۰ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۹

سید رضاموسوی

نقش مناطق آزاد در کمک به رشد و بالندگی اقتصادی کشور و تحقق اهداف جهاد اقتصادی موضوع غیرقایل انکاری است.براى مناطق آزاد تجارى یکسرى مزایا و اهداف فهرست شده است، که البته بعضى از این مزایا مکمل و زمینه‌ساز برخى دیگر هستند. این مزایا هم‌چنین براى هر کشور نیز متفاوت است و یا حداقل از نظر تقدم و تأخر آن فرق دارد. بدین معنى که هر کشور مزیت خاصى را بیش از دیگر مزیت‌ها اهمیت داده و کوشش و حمایت‌هاى خود را نیز در این قسمت متمرکز مى‌کند.

 توسعه ترانزیت

جمهوری اسلامی ایران؛ ازجمله کشورهایی است که به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از مزایای ترانزیتی خوبی بهره مند بوده و با گسترش شبکه حمل و نقل و ارتباط مطمئن و کارآمد می تواند از این مزایا در راستای افزایش درآمدهای ارزی و ارتقای موقعیت استراتژیک خود در منطقه به نحو مطلوب استفاده کند.

در جنوب ایران ، خلیج فارس کشورهای عمدۀ تولیدکننده نفت جهان را درخود جای داده است. این منطقه به عنوان گلوگاه انرژی جهان محسوب می شود.از سوی دیگر ایران از غرب و شرق با کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان و افغانستان همسایه است. به عبارتی می توان گفت ارتباط ایران با ۱۵ کشور جهان از طریق مرزهای آبی و خاکی برقرار می شود و درعین حال نیز ایران به نوبه خود می تواند به عنوان پل ارتباطی میان این کشورها (با یکدیگر وسایر مناطق جهان) ایفای نقش نماید.

این کشورها جمعیت بزرگی را در خود جای داده و از درآمدهای زیادی نیز برخوردارند که این عامل نیز به نوبه خود علاوه بر دراختیارداشتن منابع وثروتهای ملی خدادادی می تواند به عنوان عامل توسعه ترانزیت وتجارت درمنطقه موثر باشد.

ارتباط کشورهای آسیای میانه با خلیج فارس و همچنین برقراری رابطه تجاری بین شرق آسیا با کشورهای اروپایی از طریق ایران بسیار مقرون به صرفه است به نحوی که بسیاری از این کشورها به دنبال آن هستند تا چنین روابطی را از طریق ایران برقرار کنند.

در این بین امروزه عملکرد مناطق آزاد موفق دنیا در حوزه ترانزیت و جابجایی کالا که بعضا حتی در مسیر کریدورهای شناخته بین المللی دنیا هم قرار ندارند ، موید آن است که دو مقوله ترانزیت و مناطق آزاد در کنار هم محیط بسیار مناسبی جهت رشد و رونق فعالیت های اقتصادی فراهم می آورند .

مناطق آزاد جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به موقعیت های استراتژیک در نقاط مرزی کشور می توانند از شاهراه های ترانزیتی کشور محسوب شوند.

سال گذشته بر همین اساس با شروع عملیات اجرایی پل خلیج فارس ( پس از 40 سال ) امیدهای تازه ای برای فعال شدن کریدورهای شمال - جنوب را زنده کرد.

جذب سرمایه گذاران خارجی

جذب سرمایه گذاران خارجی به مناطق آزاد ، یکی از مهم ترین اهداف مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که در طول سال گذشته مورد نظر تمام مدیران این مناطق بودو نتایج بسیار مطلوبی نیز با خود به همراه داشت.

توسعه گردشگری

حضور میلیونی مسافران نوروزی و گردشگران در تمام مناطق آزاد کشور در نوروز سال جاری ، نشان داد که این مناطق نه تنها مراکزی برای جذب سرمایه گذاران حوزه صنعت و تجارت هستند بلکه می توانند به عنوان مقاصد گردشگری در ایران و سایر کشورها مطرح شوند.

تدوین برنامه های گردشگری و  امضاء تفاهمنامه همکاری مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و به دنبال آن راه اندازی بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی در مناطق آزاد و تفاهمنامه ای با جامعه تورگردانان کشور در رابطه با معرفی جاذبه های مناطق آزاد در بازارهای داخلی و خارجی ، حضور در نمایشگاه معتبر گردشگری، تدوین فرصت های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری به منظور افزایش بهره برداری از قابلیت های تفریحی و گردشگری این مناطق و... بیانگر توسعه بیش از پیش گردشگری در مناطق آزاد کشور و قرار گرفتن این صنعت در اولویت های برنامه ریزی مدیران آنها است به گونه ای که یکی از ملاک های بررسی عملکرد مناطق آزاد کشور ، میزان جذب گردشگران به این مناطق قرار داده شد.

همچنین توجه به ظرفیت سازی در امور ورزش نیز در مناطق آزاد از اهمیت ویژه ای برخوردار میباشد.شاید اولین گام در این خصوص  با برگزاری اردوهای ملی در مناطق آزاد،برگزای مسابقات مورد توجه مردم نظیر مردان آهنین  در مناطق آزاد برداشته شده است و لی تحقق واقعی این امر نیاز به تعامل بیشتر دست اندرکاران مربوطه دارد.همچنینی توسعه ورزش نیازمند ایجاد زیرساختهای اولیه آن است که باید در این خصوص از توان مناطق آزاد بیشتر بهره برداری شود.

توسعه تجارت خارجی

یکی از اهداف مهم در ایجاد مناطق آزاد ، توسعه و تسهیل تجارت خارجی قانونمند است. وجود تسهیلاتی مانند معافیت مالیاتی برای دریافت کنندگان مجوز فعالیت اقتصادی ، امکان ورود اتباع خارجی بدون اخذ روادید ، عدم محدودیت در انتقال ارز به دیگر مناطق آزاد ایران یا سایر کشورها ، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه ، امکان ورود و خروج کالا از منطقه به خارج از کشور  با کمترین تشریفات اداری ،ثبت ساده و آسان شرکت ها موسسات صنعتی فرهنگی و مالکیت معنوی ، معافیت از حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی واحدهای تولیدی ، مقررات آسان برای ورود قانونی کلیه کالاها طبق جدول عوارض گمرکی و موارد دیگر تجارت خارجی را در مناطق آزاد تسهیل می کند و حتی می تواند حربه ای در مقابله با تحریم های بی اساس غرب باشد.

بانک و بیمه

بانک و بیمه از ابزارهای اولیه هر گونه فعالیت اقتصادی هستند به خصوص در فعالیت های بین المللی نقش اساسی دارند.ایجاد بانک مناطق آزاد و نیز سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد چند بانک خارجی و ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران با قرار گرفتن بیمه ای معتبر در کنار آن امید می رود تا مسائل و مشکلات تامین تسهیلات بانکی در مناطق آزاد برطرف شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم

/222/39 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    اولاً شما نگران نباش آقاي بقايي هواسش به مناطق آزاد هست
  • بدون نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    0 0
    آقای موسوی آماری هم از خروج واحدهای تولیدی و سرمایه گذاران از مناطق آزاد بخصوص قشم بدهندویکطرفه قضاوت نکنند.در اینکه مناطق آزاد جایگاه مناسبی برای سرمایه گذاری در تمام زمینه هاست ولی نیازمند مدیران آگاه به امور در سطح بین المللی میخواهد که جهانی فکر کنند و عقایدشان بر منافع ملی حاکم نشود و نیز ساختاری متناسب با استانداردهای جهانی لازم است که مناطق ازادرا از رکود فعلی و تاخت و تاز مدیران بی تجربه و یکسو نگر رهایی بخشد