۰ نفر
۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
امکانات باغ کتاب تهران

تهران بین عموم مردم به شلوغی و ترافیک معروف است؛ اما نمی‌توان از جاذبه‌های گردشگری گوناگون آن چشم پوشید. در این شهر مکان‌های زیادی وجود دارد که بسیاری از افراد برای بازدید از آن‌ها به پایتخت کشور سفر می‌کنند.

اگر بخواهیم برخی از این مکان‌ها را نام ببریم می‌توانیم به کاخ سعدآباد، بام تهران، پارک جمشیدیه و... اشاره کنیم. ما در این مطلب قصد معرفی باغ کتاب را داریم؛ پس این مطلب را تا پایان مطالعه کنید و با این مجموعه و امکانات آن آشنا شوید.

باغ کتاب کجاست؟

این مجموعه در تهران و در محدوده عباس آباد واقع شده است. همچنین این مکان با کتابخانه ملی فاصله بسیار کمی دارد. در این مجموعه امکانات زیادی تعبیه شده است و مراجعه کنندگان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. امکانات و فصاهایی برای استفاده کودکان در این مکان وجود دارد که به کمک این امکانات کودکان به مطالعه ترغیب می‌شوند. این مجموعه جز بزرگ‌ترین مجموعه‌های مطالعه و سرگرمی دنیا است و به‌دلیل واقع شدن در محدوده گردشگری عباس آباد بسیاری از گردشگرانی که به تهران قدم می‌گذارند ساعاتی را به بازدید از این مکان اختصاص می‌دهند. مجموعه مذکور ۱۱۰ هزار مترمربع مساحت داشته و ۶۵۰۰۰ متر آن به ساختمان نمایشگاه و سالن همایش تخصیص داده شده. سال ۱۳۸۳ شهردار وقت تهران طرح ساخت این مجموعه را داد و پس از آن طرح‌های مختلفی ارائه شد. بعد از گذشت حدود ۱۱ سال تصمیم گرفته شد که این مکان به نمایشگاه دائمی تبدیل شود و در آن امکانات و خدمات مختلفی نیز برای استفاده عموم قرار بگیرد. پس از طرح‌ها و نظرات مختلف این مجموعه در تیرماه سال ۱۳۹۶ افتتاح شد. در این مجموعه ساختمانی سه طبقه وجود دارد و این بنا شامل چهار بلوک اصلی می‌شود. به‌طور مثال بلوک بهارستان شمالی‌ترین بخش این مکان بوده و به‌طور کامل به کودکان اختصاص داده شده است. در این قسمت تعداد زیادی مجسمه خاطره‌انگیز و جذاب برای کودکان قرار گرفته و بچه‌ها می‌توانند با آن‌ها عکس یادگاری بگیرند.

روش‌های رسیدن به این منطقه

برای رسیدن به هر مکان روش‌های مختلفی وجود دارد که افراد با توجه به مسائل مختلف یکی از این روش‌ها را برای رفتن به محل موردنظر انتخاب می‌کنند. ممکن است برخی با خودروی شخصی به محلی بروند یا وسایل‌نقلیه عمومی را برای رسیدن به مکانی انتخاب کنند در هر صورت ما روش‌های مختلف برای رسیدن به این مجموعه را بررسی خواهیم کرد. این مجموعه یک پارکینگ دارد و بازدیدکنندگان می‌تواند خودرو خود را در آن پارک کنند و البته ظرفیتی محدود برای آن درنظر گرفته‌اند. این مکان یک پارکینگ طبقاتی دارد که تاکنون به مرحله بهره‌برداری نرسیده است. درحال‌حاضر بازدیدکنندگان نباید برای استفاده از فضای این پارکینگ هزینه‌ای پرداخت کنند.

اتومبیل شخصی

اگر قصد دارید با خودرو شخصی به این مجموعه بروید، می‌توانید یکی از دو مسیر زیر را انتخاب کنید.

  • مسیر اول

میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع اتوبان شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی.

  • مسیر دوم

بزرگراه شهید همت، مسیر شرق به غرب، بعد از خروجی بزرگراه حقانی، خروجی باغ‌موزه دفاع مقدس

حمل‌ونقل عمومی

اگر قصد دارید با وسایل‌نقلیه عمومی به این مجموعه بروید، پیشنهاد می‌کنیم از مترو استفاده کنید. ایستگاه شهید حقانی و شهید همت کم‌ترین فاصله را با این مکان دارند. زمانی‌که در ایستگاه شهید حقانی پیاده می‌شوید می‌توانید ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کرده یا با ون‌های مخصوص به این مکان برسید.

اتوبوس ونک به رسالت نیز از ایستگاه کتابخانه ملی می‌گذرد و شما با رفتن به میدان ونک می‌توانید سوار این اتوبوس‌ها شوید. لازم به ذکر است که اتوبوس برگشت رسالت به ونک از این ایستگاه عبور نمی‌کند و شما باید در ایستگاه دیگری سوار اتوبوس شوید.

امکانات این مجموعه

همان‌طورکه گفته شد در این مجموعه امکانات زیادی وجود دارد که این امکانات بیشتر برای ترغیب کودکان به مطالعه تعبیه شده است.

در بلوک بهارستان این مجموعه امکاناتی از قبیل کافه کودک، باشگاه روباتیک، میزهای پژوهش و سرزمین فکربازیا قرار گرفته‌اند. اگر قصد دارید که مطالعه، تحقیق و پژوهش به‌صورت تیمی انجام دهید، می‌توانید به طبقه اول بلوک A مراجعه کرده و در آن با دوستان خود دور یک میز بنشینید. برای استفاده از این فضا باید هزینه رزرو آن را پرداخت کنید.

بلوک B درواقع راهرویی است که دسترسی به بلوک A و C را ممکن می‌سازد. روی دیوارهای این مکان تصاویری زیبا و شگفت‌انگیز نصب شده که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند و پروژکتورهایی نور به این تابلوها می‌تابانند. در این راهرو دو حلقه پیاده‌بر وجود دارد که شما می‌توانید این مسیر را راحت‌تر طی کنید.

در بلوک C این مجموعه نیز امکاناتی از قبیل سینما، باغ علم کودک و مرکز آموزش قرار گرفته است که بیشتر آن‌ها برای آموزش کودکان فعالیت دارند. باغ علم نوجوانان، کافه بازی، شبیه‌ساز پرواز و اتاق فرار نیز در بلوک D این مکان وجود دارد. امکانات تعبیه شده در این مکان بیشتر مورداستفاده نوجوانان قرار می‌گیرد.

بازدید از این مجموعه

برای بازدید از مکان نام برده شده نیاز به پرداخت هزینه نیست و فقط باید برای استفاده از امکانات آن هزینه پرداخت کنید. در نیمه اول سال بین ساعات ۹ الی ۲۳ و نیمه دوم سال از ۹ تا ۲۱ عموم مردم می‌توانند از این مکان بازدید کنند.

ما در این مطلب به معرفی باغ کتاب تهران پرداختیم. اگر تجربه بازدید از این مجموعه، بام تهران یا دیگر مراکز تفریحی این شهر را داشته‌اید نظرات خود را درباره آن‌ها با ما به‌اشتراک بگذارید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1478930