داغ شدن مجدد پرونده اخراج آمریکایی‌ها/احزاب عراقی:الکاظمی توضیح دهد

ایسنا نوشت: چند هفته مانده به آغاز دور چهارم گفت‌وگوهای استراتژیک میان بغداد و واشنگتن بار دیگر پرونده اخراج نظامیان آمریکا از عراق داغ شده است و احزاب و گروه‌های مختلف این کشور خواستار حل و فصل این موضوع توسط دولت هستند.

 العربی الجدید نوشت که همزمان با تهدیدهای مطرح شده توسط گروه‌های مسلح عراقی مبنی بر هدف قرار دادن نیروهای آمریکا در کشورشان، احزاب سیاسی در پارلمان و در راس آنها ائتلاف «الفتح» و «دولت قانون» بار دیگر تحرکاتشان را برای پایان دادن به حضور آمریکا در عراق پیش از برگزاری دور چهارم گفت‌وگوهای استراتژیک میان بغداد و واشنگتن آغاز کرده‌اند.

طبق این گزارش، این گروه‌ها مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر کشورشان را به پنهان کردن توافقات با آمریکا و تلاش برای حفظ نیروهای آن در عراق طبق یک توافقات محرمانه متهم کرده و معتقدند که دولت نمی‌خواهد نیروهای واشنگتن از عراق خارج شوند.

این احزاب و گروه‌های عراقی تلاش‌های جدیدی را برای مطرح کردن مجدد پرونده مذکور در پارلمان آغاز کرده‌اند و خواستار بررسی آن در جلسات آتی نهاد قانون گذاری عراق و مشخص شدن دلایل عدم اجرای این مصوبه شده‌اند.

در همین راستا، عباس الزاملی، نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در گفت وگو با العربی الجدید اظهار کرد: دولت را برای اجرای مصوبه اخراج نیروهای آمریکا تحت فشار قرار می‌دهیم؛ چرا که ادامه تعویق این پرونده امکان پذیر نیست.

وی افزود: مصوبه پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکا واضح و بدون ابهام است و نخست‌وزیری الکاظمی نیز مشروط به اجرای همین مصوبه بود و او آن زمان با واشنگتن بر سر خروج نیروهای آمریکایی توافق کرده بود اما امروز عزم جدی برای اجرای این مصوبه ندارد و آمریکا نیز جدی نیست.

الزاملی ادامه داد؛ موضع دولت عراق در این رابطه واضح نیست و این مساله موجب عدم خروج نیروهای آمریکا از کشور شده است.

وی همچنین از الکاظمی خواست که ضمن اعلام موضع رسمی و واضح دولت در قبال اخراج این نیروها، از توافقات پنهان با آمریکا برای تاخیر در این پرونده اجتناب کند.

همچنین یک مسئول دولتی عراق احتمال داد که دور چهارم گفت‌وگوی استراتژیک میان بغداد و واشنگتن ماه اوت آتی در واشنگتن برگزار شود.

وی گفت: دو طرف در دور چهارم گفت‌وگوها تصمیماتی درباره کاهش مجدد نظامیان آمریکایی بدون هیچ تغییری در سایر نیروهای دارای ماموریت‌های مستشاری و آموزشی اتخاذ خواهند کرد.

یحیی المحمدی، نماینده ائتلاف القوی العراقیه در پارلمان عراق نیز خواستار آن شد که تصمیم اخراج نیروهای آمریکا طبق داده‌های میدانی صورت بگیرد و مشخص شود که آیا عراق به این نیروها نیاز دارد یا خیر.

وی همچنین تاکید کرد که این تصمیم به دور از هرگونه فشار سیاسی اتخاذ شود.

المحمدی تصریح کرد: برخی هر از چند گاهی مساله اخراج نیروهای آمریکا را پیش می‌کشند و هر بار که تنش میان آمریکا و گروه‌های مسلح عراق رخ می‌دهد، این مساله نیز مجددا بحث برانگیز می‌شود.

وی تاکید کرد: ائتلاف القوی العراقیه معتقد است تصمیم به اخراج یا عدم اخراج نیروهای آمریکا برعهده دولت و وزارتخانه‌های امنیتی است و آنها هستند که باید براساس داده‌های میدانی تصمیم بگیرند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1532293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =