۰ نفر
۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۲

روزنامه انگلیسی زبان نشنال چاپ امارات متحده عربی در یادداشتی به بررسی گزینه تحریم آمریکا علیه ایران پرداخته است.

روزنامه انگلیسی زبان نشنال چاپ امارات متحده عربی در یادداشتی به قلم ویل وارد ستون این نشریه و کارشناس امور خاورمیانه به بررسی گزینه تحریم آمریکا علیه ایران پرداخته است.در این یادداشت زوایای اتخاذ این تصمیم و تأثیرات آن بر منطقه مورد بررسی قرار گرفته است.

وارد یادداشت خود را اینگونه آغاز می‌کند: آمریکایی‌ها همچنان برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران به گزینه تحریم می‌اندیشند،غافل از آنکه عواقب چنین تصیمی می‌تواند همه منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

طی سالهای طولانی از نفت و گاز به عنوان پاشنه آشیل ایران نام برده شده است.بر همین اساس این کشور روزانه مقدار یک سوم نفت تولیدی خود را برای دریافت بنزین صادر می‌کند.

کنگره آمریکا نیز با در نظر گرفتن نیاز ایران به بنزین و گازوییل در نظر دارد دور تازه‌ای از تحریمات را برای عدم ورود بنزین به این کشور آغاز کند.طبق لایحه‌ای که کنگره هم‌اکنون در دست بررسی دارد شرکتهایی که به ایران بنزین می‌فروشند در صورت ادامه همکاری با ایران از سوی آمریکا تحریم خواهند شد.

ستون‌نویس نشنال در ادامه می‌نویسد: طرح تحریمی که در حال حاضر کنگره و سنا از آن حمایت می‌کنند،طرح تازه‌ای نیست.هدف غرب تحت فشار قراردادن ایران در جبهه‌های مختلف است تا این کشور را وادار به سازش با جامعه بین‌الملل کند.اما بسیارند افرادی که با نظر گرفتن فضای حاکم بر عرصه بین‌الملل،مخالف این گزینه هستند.برخی از نمایندگان آمریکایی بر این اعتقادند که ایران با سایر شرکای خود از جمله روسیه و چین وارد تعاملات اقتصادی شده و حتی می‌تواند کمبود بنزین خود را از طریق ساخت پالایشگاه جبران کند.

از سویی این حقیقت را نباید نادیده گرفت که بخش قابل توجهی از ایرانی‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای کشورشان حمایت می‌کنند.تحریمی که غرب از آن سخن می‌گوید تنها قشر متوسط و ضعیف جامعه و سطح زندگی آنان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد بدون آنکه تأثیری در روند فعالیت‌های هسته‌ای این کشور داشته باشد.چه بسا این تصمیم به مرور زمان ایران را در این عرصه به قدرتی بزرگ تبدیل کند.

وارد در ادامه می‌گوید:آمریکا طی سالهای متمادی از تحریم به عنوان یکی از ابزارهای اعمال فشار بر کشورهای متخاصم استفاده کرده است . اما آمریکا این بار این حقیقت را باید در نظر داشته باشد که تحریم می‌تواند با از بین بردن دینامیسم موجود در منطقه عواقب منفی و زیانباری برای همه کشورهای واقع در منطقه به همراه داشته باشد.یکی از عواقب تحریم آنست که میزان تقاضا در حوزه انرژی بالا رفته ،متعاقب آن توازن موجود در منطقه از بین می‌رود و رابطه میان دولتها در هاله‌ای از خصومت و دشمنی فرو خواهد رفت.

و در نهایت این تحلیلگر این پرسش‌ها را مطرح می‌کند:آیا طرحی که نمایندگان آمریکا از صحبت می‌کنند نتیجه‌ای جز دو یا سه برابر شدن قیمت بنزین برای ایران تأثیر مثبت دیگری دارد یا خیر؟آیا تأثیرات منطقه‌ای این گزینه به مراتب مهمتر نیست؟

ایران علاوه بر نفت دارای صنایع دیگری همچون کشتی‌سازی نیز هست که در صورت اعمال تحریم‌ها می‌تواند آنها را وارد عرصه تعاملات خود کند.
ستون‌نویس نشنال در ادامه می‌افزاید:‌جدای از ناکارآمدی تحریم باید گفت این گزینه به نوعی اقدام جنگ‌طلبانه است و تاریخ ثابت کرده است که جنگ به هر شکل و نوعی که باشد بدون شک با از بین بردن حقوق افراد قبیح‌ترین اقدام است.

مترجم: زهرا خدایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =