پیشنهاد یک کارشناس/ کاندیداها افراد کلیدی کابینه خود را معرفی کنند

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت: امیدوارم هر چه زودتر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نسبت به معرفی افراد کلیدی کابینه‌هایشان اقدام کنند تا اهالی اقتصاد و صنعت بتوانند برآوردی دقیق از نحوه عملکرد آنها داشته باشند.

 سید کمال سید علی، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در شرایط کنونی درگیر تلاطم‌های بسیار جدی است، گفت: این تلاطم‌ها تاثیر خود را بر زندگی و معیشت مردم نشان داده است. خوشبختانه همه افراد حاضر در صحنه از تجربه کافی برخوردارند و هم درد را می‌شناسند و هم درمان را می‌دانند از این رو انتظار می‌رود با شفافیت، مواضع خودشان را در قبال موضوعاتی بسیار مهم مانند بازگشت به برجام، موضوع اف‌ای‌تی‌اف و ... اعلام کنند .

 بیشتر بخوانید:

                            هشدار اتاق ایران در خصوص شعارهای پوپولیستی/لازمه بهبود معیشت چیست؟

 او با اشاره به اتفاقات اخیر در حوزه بازار ارز و بورس گفت: متاسفانه منافع ملی ما در شرایط کنونی قربانی منافع جناحی شده است و برخی با هر تلاشی مانع از بهبود وضعیت می‌شوند و تلاش دارند هر اتفاق خوبی را برای خود مصادره کنند از این رو مانع از اجرای سیاست های درست از سوی دولت می‎شوند.  

 بازار ارز زیر سایه سیاست

مدیرعامل سابق صندوق ضمانت صادرات به مساله بازار ارز استناد کرد و گفت: از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، بازار ارز ایران زیر سیطره سیاست قرار ررگفت و دیدیم کرونا گرفتن ترامپ قیمت ارز در ایران را 1500 تومان کاهش داد اما وقتی از بیمارستان مرخص شد بار دیگر قیمت بالا رفت .

 وی گفت: حرکت قیمت ارز از محدوده 17 هزار تومان تا محدوده 32 هزار تومان تحت‌تاثیر عوامل سیاسی و افزایش انتظارات تورمی بود و پس از برگزاری انتخابات امریکا اما بهای ارز 25 درصد کاهش یافت .

 سید هلی در توضیح این مطلب اداه داد: با اجرای سیاست واردات بدون انتقال ارز و ... قیمت بار دیگر تا مرز 25 هزار تومان پیشروی کرد.

سید علی

وی با تاکید بر اینکه پدیده های اقتصادی مانند کسری بودجه و تحریم فروش نفت و افزاش انتظارات تورمی در گران شدن دلار تاثیرگذار است، گفت: این پدیده‌ها به شکل اقتصادی نمی توانند تغییر کنند و تصمیمات برای حل بحران آنها باید در بخشی غیر از اقتصاد اتخاذ شود .

صداهای متفاوت درباره مذاکرات وین

 وی با اشاره به اینکه مذاکرات وین ، مذاکرات بسیار مهمی است، گفت: متاسفانه صداهای متفاوت از ایران به گوش می‌رسد که می تواند روند مذاکرات را تحت‌تاثیر قرار دهد از این رو باید هر چه سریع‌تر در این زمینه تدبیری اندیشید .

 او با تاکید بر اینکه طرف های خارجی به واسطه شنیدن مواضع بسیار متفاوت از سوی کاندیدها ، ممکن است دچار تردید شوند، فت: بی تردید بازگشت به برجام تصمیم نظام است و رفت و آمد دولت‌ها نباید بر ان تاثیر بگذارد.

 وی گفت: اعتقاد من این است که باید تصمیماتی را اتخاذ کنیم که به واسطه آن بتوانیم به بازار نفت برگردیم و با پذیرش اف‌ای‌تی‌اف ، شرایط را برای اتصال نظام بانکی ایران به جهان فراهم کنیم، در این صورت نه تنها نرخ ارز کاهش می یابد بلکه نرخ تورم نیز در اثر کاهش قابل توجه هزینه‌های نقل و انتقال تعدیل خواهد شد.

 وی با تاکید بر اینکه هزینه نقل و انتقال 14 درصدی کنونی با اتصال نظام بانکی ایران به نظام بانکی جهان به یک درصد کاهش می‌یابد گفت: ما به هیچ روی نباید از قدرت نظامی‌مان چشم پوشی کنیم اما مساله اقتصاد در این منطقه بسیار مهم است و به نظرم در کنار حفظ قدرت نظامی ، افزایش قدرت اقتصادی را در منطقه نشانه برویم .

 وی در توضیح این مطلب افزود: ما با یک برنامه منسجم می توانیم حداقل 400 میلیارد دلار صادرات در منطقه را تدارک ببینیم و این مهم ریشه در حل مشکلات داخلی ما و خیز صنعتی و اقتصادی کشور در آینده دارد .

 وی گفت: این روزها همه کاندیداها درباره مساله اقتصاد و معیت صحبت می کنند اما کسی نمی‌گوید راه حل چیست؟ بهبود معیشت بی تردید در گرو تصمیم گیری است و این تصمیم با تعامل در نظام بین المللی و خروج ایران از انزوا عملی خواهد شد .

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1518301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =