۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۰
انتخابات، عرصه تجلی اخلاق سیاسی

انتخابات اساسا یکی از مهم‌ترین عرصه‌های بروز اخلاق سیاسی است. سیاه نمایی‌ها، تهمت‌ها و افتراها، حب و بغض‌ها، دروغ‌پراکنی‌ها، قانون‌گریزی‌ها و سایر مظاهر بداخلاقی در کنار خویشتن‌داری‌ها، تواضع و فروتتی و اخلاص در عمل، ارزش‌ها و فضایل اخلاقی خودنمایی می‌کنند.

در سیاست‌های انتخاباتی ابلاغی از سوی رهبری معظم انقلاب بر ممنوعیت هر گونه تخریب، تهدید، تطمیع، فریب افکار عمومی و تفرقه قومی و مذهبی تاکید گردیده است و آموزه‌های اسلامی ما نیز این گونه موارد را منع کرده است. لکن جاه‌طلبی‌ها، جناح‌گرایی‌های افراطی و ترجیح منافع و مصالح فردی و سلیقه‌ای و فقدان تقوای سیاسی باعث بروز بی‌عدالتی، اهانت‌ ها، تخریب‌ها، تضییع منافع افراد و جامعه و نهایتا از دست رفتن اعتماد عمومی و سرمایه‌های اجتماعی و گسست اجتماعی می‌گردد.

جامعه‌ای که با مشکلات اساسی همچون فقر، فساد و تبعیض و نیز چالش‌های اقتصادی مواجه است، در مواجهه با بداخلاقی‌های سیاسی، در خطر گسست اجتماعی، قومی و منطقه‌ای و التهاب‌های سیاسی قرار می‌گیرد و نگرانی‌هایی را در برهم‌زدن انسجام جامعه به وجود آورده و فقدان تربیت سیاسی، نبود احزاب فراگیر و توانمند و داغ شدن گفت و گوها و مناظرات سیاسی در کوتاه‌مدت و صرفا در آستانه انتخابات از دلایل این گونه بداخلاقی‌های سیاسی است.

تربیت سیاسی بلندمدت و هدفمند می‌تواند شرایط مطلوبی را در برگزاری انتخابات رقم بزند. به طوری که نامزدهای ریاست جمهوری به جای سیاه‌نمایی و تخریب رقیب، به ارائه دیدگاه‌ها و برنامه‌ها و اثبات خود بپردازند و مجریان و ناظران انتخابات به جای مهندسی انتخابات و برخوردهای گزینشی، جناحی و سلیقه‌ای در برگزاری عادلانه و مطلوب انتخابات ایفای مسئولیت نمایند و نیز رای‌دهندگان با آگاهی کامل و به دور از هیاهوها و جنجال‌های سیاسی، انتخابی اصلح داشته باشند.

نماینده اسبق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1514327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =