۰ نفر
۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
پر کردن اوقات فراغت با بازی های فکری

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید، که اکثر قریب به اتفاق ما این تصور را داریم که بازی مختص کودکان است! این تصور کاملا اشتباه است چرا که هر انسانی در هر سنی نیازمند سپری کردن اوقات فراغت خود با بازی و سرگرمی است. بازی ها تاثیر بسیار زیادی بر شادابی، آرامش و عملکرد ذهن شما می گذارند.

امروزه بازی های فکری یک سرگرمی فوق العاده برای اوقات فراغت محسوب می شوند و طرفداران بسیاری بین بزرگسالان، نوجوانان و کودکان دارند. انواع بازی های فکری استراتژیک و انتزاعی از محبوب ترین بازی های رومیزی هستند. در حال حاضر صنعت بازی فکری با توسعه روز افزون مواجه شده است و هر روزه بازی های جدیدی روانه ی بازار می شوند که مطابق با علایق بازیکنان طراحی شده اند، با این حال علاقه مندان به بردگیم می توانند به راحتی اقدام به خرید بازی فکری مورد علاقه خود کنند و لحظات خاطره انگیزی را در کنار عزیزان خود سپری کنند. در این مقاله سعی داریم درباره پر کردن اوقات فراغت با بازی های فکری و تاثیرات آن بپردازیم:   

تاثیر بازی فکری در افراد

۱.احساس جوانی

همان طور که در مقدمه بیان شد خیلی از افراد به واسطه سن و مشغله کاری، تفریحات خود را به صفحات مجازی و تلویزیون محدود می کنند و به سراغ بازی های فکری نمی روند. اما این افراد این نکته را نمی دانند که با افزایش سن عملکرد مغز کاهش پیدا می کند و ما باید مراقب سرعت این اتفاق باشیم. بازی های فکری کمک می کنند که ذهنی فعال تر داشته باشیم  و در واقع مغز خود را جوان نگه داریم. هنگامی که ذهن احساس جوانی و سرزندگی داشته باشد این حس به جسم و رفتار ما نیز منتقل می شود.

۲.ایجاد محبت و نزدیکی بین افراد

خیلی از بازی های فکری به گونه ای طراحی شده اند که همه اعضای خانواده بتوانند باهم بازی کنند. در واقع شرکت های طراح این نوع بازی ها ارزش زیادی به ایجاد همبستگی بین افراد قائل بوده و این مورد را به عنوان یک امتیاز ویژه برای بازی تولیدی خود در نظر گرفته اند. هنگامی که اعضای خانواده در کنار هم به انجام بازی فکری می پردازند یک حس بسیار خوب در فضای خانه ایجاد می شود. موردی که در انجام اینگونه بازی ها موجب همدلی می شود این است که همه افراد خانواده در حال انجام یک فعالیت یکسان و مشترک  در کنار هم هستند. چیزی که امروزه به واسطه همه گیری استفاده از لپ تاپ و گوشی های موبایل کمتر در کانون خانواده به چشم می خورد.

۳. آرامش ذهن:

انجام بازی های فکری تاثیر مستقیمی بر آرامش ما می گذارد. تخیله هیجان به واسطه انجام بازی بار روانی که بر دوش ما وجود دارد را کم کرده و از استرس ما می کاهد. در واقع بازی های فکری این اجازه را به ذهن ما می دهد که مدت زمانی در طول روز فارغ از هرگونه مشغله و درگیری  باشد.

۴. دوری از انزوا:

افرادی که درگیر مساله انزوا و گوشه گیری هستند بیشتر در معرض استرس و اضطراب قرار می گیرند. این افراد همواره در تلاش هستند که خود را از این تنهایی نجات دهند اما برای آن ها کاری سخت محسوب می شود. یکی از راه هایی که افراد می توانند از تنهایی خود خارج شوند و در جمع افراد جدید قرار گیرند، بازی فکری است. ما در این نوع بازی با افراد صحبت می کنیم، به واسطه نوع بازی هم گروهی خواهیم داشت و یک تیم را تشکیل می دهیم و به دنبال پیروزی هستیم. همه این مراحل به این افراد کمک می کند تا به معاشرت و برون ریزی بپردازند و احساس بهتری به خود و محیط داشته باشند.

استقبال بزرگسالان از بازی فکری

همه ما با وجود مشغله کاری از فضا بازی و سرگرمی دور شده ایم. گاهی انقدر غرق در زندگی روزمره می شویم که انگار دیگر بازی و سرگرمی جایگاهی در زندگی ندارد! اما این طرز فکر اشتباه، نیاز به تلنگر دارد تا ما دوباره آن حس خوب کودکی را تجربه کنیم. اگر دقت کرده باشید در دورهمی ها، حرف از انجام بازی که به میان می آید خیلی از بزرگسالان در ابتدا از شرکت در بازی امتناع کرده و تمایلی به انجام بازی ندارند اما با شروع بازی و اصرار جوان های جمع به بازی ملحق می شوند. هرچه که بازی پیش می رود هیجان در بزرگسالان بیشتر شده و نشاط  آن ها کاملا قابل لمس می شود.

جا دارد این نکته را بیان کنیم که بهتر است جوانان در دورهمی ها حواسشان به پدر و مادرها باشد و آنها را به انجام بازی ترغیب کنند. انجام بازی فکری تاثیرات بسیار زیادی برای آنها داشته و موجب احساس خوشایند برای این عزیزان می شود.

اتتخاب بازی فکری

اگر دقت کرده باشید یک سری از بازی ها همیشه به عنوان بازی های ثابت در دورهمی استفاده می شود مثل اسم فامیل یا گل یا پوچ. درست است که این بازی ها همواره محبوب بوده اند اما امروزه بازی های متنوع زیادی به بازار عرضه شده است که ویژگی های منحصر به فردی دارد. ما می توانیم در هنگام خرید بازی های فکری موارد مختلفی را بررسی کنیم که در ادامه به اختصار هر یک را شرح می دهیم:

· رده سنی: بر روی جعبه بازی ها رده سنی درج شده است. اگر قصد شما خرید هدیه برای شخصی است حتما به این مورد دقت کنید. همچنین می توانید به جای خرید بازی در هر رده سنی برای جمع های خانوادگی به خرید بازی هایی بدون محدودیت سن اقدام کنید. بسیاری از شرکت های سازنده بازی فکری، بازی هایی بدون محدودیت سن تولید کرده اند که برای دورهمی ها بسیار مناسب هستند.

· توجه به کیفیت: در هنگام خرید بازی فکری حتما به کیفیت و ظاهر آن توجه کنید. توجه به جنس کارت ها و ابزار بازی و مقاومت آن ها برای بازی در بلند مدت بسیار حائز اهمیت است. اگر برای فرزند خردسال قصد خرید بازی فکری دارید حتما به قطعات و اندازه و نوع طراحی آن دقت کنید.  

· تعداد نفرات: یکی از موارد با اهمیت دیگر توجه به تعداد نفراتی است که می توانند در بازی شرکت کنند. در واقع بازی هایی که با تعداد نفرات بالا نیز امکان بازی داشته باشند برای خرید به صرفه تر هستند. از طرفی اگر تعداد نفرات شما همیشه ثابت است بازی هایی با توجه به همان تعداد بازیکن تهیه کنید.

· متناسب با نیاز: آنچه که برای ما مهم است توجه به نیازی است که از بازی داریم.برای مثال اگر برای فرزند خود قصد خرید بازی فکری داریم باید بدانیم چه بازی می تواند برای او موثرتر باشد. اگر فرزند ما قدرت حل مساله ضعیفی دارد باید به سراغ بازی هایی برویم که این ویژگی را بهبود ببخشد.

پر کردن اوقات فراغت با بازی های فکری

بازی فکری در مهمانی و دورهمی

 جمع های خانوادگی، دورهمی ها و جمع های دوستانه محل بسیار مناسبی برای انجام انواع بازی ها هستند. یکی از بازی های پرطرفدار بازی های فکری محسوب می شود. در این روزها به دلیل وجود ویروس کرونا تا حد امکان باید از ایجاد دورهمی های شلوغ اجتناب کرد اما در جمع های خانوادگی نیز می توان به انجام بازی پرداخت. در واقع در شرایط حال حاضر خیلی از افراد دچار خلاهای روحی شده اند و انجام بازی می تواند کمک بسیاری به همه کند. انسان به معاشرت احتیاج دارد و این چیزی است که با پیشرفت تکنولوژی روز به روز کمتر می شود. انجام بازی فکری در گروه های دوستان و فامیل این امکان را فراهم می سازد تا ما با افراد صحبت کنیم  و ذهن خود را به چالش بکشیم و از لحظات لذت ببریم.

تاثیر بازی فکری بر سالمندان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید انجام بازی های فکری کمک بسیاری به سالمندان می کند. یکی از اساسی ترین مشکلات با افزایش سن کاهش شادابی افراد است که همین امر موجب افسردگی آنان در بلند مدت می شود. کاهش شادابی زمانی رخ می دهد که عملکرد مغز کم شده و فرد با مسائل چالش برانگیزی روبرو نمی شود که با حل آن احساس سر زندگی پیدا کند. سالمندان باید همواره با انجام روش های مختلف از مغز خود استفاده کرده و ذهن خود را فعال نگه دارند. یکی از این روش ها انجام بازی های فکری است. در جمع های خانوادگی از افراد سالمند هم بخواهید در بازی با شما شرکت کنند البته در انتخاب نوع بازی دقت لازم را داشته باشید تا تاثیر معکوس ایجاد نکند. بازی های گروهی مثل دبرنا ، بازی با کلمات و... برای این افراد می تواند مناسب باشد. همچنین در تنهایی از آنها بخواهید که به حل جدول یا بازی سودوکو بپردازند. این بازی ها از ابتلا به آلزایمر نیز جلوگیری می کند.

حرف آخر

بازی های فکری در واقع پل ارتباطی افراد با دیگران، دور کننده ذهن از اتفاقات روزمره و تمرینی جذاب برای مغز خواهند بود. همه این ویژگی هایی که دراین مقاله بیان شد بیانگر این است که جسم و روح ما در هر رده سنی به بازی و سرگرمی احتیاج دارد و چه خوب است که در زندگی خود زمانی را به این کار اختصاص دهیم.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1490459