رستم قاسمی در کلاب هاوس خبرآنلاین: هیچگاه از تحریم دفاع نمی کنم /نمی توانیم فرمان پراید را در کشور بسازیم؟

رستم قاسمی در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت:. ترکیه در سال 2001-2002 تورم بدتری از کشور ما داشتند و اتفاقا من ارتباطات خوبی با این کشور داشتم. به هر حال آن ها توانستند از این شرایط عبور کنند. صادرات سال گذشته را ببینید تا بفهمید موضوع فقط تحریم نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رستم قاسمی، کاندیدای نظامی انتخابات ریاست جمهوری  امشب مهمان کلاب هاوس خبرآنلاین بود تا به سوالات پاسخ دهد. 

در ابتدای این نشست مجازی، محمد مهاجری عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین گف: کشور در حال حاضر در شرایط کاملا متفاوتی است، به همین دلیل انتخابات این دوره و رئیس جمهور سیزدهم از حساسیت بالایی در بعد خارجی برخوردار است. معتقدم فردی باید به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود که بتواند این کشتی طوفان زده را به ساحل امنی برسد.

وی گفت: آقای مهندس رستم قاسمی، از پیشکسوتان جهاد و دفاع مقدس است و به درجه رفیع جانبازی رسیده اند. ایشان مدت طولانی در قرارگاه خاتم النبیاء به فعالیت اقتصادی مشغول بودند. در اوج دوران تحریم ها در ماجرای نقض تحریم ها و فروش نفت فعالیت‌هایی داشتند.

مهاجری گفت:‌یکی از مسائل مهمی که در سال‌های اخیر داشتیم، تحریم‌هاست. گرچه تحریم‌ها از قبل دولت آقای ترامپ وضع شد اما شاید بیشترین ضربات را از زمان روی کار آمدن ترامپ مواجه شدیم. او با یک روش گاز انبری کاری انجام داد که در امور مختلفی دچار مشکلات شدیم؛ یک بخشی به فروش نفت مربوط می‌شد، وقتی کشور با این اتفاقات تلخ روبرو می شود دو راهکار دارد.

وی گفت: یک راهکار دیپلماسی است و راهکار دوم روش هایی است برای دور زدن تحریم‌ها، یعنی اگر قرار است نفت بفروشیم تا گندم و مواد غذایی وارد کنیم. آن هم در شرایطی که صادرات در کشور با مشکلات زیادی مواجه هست نیاز به مرد قدرتمندی است که به تجارت بین المللی تسلط داشته باشد.از این جهت شاید نقش آقای رستم قاسمی در سال های اخیر متفاوت باشد.

رستم قاسمی در ابتدا این نشست گفت: امروز شرایطمان در کشور خوب نیست و مردم با مشکلات جدی معیشتی روبرو هستند. کمتر زمانی بوده که تا این حد مسائل اقتصادی پیچیده شوند. راه برون رفت از فضای فعلی بعد از دیپلماسی این است که مسائل اقتصادی با توانمندی های داخل انجام شود.

وی گفت: ما کشور ثروتمندی در دنیا هستیم و نباید با چنین شرایطی مواجه شویم، راه عبور از این ایستگاه فعال کردن ظرفیت داخلی و باور به توان داخلی است. ما ظرفیت های بسیاری زیادی به جز فروش نفت داریم.

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: من به کشورهای زیادی سفر کردم و می توانم بگویم زیرساخت و سخت افزار بخش صنعتی ایران در کشورهای کمی وجود دارد و نباید به این شرایط می رسیدیم. تحریم ها بالاخره یک جنگ اقتصادی هستند و جنگ اقتصادی وارد همه خانه های ایرانیان شده است. برای مقابله با این جنگ باید لباس رزم جنگ اقتصادی را پوشید.

هیچگاه از تحریم  فاع نمی کنم 

در ادامه محمد مهاجری از رستم قاسمی پرسید «برخی افراد وعده می دهند که در دو تا شش ماه این مشکلات حل می شوند و برخی آیه یاس می خوانند، به نظر شما برای پایدار شدن شرایط چه کاری می توان انجام داد و چقدر زمان نیاز دارید؟»

رستم‌قاسمی در پاسخ گفت: کسانی که شعارهای پوپولیستی می دهند در کشور ما در سال های گذشته به عنوان یک مکتب نامگذاری فعالیت می کنند. این ها مردم را ترغیب می کنند اما اتفاقی نمی افتد. حرف زدن کار ساده‌ای است و عمل کردن سخت است.

وی گفت:‌برخی هم ناامید هستند که درست نیست. ترکیه در سال 2001-2002 تورم بدتری از کشور ما داشتند و اتفاقا من ارتباطات خوبی با این کشور داشتم. به هر حال آن ها توانستند از این شرایط عبور کنند. صادرات سال گذشته را ببینید تا بفهمید موضوع فقط تحریم نیست.

رستم قاسمی گفت:‌من هیچگاه از تحریم دفاع نمی کنم، اما آیا ما نمی توانیم فرمان پراید را در کشور بسازیم و نیاز خود را تامین کنیم؟ ما وقتی که تحریم شدیم، وابستگی زیادی به صنعت نفت داشتیم و شرکت های خارجی که در ایران حضور داشتند همه رفتند. در آن شرایط سخت تحریم ها خود رئیس جمهور آمریکا گفت که دیگر تحریم ها اثر نکرده است.

وی گفت: ما همان دوره به صادر کننده نفت تبدیل شدیم. اعتقاد دارم که به جای حرف زدن و ناامیدی باید کار و تلاش کرد. باور کنید این کشور در همین شرایط می‌تواند از این ایستگاه عبور کند.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1515362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =