سهم ناچیز استخراج رمز ارز در جیره بندی برق اصفهان

رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور گفت: سهم استخراج رمزارزها بر شبکه برق ناچیزاست و مشکل در تعرفه گذاری انرژی توسط وزارت نیرو است.

عباس آشتیانی در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین در توضیح اینکه سهم استخراج رمزارزها درجیره بندی برق اظهار کرد: ظرفیت تولید انرژی الکتریسته در کشور بالغ بر ۸۵ هزار مگاوات است و پیک مصرف حدود ۵۵ الی ۶۰ هزار مگاوات است که این ظرفیت اسمی تولید انرژی الکتریسته در هیچ جای جهان قابل بهره برداری نیست.

او ادامه داد: پیک مصرف برق در اوج گرمای تابستان در چندسال گذشته تقریبا با ماگزیموم ظرفیت تولیدی برق در کشور برابری می کرد که همان ۶۰ هزار مگاوات است. از سوی دیگر متناسب با آمارهای اعلام شده از وزارت نیرو ۳۰۰ مگاوات ظرفیت استخراج قانونی رمزارز داریم و براوردها حاکی از آن است که ۳۰۰ مگاوات هم استخراج غیرقانونی استخراج رمزارزها در کشور براورد شده است. 

آشتیانی تصریح کرد: زیرزمینی شدن استخراج رمزارز هم نتیجه سیاست غلط و تعرفه گذاری وزارت نیرو است که براورد می شود استخراج رمزارز در کشور ما بالغ بر ۶۰۰ مگاوات است. با توجه به ظرفیت تولیدی کشور که ۶۰ هزار مگاوات است متوجه می شویم که یک درصد از ظرفیت پیک مصرف برق در کشور به استخراج رمزارزها اختصاص دارد.

او با استدلال مذکور استخراج رمزارزها را به عنوان علت خاموشی برق رد کرد وافزود: با توجه به اینکه استخراج رمزارزهای قانونی ممنوع است بالغ بر نیم تا یک درصد ظرفیت پیک مصرف برق در کشور به استخراج رمزارزها مربوط می شود.

رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور توضیح داد:وزارت نیرو با فرافکنی افکار عمومی را از علت اصلی خاموشی ها منحرف می کند چراکه علت اصلی خاموشی های اخیر فرسوده بودن شبکه توزیع انتقال انرژی کشور و عدم نوسازی و تعمیرات دوره ای نیروگاه های کشور است.

او اضافه کرد: بدهی های ۵۰ هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به نیروگاه داران بخش خصوصی که از سال ۹۲تاکنون تسویه هم نشده است پس انتظار سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه نیروگاه هم غیرمحتمل است.

آشتیانی به نمایندگی از طرف نظام صنفی رایانه ای کشور خاموشی های بیش از دو ساعت را هشدار داد و تصریح کرد: وزارت نیرو برق را به استخراج کنندگان قانونی رمزارز به ده برابر قیمت قبل می فروشد که این تعرفه گذاری به حدی اشتباه است که عامل زیرزمینی شدن رمزارز در کشور تعرفه گذاری وزارت نیرو است.

او ادامه داد: وزارت نیرو با تعرفه گذاری و سیاست گذاری اشتباه مهمترین عامل این است که صنعت استخراج رمزارز در مسیر صحیح در کشور پا نگیرد و با توجه به اینکه نمی توان به طور دقیق از فعالیت غیرقانونی رمزارزها مطلع بود آمار اعلام شده مصرف دو هزار مگاوات برق توسط استخراج رمزارزها مردود است.

رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور گفت: مشارکت بخش خصوصی می توانست به توسعه زیرساخت های نیروگاهی در کشور بیانجامد اتفاقی که متاسفانه با سیاست گذاری غلط رخ نداد.

او بیان کرد: ۱۴ درصد ظرفیت برق کشور معادل ۱۰ هزار مگاوات از طریق نیروگاه های برق آبی وارد مدار می شد که امسال به علت کم بارشی این ظرفیت هم از دست رفته است و طبق برنامه توسعه کشور قرار بود که بر ظرفیت نیروگاهی افزوده شود که به بهانه های واهی این توسعه در چند سال اخیر رخ نداده است.

آشتیانی راه برون رفت از این وضعیت را در اصلاح تعرفه های انرژی از سمت وزارت نیرو برشمرد وافزود: نظام صنفی رایانه ای کشور در اصلاح این تعرفه های انرژی استخراج رمزارزها در سطح هیئت دولت ورود کرده است و امیدواریم این بار تصمیمات صحیح در این خصوص اتخاذ شود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1519201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =