«وال‌استریت‌جورنال» در مطلب مفصلی به رویکردهای متفاوت آمریکا و عربستان سعودی در مورد خاورمیانه، و به‌ویژه ایران پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، این نشریۀ آمریکایی معتقد است سیاست خارجی خشن و سرکوب‌گرانۀ عربستان در قبال مسائل منطقه، آمریکا را در تعقیب اهدافش در منطقه با دشواری روبرو خواهد ساخت. 

تلاش برای ایجاد ائتلاف ضدّ ایرانی
عربستان سعودی، ملل مسلمان را در سراسر خاورمیانه و آسیا مجدداً سازماندهی می‌کند تا به اتحاد غیررسمی عربی بر ضدّ ایران بپیوندند، حرکتی که برخی مقامات آمریکایی نگرانند سایر دولت‌های آشوب‌زدۀ را دچار همان تنش‌های فرقه‌ای سازد که دامن‌گیر جهان عرب شده است. 
  
مقامات سعودی به پاکستان، مالزی، اندونزی و آسیای مرکزی نزدیک شدند تا پشتیبانی دیپلماتیک دریافت کنند – و احتمالاً در بعضی موارد کمک نظامی – تا به سرکوب و خفه‌کردن قیام اکثریت شیعه در بحرینِ تحت حاکمیت اقلیت سنی‌ کمک کنند، نزاعی که نماد نافرمانی در برابر ایران است.

تلاش‌های عربستان سعودی، گرچه بر ضدّ دشمنی مشترک - یعنی به زعم آنان ایران - است، اما نشان‌گر اختلاف نظر با دولت اوباما است. به‌ویژه دعوت سعودی از پاکستان می‌تواند اهداف امنیتی ایالات متحده در آسیای جنوبی را پیچیده‌تر سازد. این تلاش‌ها همچنین کوشش آمریکا برای هدایت قیام‌های مردمی در خاورمیانه به سمت نتیجه‌ای داخلی و صلح‌آمیز وخیم‌تر می‌کند.  

رییس شورای امنیت ملّی سعودی، «ملک بندر بن سلطان»، در ماه مارس از ژنرال‌های قدرتمند پاکستانی خواست تا به عملیات در بحرین کمک کنند.  

حضور نظامیان سعودی در بحرین

سعودی: نیازی به آمریکا نیست

«بندر»، که بیش از دو دهه سفیر سعودی در واشنگتن بوده، به ژنرال‌های پاکستانی اعلام کرده که برای بازگرداندن ثبات در سراسر خاورمیانه و حفاظت از منافع پاکستان در آسیای جنوبی، نباید به ایالات متحده وابسته بود.  

مقامات آمریکایی که با عربستان سعودی مرتبط هستند، در روزهای اخیر خشم عربستان از سیاست‌های واشنگتن را تأیید کردند، اما بر این باورند که این رابطه می‌تواند تثبیت شود. یک مقام آمریکایی گفت: سعودی‌ها از ما خشنود نیستند، و واقعاً از دست ایران عصبی‌اند. اما تصور نمی‌کنم که آن‌ها قصد داشته باشند که خیلی از ما دور شوند. 

یک مقام سعودی هم گفت که مبارزه‌شان کسالت‌بار شده است. او افزود: عوامل متعددی برای این ابتکار عمل وجود دارد. اگر رهبری سعودی از دولت‌های مسلمان بخواهد و ضرورت داشته باشد، تمامی اکثریت دولت‌های مسلمان تمایل دارند تا نسبت به این موضوع متعهد شوند. 

این مقام سعودی اظهار داشت می‌توانیم هر تعداد سربازان پاکستانی که بخواهیم، به 4 هزار سرباز سعودی ملحق کنیم، یعنی نیروهایی که در ماه مارس برای دفاع از خاندان آل‌خلیفه به بحرین گسیل شدند. اما مقامات سعودی گفتند همین تعداد نیروی اخیر کافی است و هنوز درخواستی برای نیرو انجام نشده است.  

در سرکوب قیام بحرین نیروهای امنیتی اعضای «شورای همکار خلیج فارس» به سربازان سعودی پیوستند. اقدامی که به گفتۀ عربستان سعودی پیامی بود به ایران که در امور سایر دولت‌ها دخالت نکند. «شورای همکار خلیج فارس» شامل کویت، بحرین، عمان، قطر، امارات متحده عربی و عربستان است. عربستان درصدد است تا اردن و مراکش را نیز به عضویت شورا در آورد.  

مقامات آمریکایی مخالفند که رژیم‌های عرب برضدّ معترضان از زور استفاده کنند، و می‌گویند که می‌ترسند خشونت، معترضان شیعیۀ بحرینی را به سمت ایران سوق دهد، کشور شیعه‌ای که برای نفوذ در خلیج فارس و خاورمیانه رقیب عربستان است. 
 
تلاش سعودی برای توجیه مداخله
دیپلمات‌های سعودی گفتند پس از آن‌که در ماه مارس نیروهای «شورای همکار خلیج [فارس]» وارد بحرین شدند، ریاض مقامات ارشد خود را به اروپا و آسیا فرستاد تا این عملیات را توضیح دهند و تلاش کنند تا حمایت این کشورها را بدست آورند. «سعود الفیصل» وزیر خارجه به اروپا سفر کرد درحالی‌که «ملک بندر بن سلطان» به آسیا رفت.  

توقف‌گاه‌های «ملک بندر بن سلطان» هندوستان، چین، پاکستان و مالزی بود.

حمایت مالزی از سرکوب شیعیان بحرین
مالزی، نیز که تحت سیطرۀ سنّی‌هاست، طی دیدار نخست‌وزیر مالزی «نجیب تون رازق» از ریاض، گفته که مایل است به بحرین سرباز اعزام کند. «نجیب» در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این لحظات، مالزی کاملاً از تصمیمات حاکمیتیِ عربستان سعودی و «شورای همکار خلیج [فارس]» برای حفظِ امنیت منطقه حمایت می‌کند.  

مقامات بحرین روز پنجشنبه گفتند که آن‌ها خواهان حمایت دیپلماتیک هستند و در این مرحله نیازی به کمک نظامی ندارند، و درخواستی از پاکستان یا مالزی صورت نداده‌اند. 

آمریکا و معضل پیوند پاکستان-عربستان
پیوندهای نظامی میان پاکستان و عربستان سعودی به دهه‌ها قبل باز می‌گردد. پاکستان سالانه صدها میلیون دلار کمک از عربستان دریافت می‌کند، که بیشتر آن به شکل «نفت سوبسیددار» است.  

مناسبات سعودی و پاکستان نشانه‌ای است بر چگونگی اختلاف نظر دیپلماتیک در دو منطقۀ جدا از هم – از یک سو در خاورمیانه و از سوی دیگر در افغانستان و پاکستان. موضوعی که می‌تواند کار را برای آمریکایی‌ها در تعقیب اهدافشان، یعنی خاتمۀ منازعه در افغانستان، تثبیت پاکستان اتمی، محدودسازی قدرت ایران و مدیریت ناآرامی‌ها در خاورمیانه دشوراتر سازد.  

عربستان مخالف حذف صدام بود
«وال‌استریت‌جورنال» در بخش دیگری از این گزارش نوشت: ایالات متحده با پایگاه‌های نظامی‌اش در قطر، بحرین و امارات متحدۀ عربی، در برابر هرگونه حملۀ احتمالی ایران، برای عربستان سعودی و سایر متحدانش در منطقه سپر هوایی و دریایی فراهم کرده است. 

با وجود این، روابط سعودی-آمریکا طی دهه‌های قبل رنگ باخته است. عربستان سعودی مخالف سرنگونی صدام حسین بود؛ چراکه او را سپری در برابر قدرت ایران تلقی می‌کرد. همچنین، ریاض دربارۀ تلاش دولت اوباما برای تعامل دیپلماتیک با ایران مشکوک است. 

ریاض یک بار دیگر در اواخر 2009م. و هنگام جنگ نیابتی با ایران (ورود نیروهای سعودی به یمن)، واشنگتن را مأیوس کرده بود.  

پس از مبارک، سعودی تنها مانع نفوذ ایران است
سعودی‌ها همدستیِ ایالات متحده برای به زیرکشیدن «حُسنی مبارک» در مصر را سرزنش می‌کنند. سعودی‌ها خود را به عنوان آخرین مانع مستحکم سنّی بر ضدّ نفوذ ایران می‌دانند و نگران هستند که حکومت جدید مصر با تهران روابط دوستانه‌ای داشته باشد. 

ترجمه: رضا دانشمندی

online.wsj.com
27 may 2011
27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
    0 0
    استفاده از نام جعلی خلیج به جای نام واقعی ان باعث تاسف است .هیچ گونه سیاست بازی یا اخلاق حرفه ای نباید این حقیقت تاریخی را مخدوش کند .انهم جعل توسط کسانی که ماهیت شان نتیجه سیاست های استعمار پیر انگلیس در صد سال اخیر است .