هر سال هزاران مبتلا به بیماری آسم در حیدرآباد هند جمع می‌شوند و ماهی‌های 5 سانتی‌متری را زنده زنده قورت می‌دهند. اما مدافعین حقوق کودکان می‌خواهند استفاده از این روش غیربهداشتی را برای کودکان منع کنند.

بهنوش خرم‌روز:‌ هر ساله صدهاهزار بیمار مبتلا به آسم در حیدرآباد هندوستان گرد هم می‌آیند تا با انجام مراسمی عجیب، شانس خود را برای درمان بیازمایند. قورت دادن ماهی‌های کوچک زنده به همراه یک سس گیاهی که در این مراسم انجام می‌شود، در واقع یک درمان سنتی هندی برای بیماری آسم است.

خانواده گود در سال 1845 (166 سال پیش) از یک قدیس هندو دستور این درمان را گرفته‌اند و سال‌ها است که در یک مراسم دو روزه، مبتلایان به آسم را از سراسر هندوستان به طور رایگان می‌پذیرند. هر سال در روزهای هشتم و نهم ماه ژوئن/ 18 و 19 خرداد، ماهی‌های 5 سانتی‌متری که گفته می‌شود حلق را در مسیر حرکت خود تمیز می‌کنند، توزیع می‌شوند. وقتی افراد ماهی‌ها را قورت می‌دهند، ‌به آن‌ها گفته می‌شود که به مدت 45 روز رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند.

حالا به گزارش دیسکاوری، مدافعین حقوق کودکان،‌ همراه با کمیسیون حقوق بشر هند،‌ می‌خواهند کودکان زیر 14 سال را از شرکت در این مراسم منع کنند. به گفته این گروه‌ها،‌ این روش درمانی غیرعلمی است و برخلاف حقوق بشر است. یکی از نگرانی‌های مهم، غیربهداشتی بودن این روش است. صدها هزار نفر در یک مکان گرد هم می‌آیند و ماهی‌ها را دست به دست می‌گردانند، بدون این که کسی حتی دست‌هایش را شسته باشد.

اما خانواده گود معتقدند ثابت شده که این درمان موثر است و تجربه نشان داده که می‌تواند آسم و سایر بیماری‌های تنفسی را درمان کند. اما این خانواده حاضر نیست فرمول تهیه سس گیاهی مخصوص این مراسم را فاش کند.

قورت دادن ماهی زنده با سس گیاهی

بتینی هارینات گود،‌ سرپرست خانواده در این‌باره می‌گوید: «166 سال است که خانواده گود ارائه این درمان به طور رایگان را برعهده گرفته‌اند و این کار خانواده گود است. همچنین این درمان هیچ خطری برای کودکان ندارد و کسانی که به این روش اعتراض می‌کنند در واقع مدافعین شرکت‌های تولید دارو هستند و برای منافع این شرکت‌ها چنین مواردی را مطرح می‌کنند. این گروه‌ها برای این شایعات پول خرج می‌کنند برای این که نگرانند درمان با ماهی،‌ منافع بازار شرکت‌های دارویی را به خطر بیاندازد.»

به گفته آقای گود، سال گذشته 400 هزار نفر در این مراسم شرکت کرده‌اند و از دست 200 نفر از اعضای خانواده ماهی گرفته‌اند. دولت هندوستان آموزش‌های خاصی را برای این مراسم ترتیب داده است و پلیس هم با افزایش نیروهای خود جمعیت را کنترل خواهد کرد.

قرار است که گروه مدافع حقوق کودکان تا 6 ژوئن (16 خرداد) گزارش خود را آماده کند.

53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۵
    0 0
    این روش بلعیدن ماهی های کوجک و زنده در ایران هم رایج است منتها برای درمان یرقان و سنگینی کبد می گویند موثر هم هست آن طور که من پرسیدم موثر بوده است که هنوز که هنوز است رایج است با این تفاوت که در ایران هیچ نوع سسی ندارد و روز و ماه مشخصی هم ندارد هر وقت که ماهی کوچک زنده رودخانه ایی پیدا کردید می توانید قورت اش دهید برای کبد موثر است.
  • بدون نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۵
    1 1
    احتمالا با توجه به توجه خاص بعضي سياستمداران ايران به روشهاي هندي اين درمان به زودي به عنوان درمان جايگزين اسم در ايران معرفي خواهد شد!!
  • بدون نام IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۵
    1 1
    من اسم دارم ولی ترجیح میدم با بیماری خودم بسازم تا اینکه اینکارو بکنم
  • بدون نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۶
    0 0
    برای آسم را نمی دانم اما من خودم برای کبد خوردم سخت نیست موثر هم بود.
  • مهدی IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
    0 0
    خانمی از اهالی گناباد را می شناسم که با توصیه اطبا سنتی گوشت خرگوش بیابانی ( خرگوش قهوه ای ) را بصورت آبگوشت تهیه کرد و خورد و بیماری آسم وی کاملا خوب شد .
  • بدون نام IS ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
    1 2
    به نظرم اين كارا احمقانست