دوازدهمین جوان قدرتمند دنیا معرفی شده بودم /برای رفع تحریم ها درنگ نباید کرد /عدالت در هدفمندی یارانه ها را باید دنبال کرد

رستم قاسمی گفت: دولت ما دولت کارنامه و برنامه‌ست، اگر کسی کارنامه ندارد برنامه‌ای هم ارائه نکند چون ارائه برنامه کار پیچیده‌ای نیست. یک مقطعی هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کردیم که اشکالاتی داشت و امروز هم عدالتمندی هدف‌مندی یارانه‌ها باید انجام بشود. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ادامه نشست مجازی با رستم قاسمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین، از او پرسیده شد؛«بالاخره تحریم یک واقعیت است، نگاه شما به عنوان تحریم یک ابزار دائمی است یا موضوع با دیپلماسی قابل رفع است؟».

رستم قاسمی پاسخ داد:شرایطی که مسئولیت وزارت نفت را برعهده گرفتم برای خودم هم غیرقابل باور بود و فکر نمی کردم که تحریم های نفتی به این شدت علیه ایران اجرا شود. در روزهای تحریم ذخایر استراتژیک بنزین به چهار یا پنج روز رسیده بود. آن زمان ما هم تجربه عبور از تحریم ها را نداشتیم.

وی گفت: هرگز از تحریم‌ها استقبال نمی کنیم، من به عوان کسی که در حوزه تحریم ها بوده ام این حرف را می‌زنم. در بحث تحریم ۳ مولفه را دستور کار داریم؛ مولفه اول رفع تحریم‌هاست و قطعا در حوزه دیپلماسی برای رفع همه تحریم‌ها اقدام می کنم و برای این کار نباید درنگ کرد. دوم مقابله با تحریم‌هاست، نمی‌توانیم که در این شرایط تسلیم بشویم، باید با تحریم مقابله کنیم گرچه هزینه‌ای‌هایی دارد. راهکار سوم و اساسی که می‌تواند اقتصاد ایران را پایدار کند بی‌اثر کردن تحریم‌هاست.

وزیر نفت دولت احمدی نژاد گفت: ما در شرایط سخت تحریم به صادر کننده بنزین تبدیل شده‌ایم. این موضوع تنها به بحث تحریم‌ها برنمی‌گردد. امروز ۳۰میلیارد دلار واردات اجباری در کشور داریم، من به این لیست نگاه کردم و به نظر من به عنوان یک آدم با تجربه ظرف مدت دو سال ۲۰میلیارد دلار از این مقدار قابل داخلی سازی است.

وی گفت:‌من این را در وزارت نفت تجربه کردم و در دوره تحریم صدها قطعه را داخلی سازی کردیم.

رستم قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر بردن نفت به سفره مردم، گفت: دولت ما دولت کارنامه و برنامه‌ست، اگر کسی کارنامه ندارد برنامه‌ای هم ارائه نکند چون ارائه برنامه کار پیچیده‌ای نیست. یک مقطعی هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کردیم که اشکالاتی داشت و امروز هم عدالتمندی هدف‌مندی یارانه‌ها باید انجام بشود. 

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت:‌برنامه من عدالتمند کردن هدفمندی یارانه هاست و دو برنامه برای نجات اقتصاد کشور دارم، یکی حل مشکل معیشت مردم است و دیگری تغییر ریل گذاری در کشور است. حوزه بانکداری ما در این کشور قابل اصلاح نیست و ریل بانکداری در کشور باید تغییر کند. با این دو روش می توانیم سفره مردم را اصلاح کنیم و ایران در دو سال باید به یک نقطه تحریم ناپذیر تبدیل شود.

رستم قاسمی در بخش دیگری از اظهارتش در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت:‌من هیچگاه اعتقاد ندارم که در قوه مجریه تفکر حزبی باید وجود داشته باشد، اقتصاد ما سیاست‌زده شده است. روزی که وارد وزارت نفت شدم همه انتظار داشتند با قطار افراد با خودم ببرم، اما من جز رئیس دفتر و چند مشاور کسی را با خودم نبردم. در همه مسئولیت ها از متخصصین وزارت نفت استفاده کردم. حتی برخی مدیران شرکت های بزرگ نفت می‌گفتند فلانی در ستاد آقای موسوی بوده است. من می‌گفتم پرونده این‌ها را بررسی کنند تا مشکل مالی دارد یا نه، که برعکس این افراد بسیار سالم بودند صرفا نگاه سیاسیشان با من متفاوت بود.

وی گفت:‌حتی افرادی با نگاه اصلاح طلبی تند در وزارت نفت در دوره من بودند، اتفاقا آن‌ها در دوره مهندس زنگنه از وزارت نفت رفتند. چند ویژگی باید افراد در قوه مجریه داشته باشند؛ قبول داشتن نظام جمهوری اسلامی، از نظر مالی دست پاک باشند.

این کاندیدای نظامی انتخابات با بیان اینکه دیپلماسی ما باید دیپلماسی اقتدار باشد به جای التماس، گفت: کشوری می‌تواند عرض اندام کند که اقتصاد و سرمایه‌اجتماعیش را داشته باشد. ما نیاز به حضور قدرتمندانه در بخش دیپلماسی داریم.

شرمنده جوانان هستم

قاسمی در پاسخ به این سوال که «در انتخابات‌های گذشته مثل ۹۶ با استفاده از نیازهای جوانان از جوانان استفاده ابزاری کردند، شما چه تضمینی می‌دهید که چنین اتفاقی رخ ندهد؟»، گفت: من شرمنده جوانان کشور هستم که با بازی با نامشان رای گرفتند و بعد توجه جدی نکردند. معاونین من در جاهایی که کار کردم و کار می‌کنم، حداکثر ۴۰ ساله بودند. خود من در حدود ۲۰ سالگی مسئولیت‌های بزرگی داشتم، به خصوص در دفاع مقدس. واقعا اعتقاد دارم که با و به کمک جوانان می‌توان اوضاع را بهوبد داد.

وی گفت:‌۵۰درصد مدیرانی که در آینده به کار خواهیم برد جوان هستند. جوانان ما دو مشکل اصلی  دارد که اگر توسط دولت سیزدهم حل نشود از این ایستگاه نمی‌توانیم عبور کنیم. این مشکلات مسکن و اشتغال است. امروز چند نفر از نخبگانمان ترور شدند اما صدها نفر هم جور دیگه‌ای و با مهاجرت ترور می‌شوند.

این چهره سیاسی گفت:‌من دوازدهمین جوان قدرتمند دنیا معرفی شده بودم در یک رتبه بندی که چندی پیش انجام شده بود.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1515366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =