اختلاف دولت‌ها بر سر بیت‌کوین/ طلا روی پای خود می‌ایستد؟

اقتصادنیوز نوشت: در حالی که دولت چین برای استخراج بیت کوین ممنوعیت هایی ارائه داده است، بانک های دیگر جهان به دنبال رسمیت بخشیدن به این ارز دیجیتالی هستند.

در هفته های اخیر، چین با عملیات استخراج بیت کوین در حداقل پنج استان یا منطقه که غنی از زغال سنگ یا انرژی آبی هستند، ممنوعیت های زیادی را ایجاد کرده است.

طرفداران صنعت گفتند، سیاست زیست محیطی خود چین عامل اصلی در سرکوب این استخراج ها است. به طور خاص، سیاست خنثی سازی کربن چین به دلیل کاهش چشمگیر انرژی زغال سنگ، که بیش از ۵۷ درصد از انرژی مصرفی کشور را تشکیل می دهد، در کشور کمبود انرژی ایجاد کرد.

وینستون ما، استاد حقوقی دانشگاه نیویورک و نویسنده کتاب "جنگ دیجیتال - قدرت فناوری چین چگونه آینده را شکل می دهد"، گفت: «سیاست خنثی سازی کربن، انرژی ذغال سنگ را که منبع اصلی انرژی کشور است کاهش می دهد. هوش مصنوعی، بلاکچین و فضای مجازی نیز در همین راستا است. چین برای جبران این شکاف مجبور است پرمصرف ترین شبکه برق خود را جستجو کند.»

سیاست خنثی سازی کربن در چین دو هدف دارد. اولین هدف این است که انتشار کربن کشور را قبل از سال ۲۰۳۰ به اوج خود برساند و تا سال ۲۰۶۰ به بی طرفی کربن را تحقق بخشد.

بر اساس این سیاست، چین باید میزان انتشار دی اکسید کربن خود را از نیروگاه های مستقر در زغال سنگ تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش دهد. برای این منظور، باید ۳۶۴ گیگاوات (GW) نیروی زغال سنگ را تعطیل، مقاوم سازی یا در ظرفیت ذخیره قرار دهد. بر اساس ارائه دهنده داده های آب و هوایی مستقر در لندن، TransitionZero، میزان مصرف یک سوم کل کشور است.

کشورها بر خلاف چین حرکت می کنند

این در حالی است که بر اساس گزارش سی ان بی سی، موسسات مالی برتر خواستار همکاری جهانی در مورد ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی هستند.

بانک تسویه حساب های بین المللی، نهاد جهانی بانک های مرکزی، روز جمعه گزارشی منتشر کرد و گفت که بانک های مرکزی باید برای دستیابی به "قابلیت همکاری" بین پروژه های ارز دیجیتال خود تلاش کنند. این گزارش می گوید، از طریق روش های مختلفی می توان از جمله ایجاد استانداردهای مشترک و ایجاد زیرساخت های پرداخت بین المللی به این مهم دست یافت.

این گزارش با همکاری صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نوشته شده است.

چندین بانک مرکزی در حال کشف ارزهای دیجیتالی هستند که توسط بانک های مرکزی برای بانک های تجاری یا به طور مستقیم برای مردم صادر می شود. تلاش آنها طی سال گذشته در میان کاهش استفاده از پول نقد و افزایش علاقه به ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین شدت یافته است.

اختلاف دولت‌ها بر سر بیت‌کوین/ طلا روی پای خود می‌ایستد؟

صبوری سرمایه گذاران طلا

قیمت طلا و نقره در اوایل جمعه ایالات متحده خیلی تغییر نکردند. بازارهای فلزات گرانبها به دنبال برخی محرک های اساسی جدید برای افزایش قیمت ها هستند، اما ممکن است در میان رکودهای تابستانی در انتظار باشند. معاملات آتی طلای آگوست (شهریور) با ۰.۶۰ دلار افزایش در ۱۸۰۱.۰۰ دلار و هر اونس نقره سپتامبر (مهر) با افزایش ۰.۰۹۳ دلار به قیمت ۲۶.۰۷۵ دلار رسید.

فلز گرانبها بدترین افت ماهانه در نزدیک به پنج سال و بدترین ماه ژوئن در هشت سال گذشته داشته است. بنابراین اکنون این سئوال مطرح است: با قیمت های بالای هر اونس ۱۸۰۰ دلار، فلز زرد دوباره روی پاهای خود قرار دارد؟

اگرچه احساس مثبت مثبتی در بازار وجود دارد، و ۷۵ درصد تحلیلگران در این هفته در نظرسنجی طلای هفتگی Kitco News نظر صعودی داشتنداما برخی تحلیل گران قدیمی بازار می گویند: مطمئن نیستند که فعلا طلا آماده باشد.

گزارش های روز جمعه می گویند دولت بایدن قرار است با شرکت های بزرگ فناوری که انحصارطلب هستند مقابله کند. گفته می شود که رئیس جمهور بایدن یک دستورالعمل اجرایی برای از بین بردن کنترل شرکت های بزرگ فناوری امضا خواهد کرد.

شاخص دلار آمریکا را ضعیف تر شده است، در حالی که قیمت هر بشکه نفت خام قوی است و در حدود ۷۳.۷۵ دلار در هر بشکه معامله می شود. بازده در اسکناس ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده در حال حاضر ۱.۳۳۶٪ است.

۲۲۳۲۲۵ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1533638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =