سهم اندک معدن در تولید ناخالص داخلی کشور

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور گفت: سهم اندک معدن در تولید ناخالص داخلی کشور "GPD" برخلاف کشورهای دیگر اندک است و نیازمند توجه بیشتر به این بخش هستیم.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، نشست و گفت‌وگوی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور با مسئولین و فعالان حوزه معدن استان آذربایجان‌غربی برگزار شد.

سهم اندک معدن در ناخالص داخلی

تقی نبئی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن که به ارومیه سفر کرده است، در این نشست با اشاره به جایگاه غیرواقعی معدن در کشور گفتک برخلاف کشورهای مختلف که معدن سهم ۵ تا ۷ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشورها دارد، در ایران معدن حداکثر سهمی یک درصدی در GDP "تولید ناخالص داخلی" دارد و علی‌رغم اینکه اعتقاد داریم ایران در زمزه ۱۰ کشور برتر دارای ظرفیت‌های معدنی است، بدلیل کوتاهی‌های شکل گرفته، راه زیادی برای رسیدن به جایگاه واقعی دارد.

وی افزود: نیاز به اصلاح سیاست‌گذاری‌ها، جذب سرمایه‌گذاران و تامین امنیت سرمایه‌گذاری احساس می‌شود.

وی اضافه کرد:  از ۱۱۰۰۰ پروانه بهره‌برداری معدن در کشور تنها ۵۶۰۰ پروانه فعال و نیمه فعال است که نشان از غیرفعال بودن نیمی از ظرفیت معدنی کشور است ضمن اینکه حدود ۱۲۰۰ گواهی کشف نیز به بهره برداری تبدیل نشده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خاطرنشان کرد: در این خصوص، طی یک سال گذشته ماموریت وزارت صمت با همراهی سازمان برای بررسی دلایل غیرفعال بودن پروانه‌ها داشته‌ایم که وجود معارضین خصوصی و دستگاه‌های دولتی و حکومتی محلی، کمبود نقدینگی و فرسودگی ماشین‌آلات از جمله این مشکلات بودند که سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران را برای ورود به این بخش بی‌انگیزه کرده است ضمن اینکه پراکندگی معادن و نظارت اندک دستگاه‌های مختلف نیز در این خصوص وجود داشته است.

نبئی اضافه کرد: آیین‌نامه مربوط نیز به سال‌ها قبل باز می‌گردد و با توجه به افزایش تشکل‌ها همچون سازمان نظام مهندسی معدن و خانه معدن نیاز به بازنگری در آیین نامه به شدت احساس می‌شود.

وی ضعف نظارت از سوی محیط زیست، منابع طبیعی و سازمان صمت را نیز یکی از مشکلات حوزه معدن برشمرد و خاطرنشان کرد: از نمایندگان مجلس درخواست داریم با تغییر قوانین بر تعامل بیش از پیش و اختصاص بودجه کافی دولت و وزارت صمت به سازمان نظام مهندسی معدن برای افزایش نظارت‌ها از سوی سازمان اضافه کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن افزود: بحث یافتن بازار و کاهش خام فروشی و همچنین برداشته شدن تحریم‌های داخلی بخصوص در سیاست ارزی برای نوسازی ماشین‌آلات نیز نیازمند ورود نمایندگان مجلس است.

نبئی به موضوع تبدیل شدن کشور به واردکننده  عناصر معدنی به کشور در آینده‌ای نزدیک با ادامه این شرایط اشاره کرد و گفت: در خوشبینانه‌ترین تنها تا چند سال آینده سنگ آهن و سایر عناصر معدنی داریم و اگر با این روند بهره‌برداری از ذخایر ادامه دهیم و با توجه به اینکه امکان بهره‌برداری از معادن در جنگل‌ها نیز در کشور نیست در آینده‌ای نزدیک کشور به واردکننده مواد معدنی تبدیل خواهدشد و در خودروسازی و ساخت و ساز مسکن و مصالح ساختمانی نیز دچار مشکل خواهیم شد.

وی به وضعیت مطلوب نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی هم اشاره کرد و گفت: این سازمان از نظر تعداد اعضا و ترکیب و سطح تحصیلات دانشگاهی در رده یک کشور است و مذاکراتی داشته ایم با سازمان مرکزی و استان برای یک سازمان منطقه ای برای افزایش سطح خدمات به استان های همجوار داشته باشیم و دراین خصوص دیداری با استاندار آذربایجان‌غربی داشته که با ایجاد این مرکز امکان ارتباط بهتر با کشورها و همچنین صدور خدمات فنی و مهندسی و تبادل تجربیات و کمک به معدن و تجهیزات میسر خواهدشد.

امسال ۷ حادثه معدن رخ داده است

پریسا اسماعیل‌زاده رییس نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی درخصوص آخرین آمار سازمان گفت: هم‌اکنون ۲۱۴۲ نفر در رسته‌های مختلف نظام مهندسی معدن همچون معدن، زمین‌شناسی، نقشه‌برداری و متالورژی استخراجی عضویت دارند ضمن اینکه ۶۴۷ نفر نیز دارای پروانه اشتغال هستند.
وی افزود: در ۹ ماهه امسال علی‌رغم شرایط کرونایی، ۹ دوره آموزشی از جمله ۲ دوره آموزشی کارگران معادن با موضوع ایمنی در معادن برگزار شده است.
اسماعیل‌زاده افزود: امسال همچنین ۷ حادثه در معادن استان رخ داده که بر اثر آنها ۲ نفر فوت و یک مورد قطع عضو و چهار مصدوم شده‌اند.
وی اضافه کرد: ۵۹ مورد بازرسی از معادن بهره‌برداری شده نیز در طی امسال انجام شده است.

بهره‌برداری از معادن، راهی برای فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی

غلامرضا بابایی رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان نیز با اشاره به وجود یک پنجم پایانه‌های کشور در استان گفت: توسعه ظرفیت‌های معدنی امکان توسعه اشتغال و درآمد بیشتر در استان دارد.
وی افزود: فعالیت‌های معدنی بدون ارزش افزوده و اکثرا خام انجام می‌شود و باید با ایجاد کارخانه‌های فرآوری با ماشین‌آلات به روز در کنار معادن بهره برد.

هر شغل معدن، ۱۷ شغل مستقیم ایجاد می‌کند

مهدی حمیدی مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت و دبیر اجرایی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران در مورد آخرین وضعیت استان آذربایجان‌غربی گفت: برای این استان ۲۲۸ گواهی اکتشاف با مساحت ۲۷۱۹ کیلومتر مربع ، ۲۰۷ پروانه اکتشاف با مساحت ۱۰۳۱ کیلومترمربع ، ۴۹ گواهی کشف با مساحت ۱۴۶ کیلومترمربع و ۴۸۴ پروانه بهره‌برداری ابطال نشده با مساحت ۱۳۵۳ کیلومتر مربع صادر شده ضمن اینکه ۹۵۹ مورد استعلام منفی با مساحت ۱۲۷۵۰ کیلومترمربع و درخواست اکتشاف ۲۲۸ مورد با مساحت ۲۷۱۹ کیلومترمربع ثبت شده است.
وی افزود: براساس تعاریف جهانی هر شغل معدن ۱۷ شغل مستقیم ایجاد می‌کند و ۵۰۰۰ شغل در حوزه معدن در آذربایجان‌غربی ایجاد شده است.
حمیدی اضافه کرد: با وجود بیش از ۲۱۴۰ عضو در نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی و وجود منابع انسانی و خدادادی، استان آذربایجان‌غربی و شهر ارومیه یک منطقه ویژه به حساب می‌آیند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1478607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =