۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹

ادیب زاده در کتاب «مدرنیته زایا و تفکر عقیم» به این نکته اشاره دارد که چرا مدرنیته در غرب همچون نیرویی زاینده به رویش علوم انسانی پاسخگو به مسائل و مشکلات جامعه مدرن غربی انجامید اما در ایران عقیم ماند...

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «مدرنیته زایا و تفکر عقیم (چالش تاریخی دولت مدرن و باروری علوم انسانی)» نوشته مجید ادیب زاده با قیمت چهار هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار نشر شد. مسئله اصلی در این کتاب آن است که چرا مدرنیته در غرب همچون نیرویی زاینده به رویش علوم انسانی پاسخگو به مسائل و مشکلات جامعه مدرن غربی انجامید اما در ایران همزمان با نوزایی و نوگرایی دولتی، مدرنیته چهره دیگری از خود به نمایش گذاشت و تفکر مدرن ایرانی عقیم ماند و سنت‌های علمی خاصی که پاسخگوی مسائل اجتماعی جامعه ایرانی باشد به ظهور نرسید.

این کتاب درآمدی بر شرایط تاریخی تفکر در حوزه علوم انسانی در طلوع ایران مدرن است، دوره‌ای که در آن نهادهای جدید علمی - آموزشی به دست کارگزاران نخستین دولت مدرن ایرانی پایه‌گذاری شد و با خود رشد و گسترش علوم بویژه علوم انسانی را به همراه داشت.

مدرنیته زایا و تفکر عقیم

نویسنده در این کتاب به این نکته اشاره دارد که در طلوع ایران مدرن، علوم انسانی نیز مورد اقبال واقع شد و گروه جدیدی از متفکران و دانشوران ایرانی به فراگیری این علوم گرایش پیدا کردند و در پی رواج آن در جامعه ایران برآمدند. از سوی دیگر نیازهای جدید دستگاه حکومت به ساز و کارهای جدید مالی، مدیریتی و اداری، همزمان با شکل‌گیری نهادهای حکومتی جدیدی چون کابینه یا هیئت دولت، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و سازمان‌های اداری سبب شد تا حکومت با ایجاد دارالفنون‌ها، مدارس عالی و بالاخره دانشگاه، برای تربیت کارمندان و تکنوکرات‌های مورد نیاز در دستگاههای دولتی به طور مستقیم به رشد و گسترش علوم انسانی با کمک نهادهای علمی - آموزشی جدید تحت نظر خویش اقدام کند.

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =