۰ نفر
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۵

ایرنا خبر داد:

واشنگتن پست روز سه شنبه به نقل از یک مقام افغان گزارش داد: گفت و گوهای مستقیم میان نمایندگان دولت 'اوباما' با نمایندگان گروه طالبان که از چند ماه پیش آغاز شده ظرف هفته های اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته که امیدها را برای پایان جنگ در افغانستان از طریق مذاکره تقویت می کند.
 نشریه آمریکایی از گفت وگوی مستقیم آمریکا با طالبان خبر داد،یک مقام عالی رتبه دولت افغانستان به روزنامه واشنگتن پست گفت: نماینده ای از سوی دولت اوباما، تاکنون سه بار در قطر و آلمان دیدارهایی با یکی از مقامات طالبان که از نزدیکان ملا' محمد عمر' رهبر این گروه است،داشت که آخرین ملاقات میان این دو، هشت یا 9 روز پیش انجام شد.
برپایه این گزارش،'مایکل آ.همر'، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دیروز(دوشنبه) با طفره راجع به این خبر،گفت: واشنگتن تماسهایی گسترده در افغانستان و منطقه در همه سطوح برقرار می کند، اما، ما هرگز جزییات این تماسها را برملا نخواهیم ساخت'.
مقامات آمریکایی نیز ضمن تائید این خبر عنوان کرده اند که گفت وگوهایی بر مبنای محورهای متفاوت و از طریق واسطه های غیردولتی و دولتهای عرب و اروپایی با طالبان انجام گرفته که آنان تمایل خود را به مذاکره مستقیم نشان داده اند.
به نوشته واشنگتن پست، سال گذشته هم تماسهای ناموفقی میان مقاماتی از آمریکا با طالبان انجام گرفت اما پس از آنکه یکی از رهبران طالبان مخفیانه توسط هواپیماهای ناتو به کابل انتقال یافت و این یک خیانت آشکار قلمداد شد، این گفت وگوها بی نتیجه رها شد.
در ابتدای امر پیش از همه دیدارهای مزبور، تماسهایی میان نمایندگان دولت افغانستان با نمایندگان طالبان انجام گرفته بود اما به دلیل آنکه نماینده طالبان به دروغ خود را نماینده رهبر طالبان معرفی کرده بود ، این گفت وگوها بی اثر ماند.
به نوشته این روزنامه ، دیدگاه تنی چند از مقامات آمریکایی که از ذکر نامشان خودداری ورزیده اند این است که این بار دولت اوباما، اطمینان بیشتری دارد که نمایندگان طالبان در این تماسها واقعا' ارتباط مستقیم با ملا عمر داشته و دارای قدرت تاثیرگذاری بر 'شورای قطاع' یا شورای حکام که در پاکستان مستقر است، هستند.
به گفته این مقامات مذاکرات در سطح مقدماتی است و جنبه 'اکتشافی' دارد.
در این راستا یک مقام آمریکایی عنوان کرد که اراده طالبان در گفت و گوها این است که چنانچه فرآیند مذاکرات به نقطه ای برسد که بر پایین آمدن سطح خشونتها تاثیرگذار باشد و در قدرت سیاسی سهیم شوند، آنان علاوه بر دولت افغانستان با دولت آمریکا هم وارد گفت وگو خواهند شد.
به نوشته واشنگتن پست، یک مقام دیگر آمریکایی هم گفته است که واشنگتن همچنان بر موضع خود اصرار دارد که مذاکرات قائم به ذات باید توسط دولت افغانستان هدایت شود. دولت افغانستان کاملا در جریان تماسهای آمریکا - طالبان قرار دارد و مقامات پاکستانی هم به طور جزیی از آن اطلاع یافته اند.
به گفته مقامات آمریکایی در این گفت و گوها شبکه 'حقانی' که گروهی از جنگجویان افغان مستقر در ایالت وزیرستان شمالی پاکستان است و اسلام آباد آن را یک گروه وحشی و آشتی ناپذیر می شناسد در این گفت و گوها شرکت ندارند.
اولین بار روزنامه 'نیویورکر 'در ماه فوریه از این مذاکرات خبر داد و از آن زمان تاکنون این مذاکرات هم در شروط ماهوی و هم در اراده هر دو طرف برای تعامل، شاهد پیشرفتهایی بوده است.
به نوشته واشنگتن پست از شروط دیگر آمریکا و افغانستان در مذاکرات پایان یافتن خشونتهای طالبان و اراده آنان برای مطابقت دادن خود با قانون اساسی کشور از جمله رعایت حقوق زنان، اقلیتها و حاکمیت قانون است.
'هیلاری کلینتون' وزیر خارجه آمریکا هم در سخنانی در 18 فوریه اظهار داشته بود که آمریکا و افغانستان از این پس برای ورود به گفت وگو با طالبان جداشدن این گروه از القاعده را پیش شرط فرض نخواهند کرد بلکه این مبنا در پایان مذاکرات مطرح خواهد شد.
مقامات آمریکایی که واشنگتن پست از آنها نقل قول کرده اعلام می دارند که اوباما در نطق خود در ماه ژوییه برنامه خروج نیروهای آمریکایی و دیدگاهش در مورد وضعیت کنونی افغانستان را مطرح خواهد کرد و هیچ اشاره ای به جزییات گفت وگوهای مزبور نخواهد نمود.
به گفته این مقامات آمریکایی که به نام آنان اشاره نشده ، طالبان هم در این گفت وگوها مطالبات خود را مطرح کرده اند که شامل آزادی حدود 20 تن از جنگجویان آنها که در گوانتانامو زندانی اند و هشت نفرشان که
'بسیار خطرناک' معرفی شده اند که دو نفرشان قرار است در دادگاههای نظامی محاکمه شوند.
طالبان افزون بر این، خواستار تضمین جامع و فراگیر برای اعطای نقشی قائم به ذات در دولت افغانستان به این گروه است.
آنان همچنین خواستار افتتاح دفتری برای این گروه در قطر است. اما این خواسته از سوی مقامات آمریکایی رد شده و توجیه آن این است که در صورت تاسیس دفتر با نام 'امارت اسلامی افغانستان در خارج از مرزها' و یا 'دفتر حافظ منافع زیر نظر سازمان ملل ' و یا چیزی از این نوع نهاده خواهد شد که قابل قبول نیست.
در حال حاضر افزون بر 150 هزار نیروی بیگانه از حدود 50کشور در قالب نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و سازمان 'ناتو' در افغانستان حضور دارند که قرار است از ماه ژوییه تعدادی از آنها این کشور را ترک کنند و تا سال 2014میلادی بطور کامل همه از افغانستان خارج شوند.
دو سوم این نیروها را نظامیان آمریکایی تشکیل می دهند.
به نوشته واشنگتن پست، بحران بودجه آمریکا که پائیز گذشته این کشور را با کسری بودجه ای خطرناک مواجه ساخت، فشارهای سیاسی را بر دولت اوباما برای خاتمه دادن به جنگ افغانستان که ماهانه 10 میلیارد دلار هزینه بر دوش مالیات دهندگان آمریکایی تحمیل می کند، افزوده است.26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =