ریاست نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان به چه کسی می رسد؟

حسین کمالی، عضو سازوکار اجماع ساز اصلاح طلبان می‌گوید: در نهاد اجماع‌ساز جدید، اشخاص حقیقی صاحب حق رأی نیستند در نتیجه تفاوت‌های اساسی وجود دارد و احتمال اینکه مجموعه جدید بتواند به نتیجه برسد بسیار بیشتر از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اصلاح طلبان در حالی از نهاد اجماع ساز جدید برای انتخابات سال آینده رونمایی کرده اند که برخی همچنان درباره کارکرد این نهاد اجماع ساز تردید دارند چه آنکه برخی اصلاح‌طلبان بر این باورند این نهاد اجماع ساز شبیه همان شورای عالی سیاستگذاری است که در آن نقش احزاب، چندان که باید مورد توجه قرار نمی گرفت و نفوذ شخصیت های حقیقی در آن، غالب بود.

بیشتر بخوانید؛

غیبت سؤال برانگیز محمدرضا عارف /برگ برنده کاندیدایِ تکراری ۱۴۰۰

حسین کمالی، چهره سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل حزب اسلامی کار نظر دیگری دارد. او بر این باور است که این نهاد جدید با شورای عالی سیاستگذاری تفاوت های اساسی دارد. او به ایراد مهم شورای قبلی در خصوص داشتن حق رأی از سوی اشخاص حقیقی اشاره می کند و به خبرگزاری خبرآنلاین می گوید:«در نهاد اجماع‌ساز جدید، اشخاص حقیقی صاحب حق رأی نیستند.»

کمالی تاکید دارد: احتمال اینکه مجموعه جدید بتواند به نتیجه برسد بسیار بیشتر از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با حسین کمالی، سیاستمدار اصلاح طلب را بخوانید؛

********

*آقای کمالی! به نظر می رسد نهاد جدید اجماع ساز اصلاح‌طلبان، تفاوت چندانی با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ندارد و برخی ایراداتی که به آن سازوکار گرفته می شد همچنان در این نهاد جدید هم وجود دارد، ارزیابی شما چیست؟ تفاوتی بین این دو سازوکار می بینید؟

بله، یقینا این نهاد جدید، با شورای عالی سیاستگذاری تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع در شورای عالی سیاستگذاری، تعداد اشخاص حقیقی که حضور پیدا کردند بسیار زیاد بود و عمدتا کسانی بودند که از سابقه سیاسی و تجربه کافی برخوردار نبودند به بیان دیگر افراد شناخته‌شده‌ای نبودند و با جمع شخصیت‌هایی که اکنون برای این نهاد اجماع‌ساز انتخاب شده اند بسیار متفاوت بودند.

اشخاص حقیقی در نهاد جدید حق رأی ندارند

نکته دیگر اینکه اشخاص حقیقی که در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان انتخاب شده‌اند نقش مشاور را برعهده دارند و به نوعی عضو مجموعه اجماع‌ساز یا عضو جبهه نیستند بلکه تنها به ارائه مشورت می‌پردازند. در حالی که در شورای عالی سیاستگذاری، اشخاص حقیقی صاحب حق رأی بودند از این رو بعضی از احزاب به داشتن حق رأی این اشخاص حقیقی، معترض بودند.  درحالی که در نهاد اجماع‌ساز جدید، اشخاص حقیقی صاحب حق رأی نیستند در نتیجه تفاوت‌های اساسی وجود دارد و احتمال اینکه مجموعه جدید بتواند به نتیجه برسد بسیار بیشتر از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است.

اشخاص حقیقی فقط نقش مشاوره دارند

*حضور همین شخصیت‌های حقیقی، ایرادی بود که به شورای قبلی هم وارد بود ارزیابی شما از تاثیر شخصیت‌های حقیقی پرنفوذ در سایه کمرنگ شدن نقش احزاب چیست؟

واقعیت این است که از اشخاص حقیقی دعوت شده تا از نظرات آنها استفاده شود. به هر حال این اشخاص در جلسات نظرات خود را بیان می‌کنند دیگران یا نظرات آنها را می‌پسندند یا نمی‌پسندند.

*در مجموع آیا نگاه شما نسبت به این سازوکار جدید مثبت است یا ...؟

به هر حال کار بدون ایراد وجود ندارد بنابراین طبیعی است که ایراداتی دارد اما این که فکر کنیم عملکرد این نهاد جدید مشابه شورای پیشین خواهد بود، بنابراین این گونه نیست بلکه متفاوت است.

درباره نحوه مدیریت نهاد جدید  تصمیمی گرفته نشده است

*درباره سازوکار مدیریتی و همینطور استمرار یافتن این سازوکار اجماع‌ساز آیا تصمیمی گرفته شده که به چه نحوی باشد؟

در این باره هنوز تصمیمی گرفته نشده است در واقع وقتی اعضای مجموعه نهایی شدند درباره سازوکار مدیریتی این سازوکار تصمیم‌گیری خواهند کرد. در مورد استمرار یا عدم استمرار فعالیت این نهاد باید گفت که استمرار فعالیت نهاد جدید بستگی به نظر احزاب دارد.

ریاست نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان به چه کسی می رسد؟

هیئت رئیسه سنی،  ابتدا نهاد جدید را اداره خواهند کرد

*هیئت رئیسه این نهاد آیا شبیه به شورای عالی سیاستگذاری است یا متفاوت از آن؟

در مورد نحوه اداره جلسات نهاد جدید مورد نظر طبیعتاً خود اعضای جلسه تصمیم خواهند گرفت که جلسه چگونه اداره شود و با چه آیین نامه هایی برنامه ها به نظم درآید بدیهی است در هر جلسه ابتدا هیئت رئیسه سنی انتخاب و بعد  هیئت رییسه دائمی، اداره امور را در دست خواهند گرفت اما اینکه هیئت ‌رئیسه دائمی به چه شکل و شیوه‌هایی، کار را اداره خواهند کرد احتمال دارد روسای دوره‌ای شورای هماهنگی، مسئولیت  اداره امور را عهده دار باشند و یا اعضای هیئت رئیسه ای  به همین منظور انتخاب شود.

خاتمی شخصیت مورد احترام اصلاح طلبان است اما....

* به نظر می‌رسد برخی به دنبال پنهان کردن نقش آقای خاتمی در این نهاد اجماع‌ساز هستند در حالی که نقش او در به حرکت درآوردن بدنه رأی اصلاح‌طلبان غیرقابل انکار است، علت رفتار دوگانه اصلاح‌طلبان درباره نقش خاتمی را در چه می دانید؟

واقعیت این است که آقای خاتمی یک شخصیت ذی نفوذ در مجموعه اصلاح ‌طلبان است و مورد احترام همه اصلاح‌طلبان است اما یکی از مشخصه‌های مهمی که اصلاح‌طلبان دارند و باید هم داشته باشند این است اهل فکر، تدبر و تصمیم و اقدام جمعی هستند بنابراین اینکه بخواهیم تصور کنیم اصلاح‌طلبان فرد محور هستند و یک فرد محوریت این جریان را برعهده دارد برای مجموعه اصلاح‌طلبان، چندان پسندیده نیست. در نتیجه نقش آقای خاتمی در جریانات اصلاح‌طلب پوشیده نیست.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1481867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =