خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت:

«رمضان صیقی» مدیر بخش کتابخانه ها و نشریات وزارت فرهنگ و توریسم ترکیه در جریان سفر به ایران جهت شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، با استناد به آمارسفر دومیلیون ایرانی به ترکیه تنها در نوروز گفت: توریسم ترکیه در بازار ایران و برای ایرانیان کاملا شناخته شده است و شاید دیگر نیازی به تبلیغ بیشتر نباشد.

وی که از معدود چهره های غیرایرانی حاضر در نمایشگاه کتاب تهران است، درباره توریسم ایران و تجربه سفر او به ایران به عنوان یک توریست ترک می گوید: « این دومین بار است که به ایران سفر می کنم اما هربارکه آمدم صرفا به منظور شرکت در نمایشگاه کتاب تهران بوده و تابحال به دیگر شهرهای ایران سفر نکرده و حتی خیابان های تهران را هم ندیده ام. تنها امسال موفق شدم به جز مسیر عادی روزانه ازمحل اقامتم که در خیابان جمهوری در هتل نادری نو است به سوی نمایشگاه، سری هم به خیابان انقلاب تهران بزنم. البته درکه را هم یک بار دیده ام. روز گذشته هم می‌خواستم به میدان آزادی بروم اما مترو تعطیل بود و نرفتم زیرا استفاده از تاکسی هم برای من که با مسیرها ناآشنا هستم دشوار بود.»

او که فارسی را نسبتا خوب حرف می‌زند و ترجیح می‌دهد به جای انگلیسی درکشور ایران به فارسی سخن بگوید، درباره این که فارسی را چرا و چگونه یاد گرفته است، ابتدا اظهار داشت که زبان فارسی را یادگرفته است تا بتوانداشعار مولانا را به زبان خودش بخواندو سپس بلافاصله افزود:« من شخصا به زبان فارسی علاقه دارم. رشته تحصیلی من تاریخ بوده و به همین دلیل درمرکز آموزش زبان فارسی وابسته به رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ترکیه مشغول یادگیری زبان فارسی هستم والبته علاقمند هستم که اشعارسعدی و حافظ و مولانا را هم به زبان اصلی آن یعنی فارسی ، بخوانم و بفهمم.»

آقای صیفی درجواب به این سوال که چرا هیچ سفری به دیگر شهرهای ایران نداشته‌اید،می گوید:«همیشه دوست داشته ام که لااقل به اصفهان و شیراز سفر کنم ، به دیدار فردوسی بروم و به حافظ و سعدی هم خیلی علاقه دارم اما فشار کار و انجام مسئولیت های شغلی و فرصت کم، اجازه این کار را به من نداده است اما در نظر دارم که روزی در آینده به این شهرها سفر کنم.»

وی درباره توریسم ایران و میزان اندک سفر مردم ترکیه به ایران می گوید: «به طور کلی اطلاعات ترک ها درباره ایران و فرهنگ ایرانی‌ها بسیار کم است و حتی آثار مهمی مانند پرسپولیس را در کشور ما خیلی کم می شناسند طبیعی است که توجه شان به ایران وسفر به این کشور جلب نمی شود.«

وی سپس در جواب به این که چرا ترک ها درمقابل به ایران نمی آیند و علت این بی علاقه گی چیست می گوید: «ترک‌ها بی‌علاقه نیستند به ایران سفر کنند اما آنها درباره ایران و ایرانی ها هیچ چیز نمی دانند و در رسانه های گروهی ترکیه درباره ایران برنامه زیادی نیست آن هم صرفا در خبرها که عمدتا منفی است. توریست برای سفر به یک کشور باید احساس امنیت کند و مردم مطمئن باشند که پولشان را هدر نداده اند. در ترکیه اخبار درباره ایران بیشتر منفی است. تبلیغات خصوصا در شبکه های تلوزیونی خیلی مهم است اما درترکیه و رسانه های ترکیه تبلیغاتی درمورد توریسم ایران نیست .»

وی در پاسخ به این سوال که درمقابل تبلیغات توریسم ترکیه را درایران را چه طور ارزیابی می کند ، می گوید:«تبلیغات ترکیه اساسا در رسانه‌های مختلف زیاد است درباره تبلیغات توریسم ترکیه به طور خاص درایران اطلاعات زیادی ندارم اما فکر می کنم ترکیه برای معرفی توریسم خود به ایرانی ها نیازچندانی به تبلیغ ندارد.»

وی درتوضیح بیشتراین مطلب می افزاید: « سفر این همه ایرانی نشان میدهد که ایرانی ها اکثرا ترکیه را می شناسند اما ترک ها ایران و ایرانی‌ها را نمی شناسند. دقیقا نمی دانم چرا، اما می دانم که ترکیه نیازی به تبلیغ زیاد برای توریسم ترکیه درایران ندارد چون ایرانی ها هم اکنون هم زیاد به ترکیه سفر می کنند مامی دانیم که طبق آمارهای وزارت فرهنگ و توریسم ترکیه تنها در نوروز بیش از دو میلیون ایرانی به ترکیه سفر کردند.»

وی با تاکید خاصی یادآور می‌شود که طبق همین آمارها بیش از 80 هزار نفر ایرانی تنها به شهر استانبول سفر کردند و هر توریست که راضی باشد، خودش یک تبلیغ است.»

301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =