل که «ان الحیوه عقیده و جهاد»، زندگی عقیده و هر عقیده و تلاش در راه آن عقیده است. یعنی اینکه انسان باید در زندگی دارای یک عقیده باشد. یک اصل، یک مبنا،‌ یک مکتب، یک فکر.
می‌فرمود: این جور نیست. ما نمی‌خواهیم بگوییم زندگی هر عقیده‌ای و تلاش در راه هر عقیده‌ای. خیر!‌ عقیده توحید و تلاش در راه عقیده توحید. این جا است که مکتب اسلام با مکتب‌های دیگر تفاوت پیدا می‌کند و گرنه همه مکتب‌ها عقیده و جهاد است. آنها هم یک عقیده دارند، یک ایده دارند، یک مکتب و فکر دارند و در راه عقیده خودشان تلاش می‌کنند. اما این از نظر اسلام مقدس نیست. عقیده نیست و هر عقیده‌ای خیر.
بعداً صحبت شد که ممکن است این مطلب برای جمعی شنیدنش گران باشد. فرمود: گران باشد، باید این مطلب بیان بشود.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید کاظم US ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۱
    4 5
    هرچه که شهید مطهری هم فرمودند حتما درست نیست. متن زیر قسمتی از پیام حضرت امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت دكتر مصطفی چمرانمی باشد: مگر چنین نیست كه زندگی، عقیده و جهاد در راه آن است. چمران عزیز با عقیده‌ی پاك خالص غیر وابسته به دستجات و گروه‌های سیاسی و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد را در راه آن از آغاز زندگی شروع و با آن ختم كرد.
  • بدون نام SA ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۱
    3 0
    اين سخن جزئي از يك بيت شعر عربي از شاعر مصري احمد شوقي است: قف دون رأيك في الحياة مجاهدا ان الحياة عقيدة و جهاد
  • مهدي IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۱
    4 12
    كلا" عقايد دكتر شريعتي را به عقايد شهيد مطهري ترجيح ميدم
  • بدون نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۴
    6 13
    مطهری در مقام تعصب سخن می‌گفت اما شریعتی در مقام عقل و نظر
    • بدون نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
      9 0
      تا حالا چند تا كتاب از مطهري و شريعتي خوندي كه اين رو ميگي خدا خيرت بده حداقل 5 تا كتاب از هر كدوم بخون- اوني كه ما خونديم دقيقا برعكس بود. بابا جان خود رفقاي صميمي شريعتي ميگن شريعتي بسيار آدم احساسي بوده خودش هم گويا تا حدي از بعضي سخنراني هاش اظهار پشيماني مي كنه و گويا تمايل به اصلاح بعضي جملاتي كه بر اساس غلبه احساسات گفته بوده داشته- حالا بيا مطهري رو نگاه كن كه درست در نقطه مقابله- در ضمن دوستان تا حالا احتمالا زياد اسم سير مطالعاتي آثار شهيد مطهري رو شنيدن ولي بعيد مي دونم تا حالا سير مطالعاتي آثار شريعتي رو كسي شنيده باشه- حتي طرفداراي داغش هم نتونستن سير مطالعاتي براي آثار شريعتي بزارن. از بس كه احساسي و هردم بيله.
  • تنها IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۴
    4 0
    دکتر علی شریعتی و شهید مطهری دو برداشت متفاوت از یک مفهوم واحد یعنی اسلام داشتند و وجود تفاوت و حتی تعارض دلیلی برای رد کردن یکی و قبول دیگری ندارد بلکه مهم اینست است که هر دوی آنها دغدغه ی اسلام را داشته اند و به دنبال بیداری اسلامی و بازگشت خودباوری اسلامی به مسلمانان جهان بوده اند.و هر دوی آنها الگوهای خوبی برای جوانان ما هستند برای اینکه بخواهند به رشد خود و جامعه یشان کمک کنند.با سپاس.
  • یه نفر EU ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    0 0
    برداشتها از توحید نیز متفاوت است و مسلما کسی که در راه عقیده اش جهاد می کند اعتقاد به درستی و نجات بخشی آن اعتقاد دارد وگرنه کمتر کسی پیدا می شود که حاضر به جهاد در راه عقیده اش باشد .....
  • محمدمهدی IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    0 1
    استاد مطهری با اینکه از خیلی از علما متفکرتر بود ولی باز هم تعصبات دینیش ناخواسته مانع این میشد که حقیقت رو درست و با عینک عقلانیت ببینه نه با عینک دین مثل همین جا. کار ندارم که این جمله منسوب به چه کسی هست.میگه ببین چه می گوید نبین که می گوید. باید به آقای مطهری گفت جناب استاد این که شما میگی هر عقیده ای که براش بجنگی لزوما درست نیست و فقط عقیده توحیدی ارزش داره و فلان. این جمله آیا حرفی از دین زده مگه؟ گفته "زندگی" به معنای خوردن و خوابیدن و تولید مثل کردن نیست بلکه داشتن باور و تلاش برای اون هست نه دینداری.یعنی داره میگه اون کسی که فقط زندگی حیوانی داره نمیشه بهش گفت زنده. یه جمله هست از الی ویزل که میگه متضاد زندگی مرگ نیست بی تفاوتی است. دیگه واقعا از این روشن تر ... . حتما که نباید توی آیه و روایت هایی که هر چند وقت یکبار میزنین زیرش دنبال حقیقت بوداما شریعتی اگه میگین و خودش هم میگه هر روز به حرف تازه تری میرسه از قضا ویژگی مثبتشه یعنی داره حرکت میکنه نه اینکه تمام عمرش در سکون باشه.