افتتاح مکتب‌خانه موسیقی نواحی خراسان جنوبی

مکتب‌خانه موسیقی نواحی و خانه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی پنجشنبه ۳۰ بهمن با حضور مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر صفی پور مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گشایش مکتب خانه موسیقی نواحی استان، گفت: اساسنامه دقیقی برای مکتب خانه تنظیم شود تا صیانت کننده هنرهای موجود و بنیان گذار آثار در حوزه های صنایع دستی ، هنرهای تجسمی، نمایشی و سینما در کنار موسیقی نواحی باشد. شهر بیرجند را با انسان های بزرگی که آوازه ملی و جهانی دارند، می شناسم. علت شهرت مکاتبی که در نقاط مختلف کشور همچون اصفهان، شیراز ، تبریز و یا مکاتبی از جمله هرات، سمرقند و بخارا وجود دارند، آثار سنتی و توجه به هنرهای بومی منطقه است.

صفی پور درخصوص کمک به توسعه مکتب خانه موسیقی نواحی خراسان جنوبی، عنوان کرد: پیشنهاد می کنم از ظرفیت این منطقه و حامیان فرهنگ و هنر استفاده شود. 

صفی پور با بیان این که طرحی تحت عنوان "کمک به آموزش و صیانت از هنرهای بومی در معرض فراموشی" در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برنامه ریزی است ، افزود: آمادگی پیگیری کمک به مکتب خانه موسیقی خراسان جنوبی از محل این طرح را داریم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم، ضمن قدردانی از همکاری های اداره کل میراث فرهنگی برای اختصاص دادن بخشی از باغ جهانی اکبریه به این مکتب‌خانه، عنوان کرد: بستری برای فعالیت و احیای هنرهای بومی و خصوصا موسیقی نواحی و مقامی استان فرآهم شده است.

ناصر نبی زاده با اشاره به این که برای حفظ نواهای موسیقی خراسان جنوبی و گسترش آن در بین علاقه مندان و جوانان ، تلاش های بسیاری صورت گرفته است، ادامه داد: خوشبختانه قدم اولیه برای تحقق این منظور، برداشته شده و نیاز به حمایت های گسترده تر و فضاهای وسیع تری نیز دارد .

وی از بخش های مختلف همچون استانداری، اداره کل میراث فرهنگی و دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری معاونت هنری وزارتخانه تقاضای همکاری ویژه برای توسعه این مجموعه را داشت و افزود: این هنرها با قدمتی طولانی در زندگی ما فعال بوده و میراث گرانبهای اجداد ما هستند که باید حفظ شوند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که با هجوم بخش های فرهنگی غیر ایرانی مواجه هستیم ، اولویت حمایت از هنرهای بومی و نواهای مقامی و سنتی است.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1488034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =