بازیگرانی که ماهانه ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دستمزد می‌گیرند

روزنامه فرهیختگان نوشت: تا پیش از دهه ۹۰، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کل بودجه یک فیلم، صرف دستمزد بازیگران می‌شد. در دهه ۹۰، این میزان به ۵۰ درصد افزایش یافت و طی سالیان اخیر، طبق شنیده‌ها، این میزان به ۷۰ درصد کل هزینه یک فیلم نیز رسید.

معمولا عرف است که بازیگران برای آثار سینمایی، دستمزد خود را به‌صورت پروژه‌ای دریافت می‌کنند. بخشی را در زمان عقد قرارداد، بخشی را در اثنای فیلمبرداری و تتمه را پس از اتمام کار. در سریال، دستمزدهای عوامل به‌صورت هر ماه است و درصورت خوش‌حسابی، در پایان هر ماه با عوامل تسویه می‌شود.

یکی دیگر از مدیران تولید شناخته‌شده سینمای ایران که علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن نام خود نداشت، در پاسخ «فرهیختگان» مبنی‌بر میزان دریافتی بازیگران در آثار شبکه نمایش خانگی گفت: «برخلاف آثار سینمایی که هر بازیگری می‌تواند رقمی را به تهیه‌کننده پیشنهاد کند، در شبکه نمایش خانگی، تقریبا نمودار منظمی برای دستمزد بازیگران وجود دارد. به این ترتیب که بازیگران خیلی چهره و موردعلاقه مردم که تعدادشان به عدد انگشتان دست هم نمی‌رسد، هر ماه ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان می‌گیرند. آنهایی که سلبریتی‌های شناخته‌شده هستند و جزء آن دسته اول قرار نمی‌گیرند، هر ماه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان دستمزد می‌گیرند. بازیگران چهره‌ای که در رده اول و دوم قرار ندارند، هر ماه ۱۰۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان و دیگر بازیگران نیز بسته به میزان نقش و محبوبیتی که میان مردم دارند، هر ماه زیر ۱۰۰ میلیون تومان دستمزد می‌گیرند.»

بازیگرانی که ماهانه ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دستمزد می‌گیرند

این مدیرتولید ادامه می‌دهد: «البته این‌طور نیست که یک بازیگر برای حضور در یک سریال، خیلی بیشتر از یک فیلم سینمایی دستمزد بگیرد. بالاخره بازی در سریال، مشقت‌ها و سختی‌های خاص خودش را دارد و اگر دستمزدهای هر ماه یک بازیگر در یک سریال را جمع ببندیم، تقریبا همان دستمزدی می‌شود که وی در فیلم سینمایی طلب می‌کند. حالا به این شرایط اضافه کنید ماه‌هایی که آن بازیگر مشغول بازی در سریال است و چندین پیشنهاد سینمایی خود را رد می‌کند. دستمزدهای شبکه نمایش خانگی اصلا عجیب‌وغریب‌ نیست.»

وی درمورد میزان افزایش دستمزد بازیگران شبکه نمایش خانگی در روزگار کرونایی نیز گفت: «دستمزدها از سال ۹۹ به این‌طرف، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر رفته است؛ البته باز هم به بازیگر ربط دارد، به اینکه آن بازیگر چه رابطه‌ای با کارگردان و تهیه‌کننده دارد و اینکه تا چه اندازه از فیلمنامه خوشش آمده باشد. حتی جاهایی بوده که شنیده‌ام فلان بازیگر به‌دلیل علاقه‌ای که به کارگردان یا سناریو داشته، کمتر از آن چیزی که تصور می‌شده، دریافت کرده است. البته که فرآیند دستمزد، تبصره و ماده خاصی ندارد و یک‌جورهایی دل‌بخواهی است و از زاویه‌ای دیگر، همه چیز به تهیه‌کننده برمی‌گردد.»

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1502642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    59 21
    حیف اینترنتی که خرج اینا بشه، چه برسه به اشتراک ماهانه!
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      12 3
      بیت المال یعنی چی !!!؟ دوستان نظرات خودتون را بیان کنید دعاگوتان میشم
  • ارسلان IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    31 63
    فکر نکنید که اینها خیلی دارن زیاد میگیرن، نه خیر، انقدر میانگین در آمد کل کشور ما انقدر کمه که این مبلغها زیادی به چشم میاد. مثل فوتبالیستها و ورزشکارها.
    • میر IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      49 14
      ماهی 80 میلیون برای یه بازیگر معمولی کمه؟؟از حقوق بک سال کارگر بیشتر میشه یا حتی کارمند تازه ایاب و ذهاب و نهار شام رایگان .بابا دست مریزاد
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      34 25
      500 میلیون ماهانه میشه حدود 20 هزار دلار، توی خود امریکا هم چنین مبلغی رویاست چون میانه حقوق سالانه توی امریکا 33 هزار دلاره، تاکید میکنم سالانه. تازه قدرت خرید دلار توی ایران بیشتر از امریکاست.
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      27 14
      ارسلان جان شما چقدر درمیاری که اینا برات زیاد نیست؟
  • مهدی IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    43 17
    چقدر مالیات میدن ؟ تقریبا هیچی ..... چند تاشون واقعا مالیات میدن ؟ تقریبا هیچکدوم ....
  • میری IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    36 8
    خب همین دیگه روزی یبار گوگل خبر تیتر اولش عکس فلان بازیگر و ورزشکار و بچه فلان وزیر و .... با ماشین فوق العاده لوکسش، ثروت کشور رو همینایی که گفتم به تاراج بردن اونوقت مردم عادی دارن قتل عام میشن تو صف خرید یه مرغ، جالبه همین بازیگرا و .... حکومت اسلامی و نظام رو قبول ندارن و چیزی از مسلمان بودن و ایرانی بودن تو وجودشون حس نمیشه نه از لحاظ پوشش نه از نوع زندگیشون، پول ایران خوبه ولی خود ایران خوب نیست
  • US ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    46 3
    اشکال نداره ،مردم فقط با حقوق استاد دانشگاه ووکیل وپزشک وکلا هرکی از راه درس خوندن در آمد کسب کنه مشکل دارن ،هنرپیشه وسلبریتی و شاخ اینستا و اینفلونسر نوش جونشون
  • افتاب IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    23 7
    چه عدالتی.. چه مملکتی.. ای ول... آدم دیگه حرفی نداره واسه گفتن....
  • سعید IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    31 9
    بعد تا حرف مالیات میشه چه فریاد های گوش خراشی میزنن
  • موحد IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    3 0
    من پزشک هستم ، رزیدنت تخصص قلب و عروق ، حدود ۲۰۰ ساعت روتیشن در بیمارستان و با این اوضاع کرونا بیش از ۱۵ کشیک عصر تا فردا صبح مثل سگ جون میکنیم ، بعضی وقتها آرزومون فقط یک ساعت خوابه ، اونوقت ماهیانه ۲/۵ ، بله درست خوندید دو و نیم میلیون تومان حقوق میگیرم ،، افسوس و صد افسوس که الان دیگه دیر شده ، وگرنه عطایش رو له لقایش می بخشیدم ،،، اونی که باور نمیکنه ، تحقیق کنه با یک سرچ کوچک در مورد حقوق رزیدنت های تخصص پزشکی
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 8
    چرافراخوان بازیگر نمیذارن تاهمه افراد بتونن بیان توفیلما خیلیا حتی برای اولین بازیگری بهتر از خیلی از سلبریتیها هستند
  • مریم IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 3
    من زمانی که بفرمایید شام ایرانی رو دیدم متوجه شدم زندگیشون با مردم معمولی متفاوت است !(با وجودی که دوربین بسیار حساب شده فیلمبرداری می کرد )
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 2
    این آقا که میگن این مبلغ زیاد نیست احتمالا خودشون جزو همون ۴درصدیا هستن که این مبلغ براشون چیزی نیست
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    1 12
    تو کشورمون فوتبالیست ها و هنرپیشه ها دارن تجارت میکنن وپول کلانی میگیرن. نه فوتبال مون خوبه ونه فیلمامون. البته علتش همین دلالا هستن قیمت‌ها و بالا میبرن تا بیشتر گیرخودشون بیاد.
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    2 2
    کوفتشون بشه.فقط پول ایرانو می‌خوان .ولی از وطن و اسلام هیچی حالیشون نیست.اصلا انصاف و عدالت نیست.
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    1 4
    اوناماهی ۵۰۰میلیون میگیرن بعضی هام نون شب ندارن والله ماها رنگ گوشت رو هم نمیتونیم ببینیم خداقوت اهالی سینما گور پدر وجدان کارگر جونش در بیاد ماهی ۳ تومن بدن یا ن
  • نرگس IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    0 0
    ما 3 تومن حقوقمونه. دیگه ناله داریم سر میدیم به هیچ جا نمیرسیم
  • زهرا مهدی نیا IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    4 1
    آخه به شما چه یکی بگه حسودا ما کار می کنیم پول به دست می یاریم مثل شما که نیستیم
  • سمیرا پاکنام IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    6 0
    من هر روز دارم علاقم به بازیگری و کارگردانی زیاد میشه