زنگ خطر ویروس کرونای انگلیسی در کشور به صدا در آمده است

ایرنانوشت سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز با اشاره به مرگ ۲ هموطن در البرز و قزوین براثر کرونای انگلیسی اعلام کرد که زنگ خطر این ویروس در کشور به صدا درآمده و باید بیش از پیش اقدامات پیشگیرانه را جدی بگیریم.

دکتر علیرضا سلیمانی   اظهار داشت: قرار است در استان های همجوار قزوین از جمله البرز محدودیت های کرونایی به صورت جدی تر اعمال شود.
وی با بیان اینکه تاکنون تنها یک مورد مرگ بیمار مبتلا به ویروس کرونا انگلیسی در استان البرز ثبت شده است،گفت : این بیمار از شهرستان آبیک قزوین به بیمارستان هشتگرد البرز انتقال یافت که نتایج آزمایشات مثبت بودن ویروس انگلیسی را تائید کرد.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز با اشاره به اینکه فرد متوفی از شهروندان عادی بوده و مسافرتی به خارج از کشور  نداشته است،این حادثه را زنگ خطری برای کل کشور و استان های همجوار قزوین دانست.
وی اظهار داشت : هر چند پس از این مورد هیچ نمونه دیگری از کرونای انگلیسی در البرز مشاهده نشده اما این دلیلی بر عدم خطر این ویروس نخواهد بود.
وی یادآور شد که البته هوشمندی کارکنان درمان استان البرز موجب شد که فرد مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی به موقع شناسایی شود و اقدامات قرنطینه ای برای اطرافیان و کارکنان درمانی به عمل آمد.
سلیمانی گفت : چندین مورد مشکوک به کرونای انگلیسی در البرز  برای تست آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت که خوشبختانه تاکنون نتایج منفی بوده است.
وی بیان داشت: اگر نمونه مثبت دیگری شناسایی شود در اسرع وقت به مردم اعلام خواهیم کرد؛ البته شناسایی مواردی از کرونای انگلیسی در ایران نشان می دهد که این ویروس در کشور در حال چرخش است و باید آن را جدی گرفت .
سلیمانی افزود: انتقال ویروس انگلیسی کرونا  سریع بوده  و قابلیت چسبندگی روی مخاط انسان در آن بیشتر است.
وی  در خصوص چگونگی انتقال کرونای انگلیسی در برخی مناطق کشور گفت: در شهر تهران نمونه هایی که شناسایی شدند سابقه مسافرت به کشورهای خارجی از جمله انگلیس راداشتند اما نمونه ای که در استان البرز شناسایی شد هیچ سابقه مسافرتی به خارج از کشور را  نداشت.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز افزود: این امر نشان می دهد که ویروس انگلیسی در کشور وجود دارد و اینکه چه مقدار در گردش است و چند نفر مبتلا شده اند در آینده مشخص خواهد شد.
وی بیان داشت:  به هرحال زنگ خطربه صدا درآمده و می بایست پروتکل ها را  جدی ترگرفته شود.
سیر افزایشی بستری شدگان کووید ۱۹ در البرز
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا البرز بیان داشت:  حدود ۲ هفته است که تعداد بستری شدگان کووید ۱۹ در البرز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته و باید خطر موج چهارم را جدی گرفت .
سلیمانی گفت : تا قبل از ۲ هفته پیش شمار بستری شدگان کووید ۱۹ در البرز به زیر ۲۵۰ نفر در روز رسید که اکنون به بالای ۳۰۰ نفر افزایش یافته است.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونای البرز تاکید کرد که سیر تدریجی رو به افزایش داریم که می تواند یک هشدار باشد.
وی بیان داشت:  این زنگ خطری  که به صدا در آمده ، توقف یا افزایش بستگی به میزان رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم استان و مناطق مختلف کشور دارد.
سلیمانی  با اشاره به اینکه متاسفانه  رعایت پروتکل های بهداشتی دراستان البرز کم رنگ تر از روزهای گذشته شده است، اظهارداشت: اگر چه بین ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم ماسک می زنند اما این اقدام به تنهایی کفایت نمی کند.
وی ادامه داد : رعایت فاصله اجتماعی در پیاده روها و اماکن مختلف  سرپوشیده و سرباز از مهمترین توصیه ها برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز بیان داشت: افرادی که در مرکز شهرهای استان به کرج ویژه  رفت وآمد دارند با فاصله کم از کنار یکدیگرعبور می کنند که خطر انتقال ویروس کرونا را بیشتر کرده است.
وی افزود: در این وضعیت اگر ویروس کرونای انگلیسی شیوع پیدا کند ، انتقال آن سریع و عواقبش خطرناک است.
ضرورت استفاده از ۲ ماسک همزمان
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز تاکید کرد که در این شرایط برای مقابله با انواع ویروس کرونا استفاده همزمان از ۲ ماسک برای مردم ضروری است.
وی ادامه داد: یکی از ماسک سه لایه و ماسک دیگر می تواند پارچه ای باشد تا راه انتقال ویروس کرونا مسدود شود.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز و متخصص بیماری های عفونی گفت :  ویروس کرونا به ۲ صورت از فردی به فرد دیگر منتقل می شود ، نخست اینکه فرد مبتلا تا سه هفته  بعد از ابتلا می تواند با سرفه و عطسه این ویروس را به دیگران انتقال دهد.
وی افزود:  حالت دیگر این است که فردی که قبلا مبتلا شده و الان احتمال ابتلای وی وجود ندارد اما می تواند حامل باشد.
سلیمانی اظهار داشت: افراد ناقل و حامل می توانند ویروس را منتقل کنند و ما تاکید داریم که  افرادی که مبتلا شده و یا اینکه نشده از ماسک استفاده کنند.
وی بیان داشت : طبق مطالعات انجام شده  در صورتی که افراد از۲ ماسک استفاده کنند احتمال سرایت کمتر می شود.
سلیمانی گفت : خوشبختانه تفاوتی در سن ابتلای بیماران رخ نداده است اما این تضمین نیست که در آینده هیچ اتفاقی رخ ندهد.
وی تاکید کرد که کسانی که مبتلا می شوند باید این تعهد را داشته باشندکه خودشان را از افراد خانواده و جامعه بیش از  ۲ هفته دور کنند.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونای البرز اظهار داشت: یکی از کارهایی که بهداشت به خوبی انجام داده است بحث شناسایی افرادی است که مبتلا هستند.
وی ادامه داد: در این بخش  تمام افرادی که با فرد در ارتباط هستند به صورت رایگان مورد تست قرار می گیرند و به آنان نکات لازم آموزش داده می شود.
سلیمانی گفت: گروه های دارای بیماری  زمینه ای و بانوان باردار باید در روزهای اول ابتلا به کرونا به مراکز درمانی مراجعه کنند تا از پیشرفت  بیماری جلوگیری شود؛اگر هفته اول درمان های مناسب  را دریافت کنند احتمال اینکه وضعیت آنها وخیم شود بسیار کمتر است.
بیماری کووید ۱۹ تاکنون بیش از ۳۱ هزار و ۱۰۰ البرزی را به تخت های بیمارستانی کشانده که ۲۸ هزار و۸۷ نفر آنان بهبود یافته و حدود۲ هزار و ۷۰۰ نفر جان باخته اند.
اکنون از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز ۲ شهرستان زرد کرونایی و پنج شهرستان آبی است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1486849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =