اصغرزاده:همه راه ها به مذاکرات وین ختم می شود/شوروی با آن قدرت بازدارندگی در نهایت بدون شلیک یک گلوله همچون برف آب شد

یک فعال سیاسی با شرکت در روم کلاب هاوس خبرآنلاین درباره راهبرد نگاه به شرق در دولت سیزدهم بیان کرد: شوروی بزرگترین زرادخانه اتمی و تسلیحاتی را داشت و از قدرت بازدارندگی نظامی بسیار بالایی برخوردار بود.اما در نهایت بدون شلیک یک گلوله همچون برف آب شد. بدون اینکه حتی خبردار شود که چه اتفاقی افتاده است.

به گزارش خبرآنلاین، ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی در کلاب‌هاوس با بررسی موضوع «وزیرخارجه رئیسی چه خواهد کرد؟» با بررسی کلیات سیاست خارجی دولت رئیسی که از سوی امیرعبداللهیان در مجلس شورای اسلامی بیان شد گفت: سیاست خارجی دولت رئیسی اگر هدفش باز کردن درهای اقتصاد جهانی به سمت اقتصاد ایران نباشد، بقیه آن دیگر مهم نیست و کارایی نخواهد داشت. اینکه رئیسی با وزیرخارجه خود بتواند ابتکار خلاقانه‌ای در راستای سیاست خارجی داشته باشد معلوم نیست اما می توانم بگویم که همه راه ها به مذاکرات وین ختم می شود. در حال حاضر بمبی به نام افغانستان در همسایگی ما قرار دارد و زمانی می توانیم بازی را جلو ببریم و این بمب را خنثی کنیم که در آن به نتیجه برسیم. این سیاست نمی تواند بر مبنای سیاست تهاجمی و نگاه به شرق باشد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه نمی توان تنها به شرق بسنده کرد و مسائل کشور را حل کرد افزود: «سیاست نگاه به شرق کاریکاتوری است چرا که اگر ایران با غرب رابطه نداشته باشد برای ما ارزشی قائل نیستند و این رابطه به رابطه ای تاکتیکی تبدیل می شود. همین ارتباط با همسایگان که مطرح می شود می بینیم که آنها در حال پیوند با اسرائیل هستند. وجود طالبان در شرق کشور بدین معناست که مسیر تعالی منطقه معکوس شده و رو به افول رفته است. طالبان نیامده که دولت مدرن تاسیس کند؛ عجیب است که برخی از آن به عنوان جنبش اصیل یاد می کنند در حالی که این گروه ترور و خشونت را در پیش گرفته است. این اتفاق تحولات منطقه را تغییر خواهد داد و جریانات افغانستان فرا افغانستانی خواهند شد. همچنین بر ارتباط ایران با جهان خارج نیز تاثیر خواهد گذاشت. نگاه به شرق یک بازی است که باید آن را کنار بگذاریم. نه روسیه و نه چین حاضر نیستند جلوی بمب صدور تروریسم را بگیرند. هر دو در مرزها آسیب پذیر می شوند. اتفاق افغانستان و قدرت گیری طالبان یک اتفاق دیالکتیکی است.»

اصغرزاده در ادامه با مخالفت با اظهارات خامه یار که عنوان کرد قدرت بازدارندگی ایران در منطقه با وجود گروه های مقاومت افزایش یافته است، بیان کرد: «می دانید که شوروی بزرگترین زرادخانه اتمی و تسلیحاتی را داشت و از قدرت بازدارندگی نظامی بسیار بالایی برخوردار بود. ضمن اینکه این قدرت شامل قدرت سخت نبود و شوروی آن موقع قدرت نرم بالایی نیز داشت و جهان کمونیزم جهان مترقی قلمداد می شد. تمام جنبش های آزادی بخش تمام نگاهشان به شوروی و حمایت هایش بود اما در نهایت بدون شلیک یک گلوله همچون برف آب شد. بدون اینکه حتی خبردار شود که چه اتفاقی افتاده است. چرا که در توهم قدرت به سر می برد چرا که نتوانست منابع اقتصادی را برای ماجراجویی های خود ایجاد کند. نمی شود کشوری بگوید که بازدارندگی نظامی دارد و از طرفی اقتصاد کشور را نادیده می گیرد و مردمش در خیابان اعتراض می کنند و پای صندوق های رأی حاضر نمی شوند. حتی درک نمی کنند که چرا ایران در لبنان، سوریه و عراق حضور دارد.»

اصغرزاده در ادامه بار دیگر به بخشی از صحبت های خامه یار اشاره کرد که گفت افزایش قدرت گروه های مقاومت سبب شکل گیری یک امپراطوری در منطقه شده است. در همین حال اصغرزاده در پاسخ به خامه یار این پرسش را مطرح کرد که این چه امپراطوری است که ۶۰ درصد از مردمش در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی کنند؟

وی ادامه داد: وقتی این قدرت بازدارندگی نظامی ارزش دارد که از پشتوانه مالی، اقتصاد پرتحرک و توسعه یافته برخوردار باشیم. حتی کسانی که در تشییع جنازه سردار قاسم سلیمانی شرکت کردند معتقد نیستند که حضور منطقه ای ایران باید آنچنان فشاری به ایران بیاورد که نتوانیم گوشت و مرغ کشور را تامین کنیم. حتی تأمین هویج و سایر مواد غذایی نیز دچار مشکل شود. بحث من این نیست که صفر و صدی به موضوع نگاه کنیم مثلا بگوییم نفوذ منطقه ای را کاملا تعطیل کنیم و به اقتصاد بپردازیم. مساله این است که منابع قدرت تغییر کرده است و تنها متعلق به وارد شدن به جنگ سرد نیست. ایران را به شانگهای راه نمی دهند و چطور توقع داریم چین و روسیه متحد استراتژیک ایران باشند؟ چین از سال ۱۹۷۹ و انقلاب ایران همواره به دنبال این بوده که با آمریکا ببندد و زیر سایه آن حرکت کند. در ادامه بزرگترین شریک آمریکا شد و حالا نیز بزرگترین رقیب آمریکا است. با این حال چین ملاحظات خود را دارد و آن را به تهدید برای خود تبدیل نمی کند. نگاه به شرق به عقیده من نگاه شکست خورده ای است. البته باید این را بگویم که ایران باید از ظرفیت های کشورهای آسیایی از جمله چین استفاده کند اما حرف اصلی من این است که آیا نگاه تک بعدی به چین مشکل ایران را در سیاست خارجی حل می کند؟ آیا قرار است مشکلات اقتصادی ایران در دولت رئیسی را حل کند؟

وی افزود: قطعا اگر آقای امیرعبداللهیان بخواهد درقالب یک سیاست ایدئولوژیکی و سیاست خارجی تهاجمی مبتنی بر قدرتمند کردن تمدن شیعی را در پیش بگیرد باید در نظر داشته باشد که این فقط مساله افغانستان نیست که بیخ گوش ایران ایجاد شده است. اگر بخواهیم به دستاوردهای کوتاه مدت، مُسَکنی اتکا کنیم و بگوییم حالا اندکی قیمت سکه و دلار کاهش یابد و گشایشی ایجاد شود اشتباه بزرگی است. مهمترین دستاورد دیپلماتیک دولت روحانی که مردم بدان رای دادند این بود که تیم سیاست خارجی وی توانست ایران را از تحریم های شورای امنیت خارج کند. بنابراین می خواهم بگویم برهم زدن برجام همانا و به خطر انداختن آینده این نظام همان. مردم ایران می پرسند که حزب الله لبنان وقتی خانه هایش خراب می شود سریع ساخته می شود ولی در ایران در موقع سیل و زلزله اقدامی صورت نمی گیرد. خوب مشخص است این مسائل پرسش برانگیز است و برای مردم جای ابهام دارد. متاسفانه مسئولین نتوانستند این ابهام را رفع کنند. یکی از اشتباهاتی که می شود این است که جریانی معتقد است که تمام منابع باید صرف مسائل نظامی شود. فکر نمی شود که اگر ملتی گرسنه و دچار شکاف طبقاتی شده باشد و از تبعیض مضمن رنج ببرد و حس نکند که در حکومت مرکزی سهم داشته باشد چگونه می تواند با یک ابزار نظامی و نگاه منطقه ای بازی را جلو ببرد.

اصغرزاده در پایان در جمع بندی اظهارات خود بیان داشت: ذهنیت جنگ سردی، ستیز با غرب یک نگاه محافظه کارانه است و جز تحریک اندیشه های مردم در کشورهای آزاد نتیجه نخواهد داشت. صحبت هایی که احمدی نژاد قبلا می کرد و از رابطه با آمریکای لاتین می گفت هیچ چیز برای ما نخواهد داشت. نگاه شرق نیز همینطور و تنها کاریکاتوری خواهد شد. ضمن اینکه شعاری که جمهوری اسلامی از اول انقلاب را داشت بر هم می زند و افکار عمومی غرب را علیه ما می شوراند. آن هم در شرایطی که از بحران اقتصادی شدید، از واکسیناسیون ناقص و غیره.. رنج می بریم.

>>> مشروح این بحث داغ را بخوانید:
منافع ملی ما در گوشه‌ای کز کرده؛آیا راهبرد امیرعبداللهیان راه‌گشاست؟

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1550280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رادمنش IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    تحلیل های سیاسی آقای اصغرزاده به مراتب از تحلیل های سیاسی امیر عبداللهیان عمیق تر هست.
    • مهدی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      86 8
      ای کاش ایشان قادر به تحلیل و ارزیابی بالا رفتن از دیوار سفارت آمریکا هم بود ...
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      2 5
      وای چقدخندیدم.وای خدامگه میشه هشت سال مملکت رونابودکنی وطلبکارهم باشی.وای خدا من رفتم افغانستان.همون طالبان روترجیح میدم به دیدن هم وطنانی مثل تو
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      7 2
      آقای اصغرزاده می گوید مردم درباره فعالیت های فرامرزی نظام سئوال دارند و از پاسخ ها قانع نشده اند، فردی با نام معین الرعایا هم به عنوان وکیل مدافع آمده و دوباره همان پاسخ ها را تکرار می کند!!!!!!!
  • ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    117 7
    نتیجه اتحاد جماهیر شوروی چه شد میلیونها جسد که به بهانه مبارزه با امپریالیسم و شیطان بزرگ در طی 73 سال در سرتاسر دنیا کشته شدند.میلیونها زندگی جوانی امید و آرزو که در این مدت از بین رفت.با رویای و خیالبافیهای ابلهانه سرداران کرملین نشین.هر جا گفته میشد مرگ بر آمریکا پول و مستشار سرازیر میشد.مردم شوروی در صفهای طویل مواد غذایی نیمی از عمرشان را گذراندند خیلیها در آرزوی ابتدایی ترین خواسته های انسانی مردند.مردمی که تاریخ نخوانند
    • حمید IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      15 50
      هر حکومتی دوران اقتدار داره یه روزی چه زود یا دیر دوران زوالش میرسه آمریکا هم از این قایده مستثنی نیست روزگار اینجوریه مال یه حکومت و دولت نیست شوروی هم یه دوره اقتدار داشت ولی به خاطر وسعت و بزرگیش و کارشکنی های آمریکا و غرب از هم پاشید دوران زوال غرب و اروپا هم دور از تصور نیست دنیا همیشه روی یه پاشنه نمی چرخه عزیز
    • AU ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      7 1
      تب تند زود عرق می‌کنه همین بابا سر دسته فتح سفارت کشوری بود که اون روز اونو ریز میدید حالا از اونور دیوار پرت شده پایین و شده برف در برابر آفتاب آمریکا. ایشون بهتره تا آخر عمر سکوت کنه که آغازگر اینهمه دردسر برای یک ملت بوده.
    • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      7 1
      حمید تو هنوز متوجه نیستی سیستمی هایی می پاشند که در اون دموکراسی و شفاویت نیست و فساد در آن ها سیستماتیک هست و جامعه را بر اساس ایدولوژی اداره می کنن نه بر اساس منافع ملی و با ایجاد محدودیت های سیاسی و اجتماعی برای مردم ش موجب نفرت و دوری مردم از نظام حکومتشون می شن جامعه غرب هر چهار سال از هم می پاشه البته به معنای خوبش یعنی هر چهار سال با انتخابات شفاف‌ باعث تغییر سیستم می شه نه مثل انتخابات مهندسی شده که فقط اسامی عوض می شن ولی سیستم ثابته
    • IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      2 4
      از آلبانی چه خبر برادذ
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      6 2
      در پاسخ به حمید؛ هر حکومتی زوال دارد ولی حکومتی که بر پایه دموکراسی است چه زوالی دارد؟ مثلا مردم آمریکا علیه سیستم فعلی حکومتشان قیام می کنند و چیزی مانند پادشاهی و یا حکومت کلیسا را بر می گزینند؟!!! پاسخ دادن به سئوالات قدیمی و جدید با یک سری جواب های آماده دردی دوا نمی کند و مسئله را حادتر می کند.
  • عباس IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    138 7
    دولت رئیسی آخرین فرصتی ست که ملت ایران به این نظام میدهد تا به هر نحو ممکن حداقل قسمتی از درد و رنج آنها کاسته شود، در غیر اینصورت جوانی که در آستانه چهل سالگی با تحصیلات تکمیلی هنوز نتواسته یک خودروی ایرانی تهیه کن یا فکر داشتن خانه و به تبع آن زندگی مشترک و فرزند آوری به مغزش هم خطور نمیکند چیزی برای از دست دادن ندارد.!!!!
    • علی IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      86 2
      این دفعه هر سه قوه یک جا جمع شده ودیگر بهانه برای ناکارامدی نمونده
    • ایرانی IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      6 2
      مطمئن باشید اگر هم در دولت فعلی برای گره گشایی از بحرانهای اقتصادی پیش امده و تورم لحظه ای و بی حساب کتاب فکری نشود باز هم هستند بخشی از جامعه که به امید واهی دوباره در انتخابات شرکت میکنن.
    • ناشناس IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      3 12
      نظام را تهدید نکن چون که نظام صاحب دارد پشتوانه این نظام خون صدها هزار شیهد است شاید افرادی بروند وافراد دیگری بیایند ولی نظام بی صاحب نیست امثال شماها نظام را بجای افراد تهدید میکنید وقتی نظر میدهی خوب فکر کن بعد نظر بده زمان در اختیار تو است از دستت نمی کیرند یک نفر یک تحلیل نادرست میکند بعضیها هم از سیاست سر در نمیارند ایشان را تشویق میکنند این تحلیل فقط بدرد خود اصلاح طلبان میخورد چون دستشان از بیت المال کوتاه شده ناراحتند ودارند دست و پا میزنند مردم را نا امید میکنند انشالله دولت انقلابی با تدبیر تمام مشکلات را با کمک صاحب الزمان حل خواهد کرد
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      7 1
      از قدیم گفتند کسی که خوابه رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودش رو به خواب زده نه. حکایت مسئولان ما هم همینه. خودشون رو به خواب زدند. امیدوارم زودتر بیدار بشن قبل از اینکه دیر بشه و کشور از داخل بهم بپاشه.
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    17 79
    بله مذاکره خوبه ولی نه اینکه کسورتت رارها کنید و بامیدمذاکره ۸سال طرف نشسته منتظررفع تحریم
  • . IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    42 3
    رابطه با شرق شعار جمهوری اسلامی رو خراب میکنه.خخ. سال ها اینشعار را خاک مال کردید.خود گویم و خود خندم.راحت باشین.
  • هوشی IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    شوروی سید علی رهبر فرزانه ما را نداشت .
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    92 6
    فقط یک کشور را نام ببرید که بلوک شرق آبادش کرده باشد و با کشور دیگر هم رده اش مقایشه کنید . کره شمالی و کره جنوبی - آلمان شرقی و غربی - کشورهای کمونیستی شرق اروپا مثل رومانی ، لهستان ، بلغارستان ، مجارستان را با هلند ، فلاند ، سوئیس و اتریش مقایسه کنید. ببینید چه بر سر کوبا و ونزوئلا آمده ؟ بزرگترین بازار چین آمریکاست و آنرا به هر قیمت نگه خواهد داشت.روسیه حتی منافع دوجانبه را تامین نمی کند و فقط عهد شکنی کرده.سیاستمداران ما توهم کسب منافع از نگاه به شرق دارند.
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      4 6
      اباد شدن کشور ها ربطی به شرقی یا غربی بودن نداره هستن کشورایی که زدن زیر ارمانهاشون و غربی شدن ولی همچنان بدبختن نمونش مصر و فیلیپین و لبنان
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      5 2
      حزب کمونیسم، چین را آباد کرد ولی هنگامی که تمامی استانداردهای کمونیسم را به کنار گذاشت و عملا در مدار لیبرالیسم حرکت می کند.. کاری که کوبا، شوروی، کره شمالی و ... نتوانستند.
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    69 4
    کو گوش شنوا ؟؟؟؟ کیه که بفهمه ؟؟؟؟
  • فرهاد IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    13 84
    فروپاشی شوروی نتیجه مذاکرات فرسایشی با غرب و وادادگی امثال خروشچف بود نه داشتن سلاح آقای به اصطلاح کاکرشناس. برید ببینید شوروی چندسال مذاکره کرد با آمریکا
  • وحید IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    17 64
    آقای اصغر زاده کسی که به امید همسایه بنشینه باید شب سرش را گشنه بر زمین بگذاره شما به جای اینکه به توان داخلی تکیه کنید وابستگی به غرب را پیشنهاد میکنید شوروی هم دل در گرو غرب و آمریکا داشت که 14 تا کشور ازش جدا شد شما نگاهت غرب گرا هست
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    66 9
    آقای اصغر زاده ، تو خودت یکی از کسانی بودی که اول انقلاب ، به دلیل یک جَو گیری احمقانه، از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتی ، بدون اینکه به عواقبش فکر کنی ، حالا اومدی و داری موعظه می کنی ؟؟؟؟؟؟
  • اسکندرزاده IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    7 65
    بدون اینکه متن منتشر شده را بخوانم در جواب تیتر خبر فقط ذکر این مطلب را لازم دیدم که از نظر کدخدا پرستان همه راهها به مذاکره با کدخدا می‌رسد همانگونه که طی ۸ سال مذاکرات فتح الفتوح برجام را بر سر ملت و کشور ایران آوار کردند و شد آنچه که امروز می‌بینیم اما از نظر بندگان خدا هیچ کاری به غیراز توکل به خدا و خواست خدا و تلاش صادقانه بندگان غیرممکن نیست بقول شاعر مارا به خیر تو امید نیست شر مرسان
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    46 19
    درود به شرفت آقای اصغر زاده تحلیل بسیار درستی بود این نشان از درک و فهم عمیق شما داشت
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    62 2
    دریغا ایران! ای کاش منافع ملی ما هم ارزش داشت.
  • ع IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    35 22
    دمت گرم اقای اصغر زاده
  • محمد IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    9 1
    پس چرا وارد سفارتش شدید.حال که پیر و فرتوت شدید چرا این تحلیل ها را میدید؟
  • شاه غلام US ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    8 1
    آقای اصغر زاده آیا منظورتان از این مثال که شوروی مثل برف آب شد این هستش که این حکومت هم به پایان نزدیک است؟؟؟؟
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    5 8
    حالا آقای پناهیان گفتند که به جای تعقیبات نماز در کامنت گذاری فعال باشید ولی نمی خواد خودکشی کنید. آخه شهادت سردار و آبان ۹۸ و ... چطوری به برجام می چسبونید؟! با هرکی مخالفین آیه نازل نشده همه چی رو به هم ربط بدین
  • یه آدم عادی IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    4 4
    برجام که برد برد بود چی شد؟؟
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    2 11
    ما شوروی نیستیم چون دیکتاتور نیستیم منکر دین و خدا نیستیم مسلمانیم جمهوری و اسلامی هستیم جمهوری اسلامی به لطف خدا تا پیوستن به حکومت امام زمان(عج) سرنگون نخواهد شد
  • مقیمی IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    9 0
    امروز قرص پلاویکس خریدم بدون پوشش بیمه هر صد عدد یک میلیون تومان . حالا بشینین حرف مفت بزنید تا کمر امثال من زیر بار گرانی خرد بشه
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    3 7
    حمایت ما از جبهه مقاومت هیچ اسیب به اقتصاد وارد نکرده یک نگاه به بودجه نظامی کنید میبینید بسیار کمتر از کشور های همسایه و حتی کشور های با تهدیدات کم است
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    3 8
    حمایت ما از متحدین مون هیچ ربطی به بحران اقتصادی نداره یه نگا به بودجه اندک نظامی کنین ضمنا این کار در راستای اصل ۱۵۴ قانون اساسی است
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    5 5
    واقعا چطور باور کنم کسی که سفارت امریکا رو فتح کرده علیه سردار سلیمانی، سپاه قدس، اصل۱۵۴ قانون اساسی، محور مقاومت، نظام،سیاست های کلی نظامی و منطقه ای رهبری حرف بزنه
  • ناشناس IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    8 1
    ای کاش درمیان مسئولین نظام استبداد حاکم یک ایرانی دلسوز وجود داشت تا اداره کشور اینگونه نبود !! بجای خواسته های برحق ملت افکار پوسیده وتوهمات توخالی وپوشالی خودرا برکرسی بنشانند امید نجات وطن بیاری خدا وبدست مردمان باغیرت وباشرافت ایران زمین
  • ذره بین IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    4 2
    آقای اصغر زاده عزیز فقط میتونم بگم نفست گرم و اینکه جانا سخن جانب ما میگویی ‌ولی تفهیم کردن این سیاست به کسانیکه در پی قدرت و انتفاع شخصی هستند مشابه آب در هاون کوبیدن و خفته متظاهری رو بیدار کردن است
  • ناشناس IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 6
    آقای اصغر زاده شما غربگراها مگر با اربابتان مذاکره نکردید چی شد آیا جمهوری اسلامی بود که به زیر این مذاکره زد یا همان کشورهای غربی که حضرت عالی از ان سخن می گویید اون زمان از حمله کشورهای غربی مردم را به وحشت انداخته بودید الان هم از طالبان شما غربگراها خدایتان فقط آمریکاست که متاسفانه به عهدی که بسته بودید پایبند نبود و یکطرفه ازاون خارج شد از سخن گفتنت مشخص است که اطلاعتتان سطحی است ت تمام کشورهارا ضعیف نشان داده فقط آمریکا را در دنیا بزک کردی چقدر شما اصلاح طلبان عاشق آمریکا هستید ولی او اصلاِ.ًتوجهی به آن نمی کند که اگر میکرد عهدی که در برجام بسته بودید از آن خارج نمی شد و آبرویتان را در پیش مردم حفظ میکرد چون شماها از اول انقلاب سنگ این شیطان بزرگ را به سینه زده بودید بس کنید اینهمه نق نزنید بگذارید دولت انقلابی کار خود را پیش ببرد اگر مردم را دوست دارید و اگر دوست دارید مشکلات مردم حل شود
  • احمد IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 6
    خود آمریکا وکشورهای غربی الان به واهمه افتاده اند که نگذارند جمهوری اسلامی به کشورهای شرغی نزدیک شود خود تحلیل گران غربی میگویند اگر ایران به چین نزدیک شود قدرتمند خواهد شد وغیر قابل مهار شما چگونه جمهوری اسلامی رابا نزدیک شدن به چین به نابو ی تهدید میکنید فقط غربگراها از این کار نارحتند چون منافع اربابشان که آمریکای جنایتکار است در خطر می افتد از تحلیل شما فقط برخی در داخل خوششان می آید
  • محسن IR ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 9
    کسانی مثل شما اصلاح طلبا در شوروی اومدن و همه چیز رو تسلیم اربابشون آمریکا کردن.بله دکتر جون برید تاریخ رو مرور کنید بعد نظریه بدید.
  • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    7 2
    انقلابی پشیمان از گذشته خویش
  • سید IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    1 8
    نکته جالب اینه که شوروی درست زمانی مثل برف آب شد که داشت با آمریکا به شکل بی سابقه‌ای مذاکره می‌کرد اخوی. اتفاقا در دولتی که دیدگاه مثبت برای مذاکره داشت دیدگاهی برای ساختن خرابی‌های سیل و زلزله وجود نداشت. ۶۰ درصد از مردم از شرکت در انتخابات‌ها سر باز زدند و دلسرد بودند درست در دورانی که ما رفتیم به سمت مذاکره با غرب. چرا به جای ادامه و اصلاح مشکلات مربوط به پروژه‌هایی که داشت جواب میداد مثل مسکن مهر، سهمیه بندی بنزین و ... اونارو کلا متوقف کردن. بعدشم مجبور شدن همونا رو به شکل ضعیف تر و یا با همون فرمت دوباره اجرا کنند که چقدر هزینه به این کشور و ملت تحمیل شد.
  • رضا IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    8 1
    دوست عزیزمون آقای معین الرعایا کاش این مطالبش رو برای اون آقای اصغر زاده یا هرکی که هست ای میل می‌کرد چون فکر نکنم اون بیاد اینجا اینا رو بخونه، در نهایت بنده خوشحالم که یک نفر اینقدر نسبت به سیاست آگاهی و تسلط دارد ای کاش وارد این عرصه میشد بالاخره شاید یک روزی میتونست تاثیری بر سکان سیاست کشور داشته باشه و به نتیجه ای برسه انشالا اگرنه با عرض معذرت حرف زدن هرچه قدر هم خوب و دقیق باشه تا به عمل نرسه صرفا فقط حرف است و بقول قدیمی ها باد هوا، موفق باشید