۰ نفر
۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۲۳

مصری ها غم نان داشتند یا غصه دموکراسی؟

سارا معصومی
از انقلاب مردم مصر چند ماهی می گذرد و اکنون با فروکش کردن آتش هیجان انقلابی در آن روزها تحلیل گران به فکر سهم برداری از این انقلاب افتاده اند. روزنامه واشنگتن پست در تازه ترین نگاه خود به انقلابی که بیش از همه آمریکایی ها را شوکه کرد می نویسد: اکثریت جوانان مصری دلیل خیزش و انقلاب سال جاری در این کشور را دغدغه اقتصادی و سودای بهبود این اوضاع می دانند و نه رویای دموکراسی .


واشنگتن پست بر اساس یافته های یک مرکز نظرسنجی عمومی آمریکایی در این خصوص می نویسد: این تحقیقات انتظارهای مردم از دولت آتی را هم اولویت بندی کرده است . از هر ده مصری هشت نفر در پاسخ به سوال های این مرکز نظرسنجی تاکید کردند که انتظار دارند با توجه با این انقلاب اوضاع اقتصادی در این کشور بهتر شود. نتیجه این نظرسنجی چالش هایی را به تصویر می کشد که دولت آتی با آن مواجه است. از زمان انقلاب مصر تا کنون موج توریسم در این کشور کاهش چشمگیری یافته و البته میزان سرمایه گذاری های خارجی هم سیر نزولی را طی کرده است .


این نظرسنجی را موسسه آی آر آی انجام داده که به جمهوری خواهان آمریکایی نزدیک است. نتیجه این نظرسنجی تغییراتی را نشان می دهد که مصر از زمان وداع حسنی مبارک با قدرت در ماه فوریه تا کنون تجربه کرده است .
در بخشی از این نظرسنجی از افراد در خصوص شرکت در انتخابات پیشین پرسیده شد. از هر ده نفر هفت نفر تاکید کردند که به دلیل علم به تقلب در انتخابات از شرکت در آن سرباز زده بودند. 95 درصد از این افراد هم تاکید کردند که در انتخابات ماه سپتامبر شرکت خواهند کرد.


نمایندگان کنگره ایالات متحده و برخی سیاستمداران سکولار در مصر نگران اخوان المسلمینی هستند که پتانسیل این را دارد که در انتخابات آتی برگ برنده را در دستان خود بگیرد. این حزب سالهاست که به عنوان اپوزیسیون در دنیای سیاست مصر ریشه دوانده است . با این همه 65 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی ادعا کردند که نمی توانند در خصوص برنده انتخابات سپتامبر نظری بدهند. تنها 15 درصد از شرکت کنندگان تاکید داشتند که باورهای سیاسی آنها در مذهب ریشه دارد.


در شرایطی که در ماه فوریه شما کمتر شعارهای اقتصادی در میدان تحریر قاهره می شنیدید؛ واشنگتن پست به نقل از این نهاد تحقیقاتی می نویسد: دو سوم از پاسخ دهندگان ادعا می کنند که از راهپیمایی ها در ژانویه و فوریه دفاع کردند چرا که از استانداردهای پایین زندگی در مصر به ستوه آمده بودند. تنها 19 درصد از پاسخ دهندگان نبود دموکراسی را بهانه ای مشروع برای انقلاب مصر در ماه فوریه می دانند.


شورای نظامی که در حال حاضر زمام امور را در مصر در اختیار دارد برای بهبود اوضاع اقتصادی در این کشور سوبسیدهای سوخت و برخی مواد غذایی را افزایش داده است . این شورا همچنین روند محاکمه برخی سران رژیم مبارک را هم آغاز کرده است . اخیرا وزیر خزانه داری مصر به اتهام فساد مالی دستگیر و به 30 سال زندان محاکمه شد.


مصر از زمان آغاز به کار شورای نظامی با سیگنال هایی که به کشورهای منطقه داده نشان داده است که مایل به عادی سازی رابطه با تهران است با این همه واشنگتن پست ادعا می کند که دو سوم از پاسخ دهندگان به این پرسش ها تاکید داشتند که نزدیکی بیشتر به آمریکا را به دوستی با تهران ترجیح می دهند . این در حالی است که نتیجه نظرسنجی که چند هفته قبل انجام شده بود این ادعا را تقویت می کرد که تنها بیست درصد از مصری ها نسبت به ایالات متحده دیدی مثبت دارند .

5151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۶
    0 0
    آنها به دنبال سرمایه و تکنولوژیند که ایران ندارد