روزِ تلخ مجلس با تصویب طرح ضداینترنت /نماینده چابهار: چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم؟! /محمودزاده: در شرایط فشار اقتصادی این طرح چه ضرورتی دارد؟

تصمیم امروز نمایندگان مجلس درباره طرح صیانت از فضای مجازی با انتقاداتی در صحن مجلس روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز در حالی عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، موافقت کردند که این طرح در مجلس مخالفان زیادی داشت. از شعرخواندن اعتراضی نماینده چابهار تا هشدار اعتراضی نمایندگان مهاباد و رضوانشهر نسبت به در خطر قرار گرفتن کسب و کارهای مجازی بسیاری از مردم.

چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم؟!

به گزارش ایسنا، معین الدین سعیدی در جلسه علنی امروز ( چهارشنبه) و بعد از موافقت و تصویب بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی با خواندن شعری گفت: از دشمنان برند شکایت به دوستان، چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم.

وی ادامه داد: امروز روز تلخی برای مجلس بود؛ مجلسی که برای آب خوزستان و سیستان و بلوچستان و کرونای سیستان و بلوچستان و گلستان و مشکل واکسیناسیون جلسه غیررسمی نداشت، برای بحث طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی هم جلسه غیر علنی تشکیل داد و هم متاسفانه بررسی این موضوع را به ماده ۸۵ ارجاع داد آن هم در شرایطی که ایرادات اساسی به آن وارد بود.

سعیدی گفت: از محضر ملت بزرگ ایران عذرخواهی می کنم، امروز روز خوبی برای مجلس نبود.

بیشتر کسب و کارهای مردم از طریق فضای مجازی است این طرح چه ضرورتی دارد؟!

به گزارش ایسنا، جلال محمودزاده در مخالفت با بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ بیان کرد: این طرح دارای اشکالات زیادی است اصل ۸۵ قانون اساسی تاکید دارد که فقط در موارد ضروری طرح‌ها و لوایح در کمیسیون مشترک بررسی شود. در شرایطی که مردم در فشار اقتصادی هستند و کسب و کارها به خاطر کرونا تعطیل شده است و بیشتر مردم از طریق فضای مجازی کارهای خود را پیش می‌برند بررسی این طرح در مجلس شورای اسلامی چه ضرورتی دارد.

روزِ تلخ مجلس با تصویب طرح ضداینترنت /نماینده چابهار: چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم؟! /محمودزاده: در شرایط فشار اقتصادی این طرح چه ضرورتی دارد؟

او افزود: از سوی دیگر کمیسیون فرهنگی هنوز خود به یک چارچوب اصلی برای این طرح نرسیده است، چرا که ابتدا یک طرح ۲۰ ماده‌ای سپس طرحی ۵۰ ماده‌ای و در آخر طرح ۳۷ ماده‌ای به مجلس ارائه کرده است. در این طرح گفته شده که پلت‌فرم‌های خارجی ظرف چهار ماه در ایران نمایندگی ایجاد کند و قطعا به خاطر تحریم‌ها این امر میسر نمی‌شود.

محمود زاده ادامه داد: این طرح می‌تواند بر روی کسب و کارهای مجازی و روابط اجتماعی تاثیر بگذارد و لطمات جبران ناپذیری به کشور وارد کند. حتی می‌تواند عواقبی برای افرادی که از وی پی ان استفاده می‌کنند و یا در یک گروه خانوادگی از پروکسی استفاده می‌کنند به دنبال داشته باشند.

طرح امروز مجلس با طرح اولیه ۷۰ درصد متفاوت است

به گزارش خانه ملت، حسن محمدیاری در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۶ مردادماه) مجلس شورای اسلامی که به عنوان مخالف طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی به عنوان اصل ۸۵ سخن می گفت، تاکید کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم باید دغدغه های آنان را مورد توجه قرار دهیم و با طرح این موضوع عده زیادی نگران شدند، چرا که در فضای مجازی کسب و کارهایی فعال است و کسب و کارهای خوداشتغال دچار آسیب می شوند.

وی افزود: طرحی که امروز در مجلس مطرح است، حدود ۷۰ درصد با طرح اولیه متفاوت است و تغییراتی در آن ایجاد شده است و در آن پیش بینی شده که پلتفرم های خارجی ۴ ماه فرصت دارند که در کشورمان دفاتر خود را دایر کنند و درغیر این صورت باید فعالیت آنها متوقف شود که با توجه به وضع تحریم ها این موضوع عملیاتی نیست.

روزِ تلخ مجلس با تصویب طرح ضداینترنت /نماینده چابهار: چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم؟! /محمودزاده: در شرایط فشار اقتصادی این طرح چه ضرورتی دارد؟

نماینده مردم ماسال تاکید کرد: باید در طرح موضوعات این چنینی رضایت مندی مردم و دولت را مورد توجه قرار داد، همچنین باید به بنگاه های خصوصی نیز توجه شود و در این طرح تفاهمی با آنها نشده است. دغدغه مقام معظم رهبری، خط قرمز ما و توجه به آن در اولویت است و ایشان فرمودند فضای مجازی یک فرصت و در عین حال یک تهدید است، و چرا ما به آن توجه نکردیم. به نظر می رسد اگر این طرح در مجلس نهایی شود، بنگاه های خوداشتغال آسیب ببینند.

وی با بیان اینکه ما موافق ایجاد چارچوب و مقابله با سوءاستفاده در فضای مجازی هستیم، گفت: روشی برای این کار باید ایجاد شود که مردم آسیب نبینند، البته حق نمایندگان نیز در اظهارنظر نباید سلب شود و با ارجاع این موضوع به کمیسیون و تبدیل آن به اصل ۸۵ ، حق اظهارنظر نمایندگان در مورد آن گرفته می شود و نمایندگان نمی توانند در جریان آن قرار بگیرند.

​۲۷۲۱۹​

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1539515

برچسب‌ها