۹ نفر
۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
سریال‌ دیدن و توهم دانایی

روزنامه اعتماد نوشت: نوروز نزدیک است و مثل هر سال، همه در حال برنامه‌ریزی برای گذراندن تعطیلات. شواهد و قرائن گویاست که عید 1400 هم ناگزیریم در خانه بمانیم و قید مسافرت و گشت و گذار را بزنیم. در چنین وضعیتی بازار پیشنهادها و توصیه‌ها برای خواندن و دیدن داغ می‌شود و فهرست‌های بلند بالای اسامی فیلم‌ها و سریال‌ها و کتاب‌ها و مجلات، در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

در این میان گروهی اصرار دارند که فقط سریال ببینند و می‌گویند حال و حوصله کتاب خواندن ندارند. هیچ اشکالی ندارد. هر کسی مختار است خودش برای عمرش برنامه‌ریزی کند و آن را هر طور خواست بگذراند.  مشکل زمانی پدید می‌آید که فرد مذکور ادعا می‌کند، هر سکانس بلکه هر صحنه از سریال بی‌پایان و متنوع و جذابی که می‌بیند، اندازه یک کتاب یا مقاله علمی ارزش معرفتی و تحلیلی دارد. مثلا دوستی اصرار داشت تماشای سریال «خانه پوشالی» (2013) بیشتر از هر کتابی به فهم مناسبات سیاسی در کاخ سفید کمک می‌کند، یا رفیق دیگری مدعی بود، سریال «بورجیاس» (2011) نه فقط بهتر از هر کلاس و کتابی مناسبات ایتالیای عصر رنسانس را نشان می‌دهد، بلکه بهتر از هر استادی، آموزه‌های ماکیاولی در کتاب شهریار را می‌آموزد. آشکار است که دوست اول بعد از تماشای سریال اول، تحلیلگر مسائل سیاست داخلی ایالات متحده نشد و دوست دوم هم بعد از دیدن آن همه قسمت، حتی یک مقاله هم نه فقط درباره فلسفه سیاست بلکه راجع به ایتالیای قرن شانزدهم ننوشت!

واقعیت این است که هیچ‌کس با دیدن سریال «ملکه شطرنج» (2020) شطرنج و فوت و فن آن را نمی‌آموزد، همچنان‌ که تماشای سریال «چرنوبیل» (2019) کسی را متخصص مسائل روسیه نکرده. سریال‌های داستانی که سهل است، حتی با دیدن سریال‌های مستند هم نمی‌توان در موضوعی صاحب‌نظر شد. معرفت عمیق و گسترده، با مطالعه جدی و سختکوشی حاصل می‌شود، ضمن آنکه سریال برای متخصص شدن ساخته نشده و هدف اولیه و اصلی آن سرگرم کردن مخاطب است، از طریق قصه گفتن و ایجاد حس تعلیق و به‌کار بستن ترفندهایی برای ترغیب مخاطب به تماشای بقیه ماجرا. ‌ای بسا کل ماجرای بسیاری از این سریال‌ها را بتوان در کمتر از پنج دقیقه توضیح داد، اما هنر برنامه‌سازان آن است که با زرق و برق و جلوه‌های ویژه و روش‌های سینمایی، مخاطب را ساعت‌ها (گاهی صدها ساعت) پای سریال بنشانند.  سریال دیدن و سرگرم شدن نه فقط اشکالی ندارد، بلکه در شرایط کرونایی اخیر خیلی هم خوب است. انتظار این هم نیست که همگان بیست و چهار ساعته کتاب‌های سنگین فلسفی و تاریخی و علمی بخوانند. روانشناسان و مربیان تربیتی به ما آموخته‌اند که آدمیزاد برای یک زندگی عادی و متوازن و متعادل، هم به تفریح و سرگرمی نیاز دارد، هم به کار و هم مطالعه جدی و عمیق. مهم این است که بدانیم فیلم با سریال و این هر دو با کتاب و این هر سه با مجله و...  فرق می‌کند و کارکردهای هر کدام متفاوت است.

مهم‌تر اما روشن‌نگری و رهایی از توهم دانایی است. معمولا دیگران به اطلاعات و تحلیل‌هایی که برمبنای این یا آن سریال ارایه شود، چندان وقعی نمی‌گذارند. مهم خود آدم است که متوهم نباشد و خیال نکند که با تماشای یک سریال یا فیلم، از مطالعه عمیق و گسترده راجع به موضوعی که به آن علاقه دارد، مستغنی و بی‌نیاز شده و این سریال می‌تواند نیازهای معرفتی او را برطرف کند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1496754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیمین صدر IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    23 0
    توهم دانایی متاسفانه از طریق مطالعه و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام، توییتر و اینستاگرام به مراتب بیشتر است. شبکه‌های اجتماعی با این که به بالا رفتن آگاهی و اطلاع رسانی در جامعه کمک زیادی کرده ولی در مقابل به خیل زیادی از جامعه توهم دانایی داده است.
    • م IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
      1 3
      خود حکیم پنداری
    • NL ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
      0 0
      (مطالعه) یا (مطالعه در شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام)؟ اولی که منظورتون نیست خانم سیمین؟
    • سیمین صدر IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
      0 0
      منظورم مطالعه در شبکه‌های اجتماعی است. انواع تحلیل، نقد و نکته نظرهایی که در حوزه‌های گوناگون به وفور در شبکه‌های اجتماعی یافت می‌شود‌ و ما مردم با مطالعه این مطالب فکر میکنیم خیلی می‌دانیم!
  • محمدرضا IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    13 14
    مگه یدونه کتاب بی سانسور(سیاسی، رمانتیک، رمان و ...) گذاشتین چاپ بشه تو این مملکت که آدم ترغیب بشه به خریدن!؟
  • نکته سنج DE ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    3 1
    حرف نویسنده محترم قابل توجه است همانند این روز ها که هر ننه قمری که توی رشته ای که داره کار می کنه و یا دکان این شغل را دارد و این دومی خیلی بیشتره از این بلبشوی هرکی به هرکی نظام صنفی بی در وپیکر که متولی و ناضر کیفی نداره شروع کردن به چپاول جیب کسانی که در این چند سال بیکار بوده اند و در رشته تحصیلی که درس خوانده اند استخدام نشده اند و پیش خودشان فکر کرده اند که با شرکت در این دوره ها که متاسفانه مجازی و ضبط شده بر روی دی وی دی هستن بلکه به شغلی مشغول بشن در صورتی که به قول نویسنده عزیز با بیست سال آموزش تحصیلی تو رشته تخصصی نتونسته بفهمد حالا به نظر شما می تونه در پنجاه ساعت دی وی دی استاد آن رشته بشه