ایران انتظارات زیادی دارد؛هنوز هم راه‌هایی باقی مانده است....

پیام ایران به آمریکایی ها و اروپایی ها روشن است: زمان در حال اتمام است. اما نتیجه سفر گروسی به تهران نشان داده که هنوز هم راه هایی باقی مانده است.

به گزارش خبرآنلاین، وب سایت خبری دی سایت آلمان با عنوان «ایران انتظارات زیادی دارد» با اشاره به نتایج سفر گروسی به تهران نوشت: با روی کار آمدن جو بایدن ، امضا کنندگان توافق هسته ای وین امیدوارند که آمریکا مجددا بدان ملحق شده و سرانجام، همراه با ایران، مفاد توافق نامه را به طور کامل اجرا کند. اگرچه ظاهرا این هدف همه طرفین بوده، اما مسیر رسیدن به توافق نامه بسیار آهسته و دشوار می باشد؛ زیرا بی اعتمادی در ایران همانند خطرات سیاسی احتمالی، بسیار زیاد است.
در تهران، دولت بی صبرانه منتظر است که واشنگتن اولین قدم را بردارد و در درجه اول خواستار کاهش تحریم ها است. این کاملا قابل درک است. پس از خروج آمریکا از توافق، ایران به مدت یک سال "صبر استراتژیک" پیشه کرد و همچنان به توافق پایبند بود. با این حال، شرکای باقی مانده نتوانستند در مقابل واشنگتن کمک قابل توجهی به اقتصاد ایران کنند و در نتیجه از ماه مه سال 2019، ایران به تدریج تعهدات خود را کنار گذاشت.
به منظور افزایش فشار بر دولت بایدن، ایران اکنون شروع به تعلیق پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای کرده است. این تصمیم از همان ابتدا به آژانس انرژی هسته ای بین المللی اطلاع داده شد. رافائل گروسی در سفری که این هفته به تهران داشت، ظاهرا قادر به جلوگیری از بحران بود و با دولت ایران توافق کرد که نظارت ویدیویی ادامه داشته باشد، اما به مدت سه ماه در دسترس آژانس انرژی هسته ای قرار نخواهد گرفت. در صورت لغو تحریم ها در این مدت، ایران آماده است تا فیلم ها را به آژانس تحویل دهد، در غیر این صورت پاک می شوند.
اعلان نیت از سوی دولت بایدن برای ورود مجدد به توافق، به تنهایی کافی نخواهد بود. اما حتی تصمیم برای لغو تحریم ها نیز در ابتدا اثر چندانی نخواهد داشت. ماهها طول می کشد تا اساس قانونی آنها در آمریکا تغییر کرده و تجارت با ایران دیگر مشمول تحریم نشود. ایران انتظار اقداماتی را دارد که اثرات فوری داشته باشد: مانند دسترسی به دارایی های مسدود شده در بانک های خارجی و لغو تحریم نفتی.

محمد جواد ظریف و سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پیام های اولیه واشنگتن مبنی بر دعوت اتحادیه اروپا از طرفین دیگر توافق هسته ای برای نشستن بر سر میز مذاکره، از هشتگ #CommitActMeet در توییتر استفاده کردند: ایران ابتدا خواستار یک سیگنال سیاسی قوی (تعهد) و سپس اقداماتی برای لغو تحریم ها و آزادسازی ذخایر خارجی (اقدام) بوده و سپس برای گفتگوها (ملاقات) آماده است.

از نظر بایدن، چنین بازگشتی به توافق بدون شک هزینه های سیاسی زیادی را در پی خواهد داشت، هم در داخل کشور و هم در میان متحدان آمریکا در منطقه، به ویژه عربستان سعودی و اسرائیل. اما از دیدگاه ایران، این کار می تواند دلیل معتبری بر جدی بودن وی باشد.

از آنجا که تیم بایدن همتایان ایرانی خود را می شناسد و هر دو طرف به خوبی محدودیت های فضای مانور همتای خود را درک می کنند، هیچگونه مداخله اروپا لازم نخواهد بود. ژوزپ بورل در واقع این اختیار را دارد که با مشورت با امضا کنندگان، روند سیاسی توافق را خاتمه داده و به دولت های تهران و واشنگتن کمک کند تا در صورت تماس بروکسل، از محدودیت های سیاسی داخلی خود رها شوند. با این حال، آمریکا می خواهد ابتدا صحبت کند، در حالی که ایران می خواهد ابتدا شاهد اقدام باشد.

در تهران، هم اکنون اهمیت زیادی به اثبات عزم و اراده خود در عرصه داخلی و خارجی داده می شود. پیام ایران به آمریکایی ها و اروپایی ها روشن است: زمان در حال اتمام است. اما نتیجه سفر گروسی به تهران نشان داده که هنوز هم راه هایی باقی مانده است.
در ابتدای آوریل مرحله داغ مبارزات انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری در 18 ژوئن آغاز می شود و هرچه روز انتخابات نزدیکتر شود، تصمیم گیری مربوط به سیاست خارجی برای دولت فعلی در تهران دشوارتر خواهد بود. مراحل انتخاب رئیس جمهور جدید، ادای سوگند وی و تشکیل و تصویب دولت جدید وی توسط پارلمان، می تواند تا پاییز طول کشد.
بنابراین، همه طرفین باید برای تهیه نقشه راه روشن تا اواسط مارس در مورد چگونگی دستیابی به هدف موافقت متقابل،تلاش کنند؛ زیرا تشدید بیشتر اختلافات هسته ای گزینه خوبی برای هیچ کس نیست.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1489606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =