انتقادی تند از سریال‌های رمضانی تلویزیون/ خودسیانی: مهم نیست مخاطب راضی است یا خیر

ایسنا نوشت: «شب های رمضان هر شبکه را که برای تماشای سریال باز می کنی مثلث عشقی، احضار روح، شخصیت های فضول و آدم های بددهن را می بینی که همه به هم دروغ می گویند و با هم دشمن اند! اگر این سریال ها آینه ی تمام نمای جامعه است، خب ما خیلی افتضاحیم! اصلا به فرض که اینگونه باشد؛ تلویزیون یا رسانه، رمان یا ادبیات این که چه هست را نباید نشان دهد، این که چه باید باشد را باید نشان دهد.»

جملات بالا بخشی از گفته های علی خودسیانی ـ نویسنده و کارگردان تلویزیون ـ است که در نقد سریال های ماه رمضان عنوان شده است.

او که تجربه همکاری با کارگردان هایی مثل حسن فتحی، بیژن بیرنگ، شاپور قریب، داریوش فرهنگ و محمد رحمانیان را در مقام نویسنده مجموعه های تلویزیونی دارد، درباره خروجی سریال‌های رمضان ۱۴۰۰، معتقد است که این سریال‌ها نسبت به سال‌های گذشته از سطح کیفی نازلی برخوردارند.

خودسیانی ادامه می دهد: یک زمان ما شکایت می کردیم که چرا مخاطبان تلویزیونِ ما به سمت سریال های ترکیه ای ترغیب می شوند، سریال هایی که بدآموزی دارند و بحث خیانت و روابط چند جانبه در آنها رواج دارد. بعد به جای اینکه برویم سریال های جذاب تر بسازیم، عملا سوژه ها و موقعیت های سریال های ترکیه ای و به مراتب بدتر از آن را به مخاطب دادیم. در هر سریالی که می بینیم، همه به هم دروغ می گویند و با هم دشمن هستند.

مثلث عشقی، احضار روح، شخصیت های فضول و ...

این نویسنده تصریح می کند: مخاطب در شب های مناسبتی، تلویزیون را که باز می کند، در هر شبکه یک مثلث عشقی می بیند. طرف مرده است و بقیه دنبال جنازه می دوند. بعد یک دفعه در یک قسمت به دنبال این هستند که با آن روح حرف بزنند. بدتر از آن، آن روح ارزش نگاه کردن ندارد! اغلب شخصیت ها غیرجذاب هستند، آدم های مسن بد دهن و بی تربیت! همه شخصیت ها فضول! ما واقعا چه می سازیم؟! به جای اینکه حداقل یکسری بازیگر درست و حسابی در این ایام ببینیم که شخصیت های درستی را ایفا می کنند.

کاراکترهای «یاور» به جای دیالوگ، شعار می دهند

او در همین زمینه با اشاره به خروجی نه چندان باورپذیر سریال «یاور»، با اعتقاد بر اینکه سعید مطلبی (نویسنده یاور) از نویسندگان قَدَر تلویزیون است، در عین حال خاطرنشان می کند: آقای مطلبی قبل از انقلاب فیلمنامه می نوشتند، بعد از انقلاب هم با اسم های مستعار می نوشتند و بعد دوباره کارهایی مثل «ستایش» را چندین سال نوشتند. ایشان نویسنده ای نیست که دیالوگ نشناسد. جای تعجب است اغلب دیاگوگ ها در این سریال شعاری است. کاراکترها به جای دیالوگ، شعار می گویند. اگر دهه ی ۶۰ این سریال را می ساختند مردم می گفتند انقدر شعار ندهید. نمی دانم حالا چرا به اینجا رسیده ایم؟

ترس و لرزی از جنس ساخت «احضار»

خودسیانی با اشاره به محتوای سریال رمضانی «احضار» و سطح کیفی آن در گونه ماورا و معرفتی، اظهار می کند: کسانی که در صدر نشسته اند، مثل مدیران، تاثیرگذارند. آن زمان که ساخت چنین سریال هایی آغاز شد، خیلی ها نسبت به ساخت چنین سریال هایی (گونه ماورا) اعتراض می کردند. همین حالا هم سازندگان «احضار» دست و پا شکسته جلو آمده اند و دغدغه توجیه کردن دارند؛ اینکه برای مثال توضیح بدهند احضار روح شرعا درست است یا نه. احساسم این است که عوامل و مدیران رسانه با ترس و لرز جلو آمده اند تا مبادا کسی اعتراض کند. به همین دلیل مدام باید توجیه کنند؛ بنابراین در کار هم به جای اینکه نمایش ببینیم آدم ها را می بینیم که فقط رفتارهایشان را توجیه می کنند.

اشکال کار از فیلمنامه ها نیست

این فیلمنامه نویس با بیان اینکه ضعف فیلمنامه را در مجموعه های تلویزیونی قبول ندارد، در این زمینه تصریح می کند: هیچ کدام از فیلمنامه نویس ها، نویسندگان تازه به دوران رسیده ای نیستند. حداقل اگر نویسنده ها، تازه کار باشند، کارگردان و تهیه کننده سریال ها افراد قَدَری هستند که سال های سال، تجربه پشت کار بوده است. اما نمی دانم این چه اتفاقی است که می افتد؟ این سریال ها را مخاطب وقتی می بیند، احساس بلاتکلیفی می کند.

او علت اصلی نزول کیفیت سریال های رمضان را متوجه مدیران رسانه می داند و می گوید: نه نویسنده و نه کارگردان و تهیه کننده در خروجی کار مقصر نیستند. اینها مجبورند هر چه که مدیران می گویند را دیکته کنند. من همین حالا نگارش فیلمنامه ای را در دست دارم، آنقدر نظر می دهند که آدم می گوید فقط کار تمام شود و مهم نیست خروجی چه باشد.

فیلمنامه های فوق العاده ای که پشت درهای صداوسیما می مانند

نویسنده سریال «مرز خوشبختی»  یادآور می شود: انگار مسئولان تلویزیون نمی دانند این مناسبت ها چه زمانی است. دو ـ سه ماه مانده به ایام رمضان کار را به سازندگان نورچشمی می دهند که از پس کار هم برنمی آیند. در حالی که اطمینان دارم چندین طرح فوق العاده مناسبتی پشت درهای سازمان صداوسیما مانده اند. آخر هم اعلام می شود، ۸۰ درصد رضایتمندی داشته ایم؛ نمی دانم چگونه این میزان رضایتمندی را محاسبه می کنند.

«احضار» دست و پا شکسته

خودسیانی سپس در نقد مجموعه «احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی چنین مطرح می کند: آقای افخمی سال ها پیش در سازمان صداوسیما به عنوان ناظر کیفی حضور داشتند و همزمان هم کار می کردند. متن هایی هم که آن موقع نوشته می شد، کمی جسورانه تر بود. اما مجموعه «احضار» به نظر می رسد دست و پا شکسته جلو رفته است، وگرنه ایشان کارگردان باتجربه ای هستند و فردی که ۲۰ سال ناظر کیفی باشد و سال های سال کار مناسبتی برای تلویزیون تولید کند، فیلمنامه خوب را می شناسد، به خوبی هم تشخیص می دهد که فیلمنامه خوب یا بد چه ویژگی هایی دارد. به نظر می رسد همین طوری گفته شده است که کار تولید شود و فرصتی هم نبوده که فیلمنامه بازنویسی شود.

ما سریال را می سازیم، مهم نیست مخاطب راضی است یا خیر

نویسنده سریال های «نوعی دیگر» و «دنیای شیرین دریا» (به کارگردانی بهروز بقایی در دهه ۷۰) تصریح می کند: به اینجا رسیده ایم که سازندگان فقط کار را می سازند تا پولشان را بگیرند و مهم نیست کار چگونه از آب درآمده است. متاسفانه الان اغلب سازندگان سریال های تلویزیون تبدیل به مرده شور شده اند که برایشان مهم نیست، مرده ها به بهشت می روند یا جهنم؛ می گویند کار خودمان را انجام می دهیم. ما سریالمان را می سازیم و پولمان را می گیریم اینکه مخاطب راضی باشد یا نه مهم نیست. چرا؟ چون خیالشان راحت است که دوباره سال آینده همین بازار را دارند. سالی یک سریال هم بسازند مخارج همه ی زندگی و سفر و ... را هم درمی آورند. مخاطب اهمیت چندانی ندارد.

امسال دریغ از هر سال دیگر

علی خودسیانی در پایان با بیان اینکه رمضان امسال تلویزیون دریغ از هر سال دیگر به ساخت چنین سریال هایی اقدام کرده است، عنوان می کند: من اگر به جای رئیس سازمان صداوسیما بودم، گروه فیلم و سریال را یا یک خانه تکانی اساسی می کردم و افراد جدید می آوردم و یا اینکه کلا این بخش را تعطیل می کردم. اگر یک هزارم هزینه هایی که برای ساخت این سریال ها صرف می شود را حداقل صرف دوبله سریال های خوب و به درد بخور کنند، وضعیت بهتر خواهد بود. الان تمام شبکه های خارجی مملو از سریال های عجیب و غریب و جذاب است. اینجا هم که کپی رایت ندارد، حداقل ۱۰ سریال به درد بخور در تلویزیون می بینیم.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1511274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راضیه IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    6 26
    احضار فیلم جدیدی هست ودر میان قشر جوان اینشکلی پنهانوجود داره ، فقط رمضان چرا نشان دادن، خودم به احضاراعتقاد ندارم
  • صادق IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    55 6
    حقیقت را بگوییم چندین ساله ما سریال ایرانی و حتی ترکی را نگاه نمیکیم.. و اکثرا فیلم های خوب و مطرح دنیا را میبینیم رسانه میلی باشد برای خودشان.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    34 59
    بچه مهندس سریال خوبیه و مضامین اخلاقی را نشان داده است
    • US ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      12 14
      سه فصل قبلیش خوب بود این فصل اصلا جذاب نیست
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    50 3
    باید سریال هاتون قشنگ باشه که مخاطب داشته باشید نه مثل پایتخت فصلاشو کشیدن تا ۶ بعدم افتضاح شد متاسفم براتون
  • ناشناس IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    32 3
    فیلم های الا بیشترشون مشکلش فیلمنامه هست تو کل دنیا فیلنامه مهترین چیز فیلمه فیلم های ایرانیم تقریبا همشون یه داستان دارن و یه چیز فقط پوستشون عوض شده
  • Mahgol IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    14 0
    تنها نباید آنچه باید باشیم رو نشون داد برای رسیدن به خود آرمانی بای از وضعیت فعلی خودمون آگاه بشیم.پس نشون دادن اونچه هستیم کار غلطی نیست
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    18 29
    احضار عالیه بنظرم
  • سارینا IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    17 39
    احضار سریال خوبیه.هرکی هم دوست نداره ماهواره بگیره فیلم ترکیه ای ببینن
    • بهاری FR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      44 1
      یعنی چی هرکی دوس نداره ماهواره بگیره؟؟ اینم چه حرفیه واقعا؟؟ مردم از رسانه ی ملی شون میخوان سریالای باکیفیت بسازن ،توروخدا اینقد با کوته فکری جواب ندید
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    6 4
    خب به جایش کتاب بخوانید،چرا با اعصاب خودتان بازی میکنید،برادر عزیز.
  • امیرحسین IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    5 20
    به نظر من سریال احضار عالیه و شما اگه دوست ندارین خوشتون نمیاد نبینید
  • mary IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    16 8
    مواد لازم برای سریال ایرانی: بچه های پرورشگاه قبرستان تومور مغز گریه بدبختی های مداوم و...
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      2 5
      صد رحمت به همین بچه مهندس به شماها باشه میشینید ماهواره سریال ترکیه ای عشق چرت ۵۰۰ قسمتی میبینید
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    7 0
    لطفا سریال هایی بسازید که مخاطبان بیشتری را به سمت تماشای تلویزیون سوق دهد.
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    8 4
    اتفاقآ همین کارم می کنیم فیلم ترکیه ی میبینیم.
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    26 6
    سال های گذشته عاشق این بودیم که بعد افطارا که آدم انگار خسته س و می خواد استراحت کنه سریال های عطاران رو ببینیم و از ته دل بخندیم و حالمون جا بیاد تازه اون وقتا انقد مردم اسیر غم و غصه نبودن کرونا هم نبود که کسی نتونه بیرون بره تا سحر هم همه جا جشن وجشنواره بود اما حالا که لازمه که مردم بخندن و لازمه که بیرون نرن باید فقط بشینی و زار بزنی .... تو کل دنیا ماه رمضون جشن و سرور ایران می شه ماتم سرا
  • زهرا امین IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    14 0
    نویسنده ها ذهنشون بسته هست .. و نویسندگی فیلم و سریال ها محدود به بعضی افراد هست و به بقیه نویسنده ها میدون داده نمیشه . خوب این کاملا طبیعیه که یه روزی ایده ها ته بکشه و همش تکراری باشه .. صدا و سیما محدود به یکسری افراده .. و متاسفانه فقط (باند. بازیه) .. ادم های متفرقه جایی تو سینما ندارن .. بجز بچه ها و فامیلایه خودشون (که نه تنها تو سینما، بلکه تو کل کشور قصه همینه
  • طلو ع ۱۷ IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    13 0
    متاسفم برای صدا و سیما چند سالی هست که سریال های بی سروته و حوصله سر بر می سازه فقط من موندم این سریال های ابکی بینده هم داره حیف پول و وقت ‌که صرف این سریالها بشه
  • IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    20 0
    واقعااین عشق وعاشقی های ازسرشکم سیری که درتمام سریالهای تلویزیونی ازهمان قسمت اول میزنه بیرون دیگه حال مردم رابهم میزنه توسریال یاورکه۲خانواده تمام وکمال شکم سیرمعلوم نیست دنبال چی هستنداونوقت نوه مایه دارشون برای پاس کردن یک درس نقشه دزدی سوالهاودرآخرآدم کشی ودرآخرهم حتمادختروپسردوتاخرپول بهم می رسندومریم بانوهم پسره رامیبخشه و...همین
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    20 2
    ایسنا بالاخره یه چیزی رو درست گفت.چیه این سریال ها رو پخش می کنند.مگه رمضان دهه هشتاد از این قرطی بازی ها بود؟نه به احضار و بچه مهندس و یاور.بله به مردم معمولی و دیرین دیرین و خندوانه
  • طناز IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    10 6
    واقعا کی تلویزیون ایران رو اصلا نگاه میکنه؟؟؟تا فیلم های برتر دنیا ، سریال های که هیچ نقصی ندارن، مثل گیم آف ترنز، کی میاد حشمت فردوس رو با همون شخصیت تو یه سریال دیگ ببینه؟؟؟واقعا متاسفم......... چ
  • NL ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    8 1
    تمام سریالهای صدا وسیما میلی دوریال نمی ارزند چه برسد که نقد شوند
  • ناشناس IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    5 2
    به نظر من یاور و احضار قشنگه ولی این مسئله که دارید می گید می ریم سریال های ترکی می بینیم من نمی دونم چرا باید از صدا و سیما توقع برنامه های عالی داشته باشیم.بله درسته خودمم قبول دارم که باید از صدا و سیما انتقاد کنیم،اما هیچ وقت به این فکر کردید که شبکه های ماهواره ای یا اینترنتی هم مشکلات بسیار زیادی وجود داره؟البته اون هایی هم که می گن هرکی خوشش نیامد نگاه نکنه حرف اشتباهیه.
  • ایرانی US ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    7 0
    حیف پولهای بیت المال با این فیلم و سریالهای بی کیفیت بی اصالت ....واقعا حیف
  • ناشناس IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    7 1
    خدا وکیلی بازیگر ها بعداز بازی تو این فیلم ها خودشون خندشون نمی گیره ؟ سریال بریکینگ بد کجا اینها کجا
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    کاملاً صحیح فرمایش کرده چون همیشه پول در اولویت اول قرار داره مردم كی مهم بودن که الان باشن
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    0 0
    به نظرم سریال احضار برای جامعه فعلی ضرورت داشت این طرز تفکر بین جوانان سوال انگیز بوده و هست و لازم بود به زبان ساده آنها را در جریان اینگونه تفکرات و در عین حال سوال برانگیز نمایش داده میشد و به جسارت کارگردان تبریک میگم
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 0
    ندارم