«مافیا» علیه زبان فارسی !/ استفاده بی‌ضابطه از واژه‌های انگلیسی در یک مسابقه پربیننده

خراسان نوشت: یکی از برنامه‌های سرگرم‌کننده در این دوران کرونایی، مسابقه «شب‌های مافیا»ست که هر هفته در شبکه نمایش خانگی، بیننده‌های فراوانی را به خود جذب می‌کند.

یک مسابقه دوستانه با حضور بازیگران شناخته شده کشورمان که در آن دو گروه مافیا و شهروند، باید با آزمون و خطا یکدیگر را بشناسند تا بتوانند مافیا را از شهر اخراج کنند و برنده شوند. از فصل اول این مسابقه که۲۷ آبان ماه امسال آغاز شده، تاکنون که به مرحله پایانی رسیده‌است، بازیگران زیادی در آن حضور داشته‌اند.

 این مسابقه که در نوع خود بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است، یک ایراد آشکار دارد ؛ این که انگار زبان فارسی  بین شهروندان و مافیا هیچ اهمیتی ندارد؛ شاید هم مافیا آن را در شب کشته باشد! در ادامه از واژه‌های بیگانه‌ای که مرتب از زبان بازیکنان این مسابقه در دو قسمت اخیر شنیده‌ایم و  بی‌توجهی‌هایی که  به زبان فارسی در این برنامه می‌شود، نوشته‌ایم.

تارگت‌کُشی‌های سمانه پاکدل!

از همان ابتدا بازیکنان شروع می‌کنند به تارگت زدن(اتهام، هدف گرفتن، آماج) به یکدیگر! اگر هم در این میان عده‌ای معنای این واژه انگلیسی را ندانند و با روال مسابقه شهروند و مافیا هم آشنا نباشند، تقصیر خودشان است که زبان بلد نیستند! جالب این که سمانه پاکدل با این واژه، یک ترکیب هم ساخته است و آن را تکرار می‌کند. این ترکیب «تارگت‌کُش» است که در دفاع از کسی که خیلی زیاد هدف حمله قرار گرفته، به کار می‌رود! یکی دیگر از واژه‌هایی که مثل نقل و نبات هنگام مسابقه شنیده می‌شود، واژه فَکْت(حقیقت) است! «لایک» و «دیس لایک» هم که دیگر کاربردشان طبیعی شده و منعِ استفاده ندارد! «شور شد» یکی دیگر از این ترکیباتِ فارسی- انگلیسی است که وقتی آن را در قسمت اخیر از زبان مجید واشقانی شنیدم، اول فکر کردم منظورش این است که آشِ این مسابقه شور شد! ولی بعد فهمیدم منظورش این است که ما مطمئن (sure) شدیم بهنام تشکر مافیاست! 

کاور کردن(پوشش، پنهان کردن)، پوش کردن(بیرون کردن)، سیو دادن(نجات دادن)»، اَکت(عمل)، نکست(بعدی) و... از دیگر واژه‌های انگلیسی شنیده شده در این مسابقه است که کاربردشان هیچ ضرورتی ندارد.

وقتی فارسی هست، چرا انگلیسی؟

چنین مسابقه‌ای که طبق آمار در هفته اول پخش، ۱۹ میلیون دقیقه تماشا داشته است، نقش پررنگی در جا افتادنِ اصطلاحات و واژه‌های بیگانه بین مخاطبان دارد. سؤال این‌جاست که وقتی برای همه این واژه‌ها، برابرهای فارسی داریم، چه ضرورتی دارد که از زبان انگلیسی وام بگیریم؟ یکی از محاسن مسابقه شهروند و مافیای تلویزیون که از شبکه سلامت پخش می‌شد، این بود که به محض کاربرد واژه‌ها و اصطلاحات بیگانه توسط بازیکنان، راوی به آن‌ها تذکر می‌داد تا از واژه فارسی استفاده کنند. ای کاش محمدرضا علیمردانی هم چنین تذکری به بازیکنان «شب‌های مافیا» می‌داد.

۲۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1480648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 72
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    80 17
    ياد برنامه "فارسي را پاس بداريم" افتادم كه چقدر تلاش مي كرد يك كلمه فارسي را در جاي صحيح بكار بگيريم.
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    اون وقت چرا وقتی از واژه های عربی استفاده بی ضابطه میشه صداتون در نمیاد؟؟ مخصوصا در برنامه های مناسبتی؟ بیگانه فقط انگلیسی هست؟ عرب خودی میشه؟
    • ایران سرافراز IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      چرا بر رفتار زشت پافشاری می کنید دست از گروکشی بردارید.این گونه که نمی توان زبان را پاس داشت.
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      آمیختگی زبان فارسی با زبان عربی حتی در آثار بزرگترین ادبای ایران و در زبان مردم کوچه و خیابان جوریه که به عربی نمیشه گفت زبان بیگانه با فارسی. بله حتما اگر واژه فارسی معادل رایج بشه، زیباتره.
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      "وقت"، "وقتی" ، "استفاده" ، "ضابطه" ، "مخصوصا" ، "مناسبتی" دوست گرامی، زبان عربی با زبان فارسی آمیخته شده!
    • داد IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      13 3
      فارسی تر شده ی سخن های شما: پس چرا هنگامی که از واژه های عربی، بهره برده میشه، نداتون درنمیاد؟ به ویژه در برنامه های مناسبتی.بیگانه ویژه ی انگلیسی هست؟عربی خودی میشه؟
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    اینها فکر میکنن با بلغور کردن چهار تا کلمه انگلیسی به نظر باسواد و خارجکی میان
    • شکیبا IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      5 7
      میگن عربی بافارسی آمیخته شده،خب جداش کنین،ماواژه های پارسی به این قشنگی داریم،به جای "ظن" بگن "گمان"و......،گروکشی چیه،حرف حقه،
    • پوریا IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      6 4
      دوستان بازی مافیا باید با حروف انگلیسی بازی بشه مثلا مافیاعه تلویزیون که در شبکه سلامت پخش میشه به جای تارگت میگن هدف و به جای خیلی از چیز ها فارسیشو میگن و همین باعث شده بازیکن های مافیا دیگه نمیخوان وارده این برنامه بشن چون براشون شده یک مشکله اساسی.شما فرض کن کله عمرت به هدف میگی تارگت،حالا یه دفعه بخوای بگی هدف خب کارو سخت میکنه
  • Fati IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    چرا استفاده از واژه عربی ؟ نیست خیلی مجری ها ومهمان های برنامه های تلویزیونی لفظ قلم حرف میزنند و ادبیات کهن رو استفاده میکنند . شما نبین . ( از زبان همانی که میگفت ناراحتی برو خارج) کیف کردی ؟
    • NL ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      37 17
      خودت فهمیدی چی گفتی؟؟ خخخ
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      22 45
      اگه شما تونستی کلامت رو جوری بگی که از عربی درش نباشه بقیه هم میتونن... ۸ یا ۹ کلمه شما هم عربی هستن... اصلا مگه میشه الفاظ عربی رو از فارسی جدا کنیم؟ اینها باهم عجین هستن.... چرا گیر دادی به عربی؟! مثلا شما بجای کلمه خاله و عمو و عمه چی پیشنهاد میدید؟!
    • 234 IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      11 4
      اقاداری چی میگی خودت هم میتونی بفهمی که چی نوشتی
  • AU ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    39 2
    در برنامه های رادیو و اخبار تلویزیون هم اینگونه است که می فرمایید. بخشی مربوط به مجریان و بخش دیکر هم مهمانان هستند. ولی جالب تر اینکه برنامه ای تحت عنوان « فارسی را پاس بداریم » پخش میشود. کلا صدا و سیما متناقض هست.
  • علي IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    من با اينكه فارسي را بايد پاس داشت موافقم .اما متاسفانه زبان عربي به شكل وحشتناك روز به روز گسترش پيدا مي كند در صدا و سيما در مسائل حقوقي و ...هيچ كسي هم اعتراض نمي كنه چرااااااااااا؟
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      17 83
      چرا گیر دادین به عربی؟! ااصلا میدونید چرا قضیه زبان فارسی اهمیت داره؟! این بخاطر اینه که زبان بیگانه وقتی وارد میشه فرهنگش رو هم همراه خودش میاره؛ لذاست که میگن از کلمات انگلیسی استفاده نشه تا فرهنگ وحشی غربی وارد کشور نشه... اما عربی مساله ای نداره... چون ما با هم همسایه ایم و فرهنگهامون بشدت با هم نزدیکه..‌ در ضمن جنابعالی حدود ۸ کلمه ات عربی بود!!!
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      16 31
      آقا عربی چنان با فارسی آمیخته شده که حذفش خیلی سخته. اما با حذف انگلیسی از فارسی هیچ آسیبی به هیچ کسی نمیرسه. اگر بخوایم فارسی خالص صحبت کنیم، همگی باید همچون استاد کزازی صحبت کنیم!
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    31 59
    برنامه های ورزشی و گزارش گران را ببینید تا بر این ماتم خون بگریید: وینگر-کامبک-گلر-سیو-هتریک-دابل-پوکر-سید-ریباند-اورج-ویدیو چک و ....در همین رسانه خبر آن لاین مثل نقل و نبات به کار می رود.
    • رضا IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      12 4
      اینا اصطلاحات فوتبالی هست
    • من IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      0 0
      اینها "اصطلاحات ورزشی" هستن،تکرار میکنم اصطلاحات ورزشین. مثل " گل/goal" "آفساید/offside " و...
  • CA ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    46 7
    دیگ به دیگ میگه روت سیاه! شما خودتون تو خبر آنلاین از کلمات انگلیسی بطور وحشتناکی استفاده می کنید! ما هرچی در نظرات از شما خواهش می‌کنیم انگار نه انگار ! اگه این افراد بی سواد هنرمند از روی نادانی از کلمات انگلیسی استفاده می‌کنند خوب از سطح فرهنگ پایینشون ، اما شما به عنوان خبرنگار یا کسی درس خوانده تا زبان فارسی رو زنده نگه داره ،دانسته دارید از کلمات انگلیسی مثل تئوریکای اروپای استفاده می کنید! دشمنی شما با زبان فارسی مثال زدنی نیست!
  • Ebi DE ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    32 2
    صدا و سیمایی که از جیب مردم هزینه اش پرداخت میشه، و هنر پیشگان کم سوادی که با رانت و پارتی مطرح شدند برای اینکه عرض اندامی بکنند چاره‌ای جز این ندارند که دست به دامن کلمات بیگانه بشن اگر سوادش رو دارند از گفتار و کلمات بزرگانی چون سعدی و حافظ و فردوسی و نظامی استفاده کنند که اصلا بعید است حتی نام این بزرگان شنیده باشند
  • طاها IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    33 7
    یه مشت ....عقب مونده . چرا الکی خبر های دروغ می سازید . من همه ی قسمت های این برنامه رو دیدم و همش از کلمات فارسی مثل چالش و اتهام و ... استفاده می شود . ...
  • Shadow IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    32 6
    هر وقت یه نگاه به خودتون انداختید و برای گسترش بیش از حد زبان عربی یه فکری کردید، اونوقت حق دارید بیاید راجب آقای عليمرداني و کارشون اظهار نظر کنید. اصل کاری رو ول کردید اومدید به همچنین مسابقه با کیفیتی گیر دادید؟
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    6 16
    اسم آقای علیمردانی رو تو خبر نوشتید، اما سختتونه که اسم راوی برنامه مافیای تلویزیون (شبکه سلامت) رو بنویسید!!!؟ یعنی انقد کینه دارید؟
  • شایان IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    24 13
    به نظر من این طور نیست که باید حتما با زبان فارسی صحبت کنیم ما در کشورمان همه جا حتی اسم ها هم به زبان عربی هستن ولی همه گیر میدهند که انگلیسی نه فقط فارسی پس عربی هم نه زبان انگلیسی اولین زبان بین المللی هست بکار بردن بعضی از کلمات انگلیسی در زبان فارسی لحن صحبت کردن ما رو خوب تر میکنه
  • علی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    19 10
    جالبه حساسیت ها در زبان فارسی راجع به کلمات انگلیسی عربی نابود کرده فارسی رو کسی متوجه نشد.... چهارتا جوون نشستن بازی دو همی کنن. دلشون میخواد بگن مگه تلوزیون صدا سیما که کلا ممنوع باشه...
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    21 2
    جمع کنید بابا.من نمیدونم چرا این جبهه ها رو برای انگلیسی میگیرد فقط .اگر اینجوریه که من صدهزار واژه عربی براتون میگم که در روزمره ازش استفاده میشه . فرهنگستان لغت چرا برای انگلیسی واژه جور میکنه ولی برابر فارسی واژگان عربی رو انگار نه انگار.بعضی چیزا رو نمیتونید تغییر بدید.تازه بین این کلمات واژه (turn) رو‌نگفتید این رو هم استفاده میکردن.
  • وحید IS ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    10 15
    سلام، ممنون که به زبان فارسی اهمیت میدید، لطفا در صورت امکان این کار ارزشمندتون رو ادامه بدید، ضمن اینکه متاسفانه کاربرد کلمه ی انگلیسی تایم به جای وقت، فرصت یا زمان خیلی رواج پیدا کرده، بخصوص در صحبت های مجریان تلویزیونی و این اصلا خوب نیست.
  • پیام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    18 3
    خب حالا که به بازی مافیا و اصطلاحاتش گیر دادید بعدش برید نوبت فوتبال یعنی چی گل ؟ بگید توپ توی دروازه جای آفساید بگید بازیکن جلوتر از همه ، جای اوت بگید توپ خارج از خط کرنر دیگه آخرت جرمه ... بگید ارسال از گوشه زمین والیبال هم همینطور یعنی چی میگید سرویس ؟ بگید خدمات زد
    • فرید (امارات) AE ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      5 3
      خب چون چند واژه انگلیسی یا عربی داریم تو فارسی پس بزارین هر چی دوست داریم بگیم! یعنی اگر یک حوضی پر از آب پاکیزه هست و چند تا سنگریزه تهش ، ما هی بیایم سنگریزه بیشتر توش بریزیم تا آلوده تر بشه ! منطق شما اینه؟ یا که بکوشیم همان سنگریز های ته حوض هم دربیاریم؟ کدوم بهتره؟
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      12 5
      دوست گرامی ،با آوردن نمونه های من درآوردی به زبان فارسی ، که مایه ی همبستگی و هویت ماست ، آسیب نرسانید.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    10 1
    اینا یه سره واژه فارسی میگن تازه مثل چالش و اتهام و اجماع و‌... حالا تو اون هیجان بازی چهار تا انگلیسی هم میگن .اصش همینه که هست . کسایی میتونن برای این ماجرا اظهار نظر کنن که برای زبان عربی و شیوع گسترده اون یه فکر بکنن پس سکوت
  • ایمان IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    11 2
    آقا این بحث ها چرنده اگه دنبال پاسداری زبان مادری هستید شاهنامه بخونید اشعار حافظ و ... رو بخونید بعدشم اینکه گیر الکی بدیم انگلیسی فلان و بهمان عربی بیسار آفریقایی و آنگولایی فلان اینا دردی دوا نمی کنه به فکر پیشرفت کشور باشید تلاش کنید حالا می خوایید انگلیسی صحبت کنید یا فارسی
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    3 11
    واقعا حال بهم زن هستند
  • Javad IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    5 10
    خوشم میاد ی عده فقط دنبال اینن که کره گیری کنن...عزیزان زبان عربی به ما نزدیکه یا انگلیسی؟!انگلیس ها استعمارن یا عربها..بعد اینکه ما فرهنگ هامون خیلی بهم نزدیکه...انگلیس چ فرهنگی میخواد ب من و تو بفروشه جز ی مشت صد فرهنگ...حالا..شبکه سلامت هم با اجرای آقای نورایی عزیز شهروند و مافیا داره پخش میشه و چنین مشکلی با تذکر مجری برنامه ب بازیکن ها سبب تصحیح کلمه ی فارسی میشن..خیلی هم عالی هست.من از بینندگان پا قرص برنامشم تو شبکه سلامت
  • فرید (امارات) AE ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    8 3
    بدبختانه این روزها زبان فارسی هم از سوی غربزده ها و هم عربزده ها داره به باد میره ! مقصر اصلیش هم اول از همه صدا و سیماست که نطارتی نداره ! شما ببین هر بزرگ و کوچکی داره واژه "استرس" رو بکار میبره در حالیکه چندین واژه همسان فارسی داریم براش از قدیم ! و به گفته دیگر دوستان بکاربردن هر چه بیشتر واژه انگلیسی شده نشانه به روز بدون و پیشرفت ! هر کالایی میسازن با نام خارجی آگهی رو پخس میکنن! چیچی مارکت یا فلان پلاس و پرمیوم! گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست.. آنچه البته به جایی نرسد فریاد است :((
  • yaali IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    4 15
    مزخرفترین مجموعه تلویزیونی که در عمرم دیدم حیف پولهائی که برای این چرنیدیات در عالم بی پولی کشور هزینه میکند مسخره است
  • آرمین IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    5 3
    وقتی بازی یک بازیه خارجیه فارسی سازی کردن به زورش.اعصاب خورد کن میشه.مثل تذکر های فراوون علیرام نورایی که روی مخ مخاطب میره.نصف وقت بازیکنا رو برای فارسی کردن کلمات هدر میده.دیکه شما دامن نزنین
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    9 0
    البته واشقانی گفت : «شو شد» به معنی نمایان و آشکار شدن. نه شور شدن. دقت نکردید.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    13 0
    آقای حداد عادل کجایی که زبان فارسی رو کشتن؟!!!
  • علي IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    38 2
    من نمي دونم چرا برخي افراد از زبان عربي دفاع مي كنند و اون را آميخته با زبان پارسي مي دانند . آيا در زمان فردوسي زبان انگليسي بوده كه فردوسي با افتخار مي فرمايد عجم زنده كردم بدين پارسي. همه چي رو با ديد سياست و تعصب بهش نگاه نكنيم
  • رامتین IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    71 3
    یعنی شما الان علیه زبان فارسی نیستید؟ شما که الان بیشتر عربی حرف میزنید تا فارسی! ضمنا زبان انگلیسی زبان بین المللی دنیاست باید آموخته بشه اما متاسفانه شما میخواید که ایران پسرفت کنه و همینطور عقب بمونه
    • ناشناس IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      2 4
      ببخشید مگه آمیخته شدن زبان انگلیسی و فارسی نشانه پیشرفته؟ بسی رنج بردم در این سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی این تهاجم فرهنگی و گم کردن ریشه و اصل خود هست که مایه عقب ماندگی شده! مگر فرانسوی ها انقدر روی زبان خودشون تعصب ندارن؟ با این حال پیشرفته ترین کشور هستن کسی هم مخالف یادگیری زبان بین المللی نیست ولی دیگه قیمه ها رو نریزین تو ماستا
  • A_ IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    44 1
    دوستانی که میگین خودتون تو این جمله از واژه عربی استفاده کردین، منظور ما واژه های جا افتاده مثل وقت و استفاده و مخصوصا نیست، بزارین براتون مثال بزنم. همین دو روز پیش که پایتخت میدیدم، تو اسامی تیتراژ پایانی مسئول مواد ناریه دیدم!! مگه معادل این کلمه به فارسی آتش زا نیست؟ منظور ما از واژه های عربی اینا هستن نه چیزایی که هر روز تو مکالمه هامون استفاده میکنیم. همونطوری که خیلی از واژه های انگلیسی هم جا افتادن نمیشه تغییر داد منطقی باشین
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    4 1
    شما به خبرنگار خود بفرمایید مهیا درست است
  • عبدالکریم IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    6 1
    خیلی هنر دارید برید شیوه ی گفتاری و نوشتاری دکتر کزازی رو همه گیر کنید و در کتابهای درسی تدریس کنید تا آروم آروم این شیوه در جامعه جا بیُفته و زبان پارسی پاس داشته بشه!
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    1 0
    کمبودها را جبران می‌کنند. عقده‌ها را. در قدیم هم جالب است که واژه‌های عربی هم همین کار را می‌کردند. مثل انگلیسی امروز.
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    0 1
    البته زبان فارسی ما هم آ میخته به عربی است
  • علی IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    2 1
    ای خداااا .... شما ها ما رو چی فرض کردید ؟؟.؟
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    2 1
    یه گیری باید بدید دیگه
  • محمد IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    3 2
    این یه مبارزه منفیه.وقتی مسئولین ما عربی رو جای فارسی وحتی راحتترحرف میزنن وکسی ایرادنمیگیره وتشویق هم میشن..بنظرم درمقابل باید کلمات انگلیسی رو بیشتر استفاده کرد.فعلا فارسی توی کماست..شاید وقتی دیگر علاج شود ok..
  • معصوم IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    2 3
    من میخوام بدونم مگه مافیا بازی ایرانیِ که بخوان واژه های ایرانی بکار ببرن و بازی رو باخاک یکسان کنن.... چرت و پرت هم تعاونی میشه مگه
  • CA ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    6 2
    پاس داشت شعرای بنام چون حافظ وفردوسی پاس داشت زبان فارسی است( البته بنده ترک زبانم.)
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    4 1
    نظارت بر صدا و سیما خیلی کم شده
    • ايليا IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      0 0
      نظارت كمههههه بيچاره ها يكم موهشون معلوم باشه ميزن از ريشه همشونو سانسور ميكنن كم مونده با يه لباس صورتشونم بپوشونن
  • یه بنده خدایی IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    9 1
    وایییییی چرا به همه چیز اینقدر گیر میدین. مشکل شما مطبوعاتیا چیه؟ میان از اینور و انور خبر میدین که واییی ماشین لاکچری فلانی واییی خونه لاکچری فلان کس بابا این شماها هستید که بخاطر یه قرون ۲ هزار مطبوعات تمام تفریح مردم رو گرفید با همین کاراتون نه گاندو پخش شد نه پایتخت نه.... خجالت داره تو این کرونایی که مردم نمیدونن چیمار کنن شماها از تفریحات رایگان یا کم هزینه مردم دارید میگیرید شب های مافیا هم مثل کارهای دیگر اقای ابوطالب بسیاررررر جذاب بود و در فینالش به اوج جذابیت رسید بده دوتا کلمه از زبان بین المللی انگلیسی مردم یاد بگیرن؟؟؟ حالا یه تارگت میگه یه چلنج بهتون بر خورده شماهاییکه با این چیزا مشکل دارید به پیتزا میگید کش لقمه!!!!؟ یا به ترافیک میگید شد امد؟؟؟؟؟!!! واقعا خنده داره کسایی از این حرفا میزنن که نصف کلمات روزمره شون انگلیسی عربی یا خارجیه..... فقط خجالت بکشید به ایرانیا مدیونید
    • ايليا IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      0 0
      حرف دلمو زدي همش در حال ايراد گيرين
  • پارسا IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    3 3
    آخه مگه مافیا یک بازی ایرانیه که حالا از کلمات فارسی استفاده بشه مثل آفتابه که مختص ایرانه حالا تو خارج پاشن به جاش ی کلمه هم معنی اونو درست کنن هرچیزی ی اسمی داره نمیشه کلماتی که تو ی بازی بین المللی استفاده میشه به فارسی عوض کرد
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    8 0
    وقتی پارسی هست چرا عربی ؟!
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    1 9
    با عرض تاسف بیسوادی در نظرات موج می زد عربی و فارسی در حروف الفبا یکی هستند طوری که در عربی هم کلمات فارسی هست اما انگلیسی از ریشه با ما تفاوت دارد مثل ترکی که با زبان فارسی همریشه است و تعامل بین آنها تنها نه تنها لطمه ای وارد نمی کند بلکه زیبا تر هم میشوند
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    3 6
    برنامه جلف وبی محتوا حتما هزبنه زیادی هم صرف میشود.بدبخت مردم دراین وضعیت بد اقتصادی واین به اصطلاح بازیگرانی که بارانت پول باداورده به جیب میزنند.خدا همه را هدایت فرماید.
  • علی IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    4 3
    اون همه هزینه آموزش زبان انگلیسی میدهند خانواده ها ..این هم آموزش خیلی بهتر...ضمنا نه که شماها وسط فارسی عربی بلغور نمی کنی ..نه فقط شما من هم ما هم ...تازه انگلیسی ی زبان بین المللی
  • DE ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    11 0
    از تهاجم لغات عربی نگفتید ؟؟؟
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    4 1
    عجیبه که استفاده از چند کلمه در یک برنامه حرکتی علیه زبان فارسی است اما حذف سیستماتیک زبانهای دیگر در ایران یک اتفاق عادی قلمداد می شود و برایش تئوری پردازی هم میشود! آنچه برای خود می پسنذی برای دیگران هم بپسند و آنچه برای خود ناپسند میشماری برای دیگران هم ناپسند بشمار.
  • علی IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    5 1
    هرزبانی درجای خودش خوب ویادگرفتنش هنراست ولی کلمه های هرزبان رابایددرهمان زبان به کارببریم نه زبان دیگه حدالامکان وفقط درصورت نداشتن معادل واین اصل ازاصول ومنشوراخلاقی یادگیری زبانها بایدباشد
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    2 0
    فیلمشوبگذارید
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    3 4
    تهیه کننده این برنامه که نتیجه ان هدردادن وقت، ترویج شیوه های دروغگویی، فریب و ... است حتما باید د. اندیشه های خود تجدید نظر کند
  • ناشناس IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    6 5
    آقا جان ای کاش این همه روی انگلیسی پافشاری میکردید روی عربی پافشاری میکردید!!!شما روی عربی پافشاری کنید من قول میدم از خودم شروع کنم انگلیسی رو ریشه کن کنم!!!هر کس موفقه علامت سبز بالا رو بزنه.توی برنامه های تلویزیونی مجری نصف صحبت هاش عربیه هیچکس کاری باهاش نداره....
  • امیر IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    1 1
    سلام ببینید استفاده از زبان بیگانه چه اشکالی داره؟ اگه قراره همه پارسی صحبت کنن باید تلویزیون و.... همه و همه دست به دست هم بدیم و واژه های بیگانه رو به کلی حذف کنیم چه عربی چه.... اگر نه همین الانش هم چیزی از زبان پارسی و گویش های محلی باقی نمانده.... جدای از این حرف ها اگر همه مردم دنیا به یک زبان صحبت کنن حالا پارسی عربی انگلیسی ژاپنی یا هر زبان دیگه ای چه اشکال داره؟ الان عصر دهکده جهانیه پس به نظر من بک زبان جهانی هم نیاز داریم مانند زبان مادری
  • محمد DE ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    1 0
    بجا این حرفا بگید چرا عربی ؟ اگه تونستین زبان عربی رو از فارسی بیرون کنید هنر کردین
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    0 0
    چیزی که عوض داره گله نداره با زبان اقوام ایرانی چه کردید؟