صدر در زمین عربستان،الکاظمی در زمین واشنگتن و مردم عراق در آتش بحران

یک کارشناس عراقی به خبرآنلاین گفت:پیمانکارانی که با وزارت نیروی عراق ارتباط دارند به دنبال تخریب دکل‌ها هستند و قراردادهای میلیاردی با وزارت نیرو برای ترمیم انها می بندند. این اقدامات هم منصوب به همین گروه صدر است.

مهسا مژدهی:با نزدیک شدن به زمان انتخابات ناامنی در عراق گسترش یافته است و هر یک از گروه های سیاسی ساز خود را می زنند. اوضاع در عراق مدام درحال بدتر شدن است و رشته امور در مسائل امنیتی تا حد زیادی از دست الکاظمی خارج شده است. چیزی تا انتخابات باقی نمانده و دولت می گوید می خواهد هر طور که شده آن را در تاریخ  مشخص برگزار کند. اما حالا یکی از کاندیداهای مهم انتخابات کنار کشیده و داعش دست به اقداماتی علیه مردم و به ویژه شیعیان می زند. 

در خبرانلاین با امیر موسوی کارشناس مسائل عراق به گفتگو نشسته ایم:

صدر در زمین عربستان،الکاظمی در زمین واشنگتن و مردم عراق در آتش بحران

ما در استانه انتخابات در عراق قرار داریم اما خبرهای خوبی از این کشور نمی رسد. اوضاع امنیتی و سیاسی در حال حاضر چگونه است؟

عراق در حال حاضر بی قرار است و به خاطر چند موضوع الان برگزاری انتخابات هم مشخص نیست. خود دولت و اقای الکاظمی اعلام کرده که انتخابات سر وقت انجام می  شود .اما کناره گیری مقتدی صدر از  و تبری جستن ایشان از گروه طرفدار خودش و دیگر تشکل های سیاسی و خروج از کاندیداتوری اوضاع را پیچیده کرده. این کناره گیری هم  به دلیل آتش سوزی در بیمارستان ها، به این خاطر که وزیر بهداشت منصوب اوست  و همچنین قطعی برق که وزیر برق عراق هم از نزدیکان به صدر است و قطعی  به هجده ساعت در روز رسیده است و مسائلی که در داخل عراق پیش آمد و تظاهراتی که علیه این شخصیت سیاسی راه افتاده، انجام گرفته است.

برخی از گروه های سیاسی عراقی مایلند که انتخابات به تعویق بیفتد. چرا در حالی که عملکرد دولت الکاظمی نتوانسته آنطور که باید امنیت را در عراق تامین کند، باز هم مخالفان انتخابات خواهان ادامه روند فعلی هستند؟

این خودش یک مساله است و باید ببینیم کمیسیون انتخاباتی عراق چه تصمیمی میگیرند. چون بعد از سخنرانی استعفای صدر خیلی از کاندیداها و مسئولان منتصب به او هم کناره گیری کرده اند.

مالکی رییس فراکسیون قانون هم در کنار دولت می گوید که باید انتخابات سر وقت انجام شود. گروه های سیاسی دیگر هم همراهند. اما مثلا برخی سفرا ابراز تردید کرده اند که رای گیری سر وقت انجام شود. گروه های مخالف دولت هم که در یک سال و نیم پیش تظاهرات کردند و دولت عبدالمهدی را سرنگون کردند هم مخالف برگزاری انتخاباتند. مشخص شد که آنها یعنی هم صدر و هم این مخالفان آن چیزی که می خواهند را به دست نمی آورند. طبق نظرسنجی ها این دو جایگاهی در انتخابات اینده ندارند. معترضان بین شش تا ده کرسی را می توانند به دست بیاورند و اقای صدر هم که امیدوار بود گروهش نخست وزیری را معرفی کند، بیش از 55 کرسی نتوانسته به دست بیاورد و این باعث قهر او شد.برخی از ناظران می گویند که صدر بر میگردد چون این کارش سابقه دارد.

سفر اقای الکاظمی به امریکا که در روزهای اینده صورت میگیرد هم احتمالا با تصمیماتی در مورد انتخابات همراه خواهد بود. گروه های مقاومت و سیاستمداران سرشناس به دنبال برگزاری هستند و دولت هم همین را اعلام می کند. اما باید دید که شرایط در عراق چطور پیش خواهد رفت. خیلی ها به برگزاری هنوز بدبینند.

دو اتفاق بود که یکی از آنها تحریم مقتدی صدر بود و دیگری تهدیدی است که گروه های مقاومت به حمله نظامی به نیروهای امریکایی کرده اند. این دو چه تاثیری در وضعیت امنیتی عراق می گذارند؟

امریکا از یک طرف اعلام کرد که به فکر عقب نشینی از عراق است و از طرف دیگر مدام به مواضع حشدالشعبی حمله می کند. چند روز قبل هم همین کار را کرد و در مرز سوریه و عراق دست به حمله زد که خوشبختانه کسی اسیب ندید. این نشان می دهد که واشنگتن و لندن و حتی برخی از کشورهای منطقه مثل امارات و عربستان تمایل ندارند که انتخابات برگزار شود. چون طرفدارانشان آن شرایط لازم را برای کسب کرسی ها ندارند و روه های مقاومت جایگاه خودشان را در دولت آینده و پارلمان حفظ کنند. تمایل این کشور ها این است که پارلمانی تشکیل شود که اکثریت آن ضد مقاومت باشد. ضد خطو مشی فعلی که خواهان خروج امریکایی هاست موضع بگیرند. اینها تمایل داشتند که یک پارلمانی تشکیل شود که مصوبات قبلی در مورد خروج نیروهای را نقض و وتو کند و نمایندگان خواهان ابقای نیروهای امریکایی در عراق باشند. نظر سنجی ها می گویند که این اتفاق فعلا نخواهد افتاد و مردم عراق همان روند قبلی را دنبال می کنند و نشان می دهد که اکثر مقامات مسئول مقاومت پیروز انتخابات خواهند بود.

به همین دلیل است که کارشکنی ها شروع شده. بحث برق و خدمات و آب و... است که بهم می ریزند و اتش سوزی بیمارستان ها و کتابخانه ها هم از این دست کارشکنی هاست. تا مردم را عصبانی کنند و اشوب هایی در عراق شکل بگیرد تا انتخابات برگزار نشود.

اما مرجعیت و بیشتر گروه های سیاسی به دنبال برگزاری انتخابات است.

ماجرای اتش زدن بیمارستان ها و کتابخانه ها و حتی بمب گذاری در بغداد را بسیاری کار داعش می دانند و این مورد اخر را هم خود داعش به عهده گرفته است. پیش از این هم مطرح شده بود که دکل های برقی از سوی این گروه تروریستی هدف قرار میگیرند. ایا پای داعش در میان است و این روه دوباره در حال احیای خود است؟

داعش در مرز ایران و عراق فعال شد و دکل های دیاله را هدف قرار می دهد اما منسجم کردن آنها و هدف قرار دادن دکل ها در شمال و جنوب می تواند کار داعش باشد. خود رسانه های عراقی نوشته اند که پیمانکارانی که با وزارت نیرو ارتباط دارند به دنبال تخریب دکل ها هستند و قراردادهای میلیاردی با وزارت نیرو برای ترمیم انها می بندند. این اقدامات هم منصوب به همین گروه صدر است. یعنی هم داعش و هم گروه های پیمان کار وزارت برق در وضعیت فعلی در کارند. داعش در برخی مناطق به صورت پراکنده فعال شده اند اما نمی توانیم تمام خرابکاری ها را از آنها بدانیم.

>>> این مطالب را هم بخوانید:
صداهایی که از پشت درهای بسته شنیده می‌شود؛الکاظمی در راه مقاومت یا در راه واشنگتن؟
افشاگری جنبش نجباء درباره سود 13میلیارد دلاری امارات از ناامنی عراق
اظهارات بی‌سابقه الکاظمی؛از افشای سوءقصد به جانش تا وفاداری حشد،خروج آمریکاییان و روابط با تهران/گفتگوی ایران و عربستان ادامه دارد
واکنش‌ آمریکا و کشورهای عربی و اسلامی به انفجار شهرک صدر/حزب‌الله لبنان شدیدا محکوم کرد

312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1537275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    2 0
    درخصوص کشور عراق ّ تکلیف ایران مشخص هست. در طول 8 سال جنگ تحمیلی ، درست است که صدام حسین دستور حمله به ایران را صادر، اما فراموش نکنیم که صدام حسین تنها یک نفر بود و این مردم کشور عراق بودند که با طمع به اموال و نوامیس ملت ایران، پا به پای صدام حسین جلو آمدند و مملکت ما را به خاک و خون کشیدند. پس مردم عراق دست کمی از خود صدام نداشته و ندارند. اگر به قرآن مراجعه کنید، خداوند در سوره ممتحنه در همان چندین آیه اول پیرامون اینگونه جنایات به صراحت آیاتی را برای بشر تعیین تکلیف نموده. به صراحت گفته زمانیکه کسی به مظلومی حمله و تجاوز و از خانه و کاشانه آواره کند، مستوجب عواقب الهی است. زمانی که عذاب الهی فرا رسید، به هیچ عنوان به گرفتار شده های عذاب الهی کمک نکنید. خدا به صراحت میگه ، اگر در اجرای فرمان و قهر من، به آنها کمک کنید، عذاب من گریبان خود شما را هم خواهد گرفت.
  • یک مسلمان IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    0 5
    بهتره الکاظمی ازتکیه برآمریکاومزدوری برای آنان دست بردارد!ومقتدی صدرخودراخلع لباس کندتاجایگاه بهتری بین مردم عراق پیداکند،بزورنمیتوان محبت مردم راجلب کرد!!@.
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    7 0
    ایران هم در همه جا هزینه می کند. اما نه جایی دارد و نه دستاوردی!!!!!