انتقاد شدید امام جمعه همدان از تبدیل باغات به ساختمان در همدان

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: کوه الوند و باغها سرمایه‌های ما هستند، چرا باید اجازه دهیم باغ‌های ما از بین برود و به جای آن ساختمان‌ساخته شود.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از همدان ؛ پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، شهری که در کنار آثار و ابنیه گرانبهای تاریخی چند هزار ساله خود از گذشته‌های دور به شهر باغات معروف بود.

دور تا دور این شهر کوچک را باغات سرسبز و پر از میوه های متنوع احاطه کرده بودند، به ویژه جنوب و جنوب شرق و غرب این شهر یعنی دامنه‌های الوند، از گنجنامه گرفته تا دره مرادبیگ، پردیس و اعتمادیه و از دره عباس‌آباد تا طبیعت زیبای حیدره همواره با انبوه درختان سرسبز و باغات میوه پوشیده شده بود.

این روزها از این باغ ها پربار، دیگر خبری نیست چرا که شاهد از دست رفتن باغات، به دست برخی از افراد سودجو هستیم که بعضا به صورت غیرقانونی به درختانی که سال‌های سال رشد کرده و قد کشیده‌اند رحم نمی کنند و به بی‌رحمانه‌ترین شکل از بین می‌برند و به جای آن عمارت‌هایی با آهن و بتن می‌کارند.

از آن جمله می توان به باغ بدیع‌الحکما در جاده دره مردابیگ و باغات زیبا و بکر کوی محمدیه، باغات پردیس و جاده حیدره اشاره کرد.

این تعرضات به حدی رسیده که نماینده ولی فقیه در استان در خطبه های این هفته نماز جمعه شهر همدان با اشاره به پانزدهم اسفند و روز درخت کاری، می گوید: نگاه اسلام به مسئله حفظ محیط زیست بسیار اساسی است، روایتی از امام صادق (ع) است که خلاصه اش این است که فضای زندگی باید دلپذیر باشد، ما قرار نیست فقط زنده بمانیم، باید فضای زندگی دلپذیر داشته باشیم و سه چیز موجب دلپذیری زندگی می‌شود که هوای سالم، آب سالم و زمین حاصلخیز، از آن جمله هستند.

وی اضافه کرد: در بحث درختکاری پیغمبر بزرگ اسلام (ص) می‌فرمایند اگر یک نهالی در دست شماست و در آستانه قیامت قرار گرفته‌اید شما آن نهال را بکارید،
پیامبر اسلام(ص) در بسیاری از روایت‌ها لعن کردند  کسی را که درختی را بدون دلیل قطع کند، حتی وقتی در جنگ بودند حضرت می‌فرمود حق قطع کردن درختان را ندارید، خود پیامبر وقتی مجبور می‌شد درختی را قطع کند سریع درخت دیگری را جای آن می‌کاشتند.

امام جمعه همدان با اشاره به برخی دست اندازی ها به کوه الوند و طبیعت بکر  آن، تاکید کرد: این کوه الوند ما و این باغ‌های ما، اینها سرمایه‌های ما هستند، چرا باید اجازه دهیم باغ‌های ما از بین برود و به جای آن ساختمان‌هایی ساخته شود.

آیت الله شعبانی با انتقاد از عملکرد متولیان در این خصوص، افزود: چرا متولیان امر محافظت نمی‌کنند، البته من خدمت شأن گفته ام که باید مراقبت کنند، اینها موهبتهای الهی است و اگر قرار است  ساختمان ساخته شود در شمال شرق همدان، جا برای اینکه ساختمان سازی بشود داریم اتفاقاً باید زمین‌های رایگان و مناسب در اختیار مردم باشد اما معنایش از بین رفتن منابع طبیعی ما نیست.


برخورد قاطع با تغییر کاربری باغات در همدان

رئیس کل دادگستری استان همدان از برخورد قاطع با تغییر کاربری باغات در همدان خبر داد و گفت: نهادهای عمومی و دولتی برای حفظ فضای سبز در اختیار خود با شهرداری‌ها هماهنگ باشند.

محمدرضا عدالتخواه در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه قاطعانه با تغییر کاربری باغات برخورد می‌کنیم، افزود:  متأسفانه برخی افراد سودجو زمین‌های باغی و زراعی خود را رها می کنند، به امید آن که روزگاری زمین هایشان را به ساختمان‌های چند طبقه تبدیل کنند، این افراد بدانند که در همان محل تابلو «تغییر کاربری ممنوع است» نصب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای عمومی و دولتی برای حفظ فضای سبز در اختیار خود با شهرداری‌ها هماهنگ باشند و شهرداری نیز در خصوص حفظ درختان املاکی که شخصی است با ارائه تسهیلات و امکانات لازم به آنان برای حفظ باغاتشان کمک کنند.

رئیس کل دادگستری استان همدان با تأکید بر لزوم صیانت از فضای سبز، تصریح کرد: درختکاری سنت و فرهنگ حسنه‌ای محسوب می شود که در دین مبین اسلام به ترویج آن تشوق شده‌ایم و در این حوزه نیز سازمان‌های مردم نهاد اقدامات در خور توجهی در همدان انجام داده‌اند.

وی اظهار داشت: برای حفظ فضای سبز می‌شود از درختانی متناسب با اقلیم و جغرافیای منطقه بهره گرفت که نگهداری از آن با شرایط آب و هوایی استان منطبق باشد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1493210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =