۱۶ سالگی ازدواج کردم با حق طلاق،کار و تحصیل/برادرم دروغ می‌گوید، برایش دعا می‌کنم

اولین نشست خبری معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده برگزار و به سوالات مختلف خبرنگاران در این نشست پاسخ داده شد.

الهه محمدی:  انسیه خزعلی که تازه دو هفته است پایش را به به عنوان معاون زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری به این معاونت گذاشته، در اولین نشست خود با خبرنگاران از سوءاستفاده «آن ور آبی‌ها» از مسائل زنان در ایران، مسائل مربوط به کودک‌همسری  و ازدواج خودش در ۱۶ سالگی، موضوع اخراج آتنا فرقدانی از دانشگاه الزهرا، مواضعش درباره برادرش مهدی خزعلی، لزوم ایجاد پارک‌های بانوان، حذف غربالگری اجباری، تساوی مردان و زنان و عدالت جنسیتی و... گفت.

او مساله کم شدن ازدواج را یک مساله مهم در جامعه دانست و گفت باید حتما راهکارهایی برای ارتقای وضعیت ازدواج فراهم شود؛ «قوانینی که برای تسهیل ازدواج داریم کم نیست اما در اجرایی شدنش کاستی وجود داشته است. امیدواریم هماهنگی‌هایی در این زمینه صورت بگیرد تا با برنامه‌ریزی و نظارت معاونت زنان بتوانیم این موضوع را تسهیل کنیم. موانع باید در همه استان‌ها شناسایی شود و امیدواریم بتوانیم کار موثری انجام دهیم و بعد اعلام کنیم.»

متن کامل این نشست خبری را در زیر می‌خوانید.

تجرد قطعی ضربه به جمعیت می‌زند

 انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: نقش خبرنگاران در حرکت دادن جامعه به سمت عدالت بسیار مهم است. وی در نشست خبری به سوالات مطرح شده چنین پاسخ داد:

خزعلی در پاسخ به سوال خبرآنلاین درباره برداشته شدن غربالگری اجباری در طرح جوانی جمعیت گفت: کارگروهای تخصصی باید تشکیل شود.بسیاری از مسائل مورد اختلاف است که باید مورد توجه قرار بگیرد. باید به صورت تریبون باز مسائل مربوط غربالگری، کودک همسری و حضانت مورد توجه قرار بگیرد. خزعلی در تشریح سیاست‌های جمعیتی گفت: سیاست ربطی به زن ندارد و مرتبط با کشور و خانواده است. باید برای تنظیم سیاست‌های جمعیتی، هر دو جنسیت را مدنظر قرار دهیم؛ جمعیت یکی از مسائل مهم است و زنان نقش محوری در این موضوع ایفا می‌کند.

او ادامه داد: جمعیت اختصاص به زنان ندارد و برای مردان و زنان باید این موضوع مورد توجه باشد. تجرد قطعی ضربه به جمعیت می‌زند و باید شرایط اقتصادی و فرهنگی برای ازدواج در سن باروری ایجاد شود. باید موضوع ناباروری مورد توجه قرار بگیرد و بیمه‌ها کمک کنند. با کمک‌های اقتصادی، فرهنگی و تبلیغاتی ترغیب به فرزندآوری در کشور ما صورت بگیرد

خزعلی درباره کودک همسری با تاکید بر  لزوم در نظر گرفتن بلوغ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و ... در ازدواج، اظهار کرد: با هر نوع ظلمی که به زنان شود و طبیعتا ازدواج قبل بلوغ که این ظلم را مضاعف کند موافق نیستیم. کارگروهایی برای حل آن باید تشکیل شود. چه این ارتباط در قالب ازدواج و چه ارتباط‌هایی که قانونی نشده باشند در مرحله اول نیاز به کار فرهنگی دارد. یعنی حتی اگر قانون بگذارد و نتوانیم فرهنگ سازی داشته باشیم، باز کودکانی مورد معامله و اجحاف قرار می گیرند. لا زم است برنامه ریزی در این راستا از دو بعد فرهنگی و قانونی داشته باشیم.

او تاکید کرد: خیلی از مسایل را نمی توان با ابلاغ حل کرد و باید سبک زندگی و نوع نگاه عادلانه باشد و ظلم به فرزند چه پسر و چه دختر نباشد.

او درباره خبر کارنامه دانش‌آموزان که فقط به پدران ارائه می‌شود افزود: از آن ور آب می‌خواهند مسائل زنان را وارونه جلوه دهند. مساله کارنامه هم درست نیست که زنان نتوانند کارنامه بچه‌هایشان را بگیرند.  اگر قصوری در این زمینه وجود داشته باشد، رسیدگی می‌کنیم.

دورکاری باید در ادارات جدی گرفته شود

وی درباره دورکاری زنان در ایام کرونا و ادامه شرایط دورکاری برای آن‌ها ادامه داد: کرونا چالشی بود که به فرصت تبدیل شد؛ دورکاری باید در ادارات جدی گرفته شود و به خواست خانم‌ها در این موضوع احترام گذاشته شود در گذشته دورکاری در ادارات ما بود اما به رسمیت شناخته نمی‌شد. ترجیح زنانی که فرزندان کوچک دارند گاهی اوقات این است که در منزل و در کنار فرزندان اقدامات اجتماعی خود را انجام دهند. دورکاری هم به لحاظ اقتصادی به نفع دولت است و هم برای زنان شرایط بهتری را فراهم می‌کند تا در کنار فرزندانشان کارهای اجتماعی خود را انجام دهند.

او افزود: خانم‌ها باید با آرامش کار کنند و هر چیزی که آرامش آنها را به هم بریزد را حذف کرد؛ مثلا حذف مهدکودک‌ها از محل‌های کار لطمه زیادی به کار کردن خانم ها زد.

معاون رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اصلاح قانون تسهیل ازدواج گفت: یکی از مسائل مهم در جامعه، کاهش ازدواج است که باید به دنبال تسهیل و تهیه راهکارهایی برای ارتقای وضعیت ازدواج و هموار کردن مادی و معنوی آن باشیم. قوانینی که برای تسهیل ازدواج داریم کم نیست اما در اجرایی شدنش کاستی و رکود داشته است. امیدواریم هماهنگی‌هایی در این زمینه صورت بگیرد تا با برنامه‌ریزی و نظارت معاونت زنان بتوانیم این موضوع را تسهیل کنیم. موانع باید در همه استان‌ها شناسایی شود و امیدواریم بتوانیم کار موثری انجام دهیم و بعد اعلام کنیم.

او با بیان اینکه اگر در سنی ازدواج انجام نشود ممکن است به تجرد قطعی برسد، تاکید کرد: باید امکان ازدواج در سن باروری انجام شود. نقش زنان محوری است و باید درمانهای ناباروری انجام شود. بیمه درصدی از هزینه ناباروری را پوشش می‌دهد که ان شاء الله به طور کامل پوشش دهد. همانطور که تبلیغ شد تا جمعیت کاهش یابد، باید تبلیع شود تا ترغیب به جمعیت آوری انجام گیرد.

خزعلی در خصوص لزوم توجه به قانون تسهیل ازدواج، آن را از مسائل مهم جامعه دانست و با بیان اینکه جایگاه معاونت زنان و خانواده "ستادی" است، ادامه داد: باید دنبال آن باشیم تسهیلات ازدواج برای ارتقاء وضعیت ازدواج فراهم شود. تسهیلات فقط بحث مادی نیست باید راه را چه مادی و چه معنوی هموار کنیم.  اهتمام به این امر داریم و امیدواریم بازوان اجرایی به ما متصل و هماهنگی‌هایی انجام گیرد تا این مساله را اجرایی کنیم.

او وضعیت زنان را مهم دانست و گفت: به دنبال این هستیم که مشکلات و محرومیت‌ها را شناسایی کنیم و وضعیت زنان را ارتقا بدهیم از نظر کیفی و سبک زندگی کار کنیم.شاید آموزش یکی از موضوعاتی است که زیربنایی است. الان شاید همه زنان مسائل اقتصادی را در درجه اول مشکلات بدانند اما ایجاد کارآفرینی و ایجاد زمینه‌ها برای ورود زنان خیلی مهم است که در دستور کار معاونت است.

پارک‌های بانوان باید تقویت شود

خزعلی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه ورزش زنان را در بخش قهرمانی و همگانی به طور کامل حمایت می‌کنیم، گفت: ما زنان مستعدی داریم که می‌توانند نشان دهند با حفظ ارزش‌ها در عرصه‌های بین‌المللی حضور پیدا کنند. خیلی از کشورهای اسلامی این انتظار دارند که ما پیشرو باشیم. به دلیل نیازی که زنان به دلیل محور خانواده و مادر دارند، باید به صورت ویژه به ورزش همگانی زنان نگاه شود. به دنبال این هستیم که استان‌ها را بررسی کنیم تا ورزش همگانی در اختیار همه زنان قرار بگیرد. پارک‌های بانوان باید تقویت شود تا زنان از آن‌ها استفاده کنند.

همه زنان سرپرست خانوار بیمه می‌شوند

انسیه خزعلی در پاسخ به سوالی درباره سیاست جدید معاونت زنان درباره حمایت از زنان سرپرست خانواده اظهار کرد: زنان سرپرست خانوار به فرموده مقام معظم رهبری عایله حکومت هستند و حکومت در برابر آن‌ها مسئول است. از اولویت‌های نخست معاونت امور زنان و خانواده بحث زنان سرپرست خانوار است که در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و اشتغال را شامل است. همه مطالباتی که زنان سرپرست خانوار را نگران کرده است، اولویت ما است و امیدوارم بتوانیم همه زنان سرپرست خانوار را بیمه کنیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: بعد از بیمه زنان سرپرست خانوار، کارآفرینی و ایجاد اشتغال مناسب در کنار فرزندان، دغدغه ماست و در نهایت فرهنگسازی هم اهمیت دارد. زیرا زنان سرپرست خانوار مواردی را از نوع نگاه جامعه و امنیت مطرح می‌کنند که آنگونه که باید نیست و این فرهنگسازی باید وجود داشته باشد که زن سرپرست خانوار مجبور نباشد خود را طور دیگری در جامعه نشان دهد.

ازدواج در ۱۶ سالگی با شروط ضمن عقد

خزعلی ادامه داد: هر نوع ظلمی که به زنان شود، از جمله ازدواج‌های قبل از بلوغ موافق نیستیم. ما نیاز به کار فرهنگی در این زمینه داریم. ما باید اقناع‌سازی کنیم تا کودکان مورد اجحاف قرار نگیرند. بعضی مواقع به من می‌گویند که تو ۱۶ سالگی ازدواج کرده‌ای. اینکه دختر مراحل مختلف بلوغ را طی کرده باشد مهم است. من شرط تحصیل، فعالیت اجتماعی، شرط طلاق، شرط مکان زندگی را گذاشتم. امام توصیه می‌کردند که شرط طلاق بگذارید. پدرم گفتند با شرط طلاق موافق نیستم اما اگر تو می‌خواهی موافق ام. نمی توان مرز سنی قرار داد و در این مساله رشد فکری بسیار مهم است».

او افزود: ما باید روی سبک زندگی‌مان کار کنیم. باید ارزش‌های اخلاقی و دینی زن بودن و مادر بودن تقویت شود. توجه به طبیعت جزو سبک زندگی است که باید به آن توجه کنیم. زنان زیادی اعلام آمادگی می‌کنند که در حوزه سبک زندگی وارد شوند.

خزعلی گفت: سیاست‌زدگی و نگاه تشریفاتی به زنان از کاستی‌های ادوار گذشته معاونت بوده است. به خاطر همین هم ما با همه گروه‌های زنان از همه طیف‌های سیاسی جلسه داشته‌ایم.

او با تاکید بر اینکه ما مقابل همه زنان و مردان مسئول هستیم، افزود: نباید به دختران ظلم شود. بسیاری فراتر از قانون دختران کودک را به ازدواج درمی‌آورند. کودکان کار هم باید مورد توجه قرار بگیرند.تساوی می‌تواند ضربه‌زننده به زنان باشد. هر کسی باید در جای خودش قرار بگیرد نسبت به نیازها و طبیعتش. با گفتمان انقلاب اسلامی می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

توضیحاتی درباره آتنا فرقدانی

 او درباره مساله آتنا فرقدانی و اتفاقاتی که برای او در زمان ریاست دانشگاه الزهرا افتاد،‌ ادامه داد:جای قاتل و شهید عوض شده است. هر خبری را سریع منتشر نکنیم. باید سند بخواهیم تا در انجام کار خبرنگاری موفق باشیم. در مساله خانم فرقدانی مساله برعکس بوده است. ما جلسه‌ای تشکیل دادیم،‌من گفتم که مادرش را صدا بزنید و با او صحبت کردیم. من از قسمت حقوقی خواستم که پیگیری کند. حتی من گفتم الان که در زندان است باز هم ادامه تحصیل بدهد و خواستم که در کارشناسی ارشد در دوره روزانه ادامه تحصیل دهد.

خزعلی ادامه داد: من حتی وقتی آزاد شد او را دیدم و گفتم حتما بیا ثبت نام کن. اما او به هر دلیلی نیامد ثبت‌نام کند. و بعد هم آن عکس را کشید و منتشر کرد. من همه جور محبتی به او کردم و فهمیدم ما مامور به تکلیف هستیم نه نتیجه.شما از ما بخواهیم که سند بدهیم. به او شماره دانشجویی هم دادیم و او ثبت‌نام نکرد. سند همه این‌ها موجود است. یا یک خانم دیگر که گفته من اخراج شدم، او از سال ۸۸ از کشور خارج شده و سه سال غیبت داشته است. این بی‌انصافی است که بگوییم اخراج شده است.با این دروغ‌ها چهره حقیقت پوشانده می‌شود.

چرا پدرم اجازه نداد که برادرم به منزلش بیاید؟

خزعلی در پاسخ به خبرنگار خبرنامه دانشجویی که پرسید چرا به اتهاماتی که از طرف برادرتان مطرح می‌شود پاسخ نمی‌دهید،‌گفت: اگر ما بخواهیم جامعه را مشغول حرف‌های دروغ کنیم که نمی‌شود. مواردی که ایشان ذکر کرده به دادگاه برده و دادگاه هم او را به جرم نشر اکاذیب متهم کرده است. او از تریبون‌های سلطنت طلب این موارد را مطرح می‌کند. ایشان می‌تواند در مورد هر ادعایی سند بیاورد. چرا پدرم اجازه نداد که او به منزلش بیاید؟ پدرم گفت باید حقوق تضییع شده بیت المال و حقوق افراد را مشخص کند. پدر من لاپوشانی نکرد. ما سندهایی که از بانک‌ها و بنیاد مستضعفان داریم می‌آوریم و شما ببینید کدام درست است. من برای ایشان دعا میکنم پدرم هم تا لحظه آخر دعا می‌کرد. امیدوارم توبه کند چون حقوق مردم مهم است.

بررسی صدور «گواهینامه موتورسیکلت» برای زنان

او درباره چرایی مسکوت ماندن مطالباتی نظیر گواهینامه موتور و یا ورود زنان به ورزشگاه‌ها، گفت: حتما باید کارگروهایی تشکیل و کار را تخصصی پیش ببریم و اگر تصمیمی گرفته شد، گزارش دهیم.

معاون زنان رئیس جمهور درخصوص تکمیل برنامه‌های نیمه کاره دولت قبل گفت: از تجربه‌های قبلی‌ها استفاده می‌کنیم و اگر جایی نیاز به تغییر بود آن را انجام می‌دهیم؛ امیدوارم فراکسیون زنان مجلس هم در این زمینه همراه ما باشد تا بتوانیم لایحه خشونت علیه زنان را به سرانجام برسانیم.

خزعلی در ادامه عنوان کرد: دو آسیب مهم در معاونت را شاهد هستیم؛ یکی بحث نگاه تشریفاتی به زنان است که باید به صورت جدی پیگیری انجام شود.

او افزود: متاسفانه در اکثر دوره‌ها نگاه سیاسی صرف به معاونت زنان بوده که ما سعی کردیم این نگاه را از بین ببریم و از همین رو با گروههای مختلف سیاسی و غیرسیاسی جلسه داشتیم و سیاست ما این است که از تجربیات دیگران نیز استفاده کنیم.

لایحه حفظ کرامت و تامین امنیت زنان

خزعلی درباره لایحه تامین امنیت زنان علیه خشونت گفت: خوشبختانه قوه قضاییه به سرعت به این لایحه رسیدگی کرد و لایحه را تصویب کرده و به دولت فرستاد متاسفانه کمی در دولت قبل ماندگار شد و بعد به مجلس رفت و ما از مجلس طالب هستیم سریعتر به لایحه رسیدگی کنند.

او گفت: هر نوع خشونت علیه زنان در هر قالب و نوعی باید مورد توجه قرار بگیرد و مورد قبول نیست؛ جلوگیری از این اتفاقا نیازمند فرهنگ سازی است و نیاز است که ما برنامه ریزی مناسب برای کار فرهنگی و در کنار آن کار اجرایی در نظر داشته باشیم.

خزعلی درباره اظهارات رییس قوه قضاییه مبنی بر تغییر قوانین به نفع زنان و اینکه تحقق این موضوع چقدر می‌تواند به احقاق حقوق زنان کمک کند؟ گفت: از این رویکرد قوه قضائیه بسیار خوشحال شدیم و حتما نشست‌های در این زمینه خواهیم داشت قطعا دوست داریم از این شرایط استفاده کنیم و به سمت عدالت فراگیر حرکت کنیم عدالت فراگیر چیزی فراتر از عدالت جنسیتی است و امیدواریم قوه قضاییه در این زمینه به ما کمک کند و بتوانیم در این زمینه‌ها از ظرفیت همه دستگاه‌ها استفاده کنیم.

خزعلی در ادامه گفت: یکی از اولویت‌های ما حقوق زنان و فرزندان در خانواده است و به سمت تحقق عدالت فراگیر در جامعه هستیم که امیدوارم قوه قضاییه در این زمینه ما را همراهی کند؛ ما سعی می‌کنیم در این زمینه از دستگاه‌های دیگر هم کمک بگیریم.

او عنوان کرد: اینکه هر کسی در جای خود قرار بگیرد و زنان با توجه به جنسیت خود در شرایط برابر در جامعه قرار بگیرند به عدالت نزدیک می‌شویم.

معاون زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: باید در همه اقشار و زنان مسئولیت داشته باشیم، ما در مقابل همه حتی مردان در خانواده مسئول هستیم و باید جلوی ظلم را بگیریم که این کار توسط قانون و فرهنگ مطرح می‌شود؛ عدالت فراگیر یعنی فرزندان خانواده نباید در معرض ظلم قرار بگیرند و از هر موضوعی که باعث آسیب به آن‌ها می‌شود مصون باشند.

نقش زنان در دفاع مقدس

خزعلی با اشاره به نقش زنان در دفاع مقدس گفت: زنان در آن دوره زمانی نقش به یاد ماندنی از خود ایفا کردند که آثار برخی حرکات آنها را می‌توانیم امروز شاهد باشیم؛ باید زنان را با فرهنگ مقاومت و ایستادگی و دور شدن از بیگانه آشنا کنیم؛ مقاومت را منحصر به زمان جنگ نمی دانم و باید ابعاد مختلف آن را در نظر داشته باشیم.

معاون زنان رئیس جمهور با اشاره به برنامه های این معاونت در زمینه علمی مطرح کرد: برنامه هایی در حوزه های آموزشی و پژوهشی برای زنان داریم که به زودی اطلاع رسانه های آن انجام خواهد شد.

خزعلی در پایان افزود: موضوعی که باید در نظر داشته باشیم، صحبت‌های مطرح شده را باید با ارائه سند و مدرک قبول کنیم؛ ممکن است در برخی مقاطع و اتفاقات، مواردی اتفاق رخ دهد که شاید خاص یک مورد باشد، ولی نمی‌توان آن را به کل تعمیم داد و سریع منتشر کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1556523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آقای محترم IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    زنان ایرانی وقتی بحث طلاق و آزادی های اجتماعی و سفر و حجاب و ورزشگاه و موتور سواری مطرح میشه غربی میشن و اندازه زن غربی آزادی میخوان. وقتی صحبت مهریه و نفقه گرفتن و تامین مسکن میشه کاملا مسلمان و سنتی و شرقی میشن. وقتی صحبت حق سر کار رفتن میشه کاملا غربی میخوان باشن. وقتی صحبت از این میشه که زنان شاغل غربی به اندازه مردانشون در مخارج و مسکن سهم دارن؛ کاملا شرقی و ایرانی میشن!!! همیشه هم خر را میخوان هم خرما را. هم امتیازات زن غربی را میخوان داشته باشن هم امتیازات زن سنتی ایرانی را. همزمان نه مسئولیتهای زن غربی را میخوان داشته باشن نه وظایف و مسئولیت زن ایرانی را!!
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      عالی بود
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      مردان ایرانی هم وقتی بحث صیغه کردن و چند همسری وآزادی های زن میشه مسلمان ایرانی میشن!!! وقتی بحث حقو حقوق زن مثل نفقه و مهریه و... میشه خودشون وهفت پشت جدو آبادشون غربی میشن!!!! بعد انتظار دارن زن بشینه خونه اینا بپزه و بشوره وبسابه و بچه بزرگ کنه(کارهایی که اکثر زن های غربی نمیکنن) نفقه و مهریه هم نگیره و سرکارهم نره و تحصیل هم نکنه!!!! مگه برده میگیرین؟؟؟؟؟ والا همون خدمتکارشم میاد خونه یه کاری انجام میده پول میگیره!!!
    • به خانم الهه محمدی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      70 53
      خانم الهه محمدی، به به سلام، با اصلاح طلبها تا الان مصاحبه فمینستی میکردی، حالا اومدی سمت امام صادقی ها و پایداری چی ها، از اینها آبی برات گرم نمشه ها، گفته باشم، مگر اینکه واقعا بخواهی موضع ات را عوض کنی بخاطر منفعت که اون بحثش فرق داره، اول از همه نیاز هست چادری بشی
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      65 47
      درود به شرفت که حرف حق را زدی
    • ناشناس US ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      25 10
      این حرفا های شمارو باید طلا نوشت
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    چرا همیشه مسولان ما میخوان سرمشق کشورهای دیگه باشن اخه چرا ما باید پیشرو باشیم برای یه عده دیگه شما هنوز نتونستین بحث حضور زنان رو تو ورزشگاه حل کنین بعد میخواین پیشرو چی باشین
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      دولت روحانی تموم شد تموم! این شعارهای پوچ و عوام‌ فریب هم تاریخ انقضایش تموم شد تموم! یه هشت سالی حرف نزنید بذارید رئیسی کار کنه. دیگه از بس حرف شنیدیم خسته شدیم فقط سکوت کنید لطفا! مرد باشید مثل رئیسی!
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      72 18
      باشه بهشون میگم
  • سامی NL ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    من وقتی رفتم خواستگاری، مادر عروس تا دم از حق طلاق زد، بلافاصله گفتم اشکال نداره من هم مهریه فقط یک شاخه گل میدهم. بعدش گفت قبول نیست ما دختر نمیدیم. منم گفتم باشه ندین. باورتون نمیشه فردا ساعت 7 صبح زنگ زدند که ما حق طلاق نمیخواهیم، تو رو خدا بیا دختر ما را بگیر. اگه محل شون نگذاری دنبالت راه می افتند. البته منم نرفتم دیگه خاستگاری اش خوشبختانه
    • DE ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      آخه انگار خودت کی هستی که میگی دختر مردم افتاده دنبالت که تو رو خدا بیا منو بگیر. ادم ها هرچی بازنده ترن تو زندگی هاشون بیشتر اصرار دارن خودشونو شاخ نشون بدن.
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      در جواب 12:20 ، من نمیدونم این سامی کی هست، ولی اگه برای خودش کسی نبود بهش زنگ نمیزدن و دنبالش راه نمی افتن، حسودی نکن
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      برگرفته از کتاب نهنگ هاهم پرواز میکنند!!!!!
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      چرا کتاب نهنگ ها... الان در این اوضاع پسره کافیه یه خونه و یه ماشین داشته باشه، و مختصر دستش هم برسه به دهنش، دخترا براش صف میکشن
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      48 5
      خطاب به16:56 بله درسته الان چه دختر چه پسر هرکدوم شرایط خوبی داشته باشن طرف مقابل براشون صف میکشن... ولی به گفته این آقا اگه شرایط خوبی داشت مادرعروس همون اول دم از طلاق نمیزد...
  • الهام IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    چادر سر کردنشون اسلامی هست چون منافع شغلی اش ایجاب میکنه، بعد قوانین خانوادگی شون میخوان غربی باشه! یا کلا این وری باش یا کلا اون وری
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      13 14
      خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟؟
  • US ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    خانم هایی که طرفدار حق طلاق هستین، نکنین اینکارو ، دودش در چشم خودتون میره، زن داداش من حق طلاق داشت داداشم را بیچاره کرد، 11
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    برادر ایشان توضیحات کامل تری در خصوص ایشان بیان کرده است
  • لیلا بانو IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    پیاده شو لطفا بانو: اختیار طلاق یک امر شرعی ودینی است واختیارش با مرد، همانطور که اختیار مهریه با نسوان است، کجای کاری تو،،ضمنا با زور واجبار که نمیشه مانع طلاق شد
  • US ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    51 54
    حق طلاق؟ طرفش چقدر احمق
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      34 25
      آمریکا هم ازدواج و طلاق معنا داره؟! خخخخخ
  • یک خانم IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    همین که شما از اساتید دانشگاه امام صادق هستید ، طرز تفکر و خط مشی تون کاملا برای مردم روشن هست، لطفا تظاهر به روشنفکری نکنید خانم محترم
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      44 27
      بنده ی خدا، کی گفته ایشون عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق هست؟!!! دانشگاه الزهرا!
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      الزهرا یه جایی وحشتناکتر از اون یکی، دیگه بدتر
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      57 50
      این بنده خدا که اسم دانشگاه امام صادق رو نیاورد و گفت دانشگاه الزهرا! شما اینو از کجا در آوردید؟ اونایی که کامنت شما رو لایک کردن رو کجای دلمون بذاریم. اصلن خبرو خوندن؟
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      17 15
      من‌دانشگاه الزهرا مهندسی خوندم یک دانشگاه معمولی و عادی که فقط مخصوص خانمهاست البته الان که در دانشگاه دیگری کار میکنم متوجه محیط آرام و سالم آن در مقایسه با دانشگاههای عادی شده ام
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    ۱۶ سالگی ازدواج کردم با حق طلاق، حق طلاق آیا با گرفتن اون هر روز و از همان لحظه اول به همسرتون میگفتید طلاق میگیرم ؟ میرم ؟ کاشکی درس زندگی هم میدادید .... که یکسری از این خانومها همین که اونو گرفتن مرد بیچاره را میگذارند و بچه ها را هم اگر بزرگ باشند برمیدارند و میروند آن هم چه سنی در 50 - 60 سالگی کاشکی قانون عوض میشد و حق طلاق هرگز به هیچ زنی داده نمیشد ......
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    51 8
    عجب
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      17 29
      آسو جان شما خودش رو اذیت نکن، برو درباره همون مسأله یخ نداشتن ترکیه و یخچال داشتن همایونی تعمقی کن
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    منم یه جا رفته بودم خواستگاری دختره گفت حق طلاق و کار می خوام ، منم گفتم باشه بمون تا خبرت کنم.بعد از چند سال مطلع شدم از شوهرش طلاق گرفته و با وساطت ریش سفیدا مجددا آشتی کردن ولی شوهرش دیگه اجازه کار کردن بهش نداده. خانوما از این کارا نکنید به ضرر خودتونه.
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      48 27
      شما برو اون طرف مرز به طالبان بپیوند خیلی مستعدی
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    37 98
    منم یه جا رفته بودم خواستگاری دختره گفت حق طلاق و کار می خوام ، منم گفتم باشه بمون تا خبرت کنم.بعد از چند سال مطلع شدم از شوهرش طلاق گرفته و با وساطت ریش سفیدا مجددا آشتی کردن ولی شوهرش دیگه اجازه کار کردن بهش نداده. خانوما از این کارا نکنید به ضرر خودتونه.
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    90 12
    در خانه غصبی
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    اگه راست میگی بیا با برادرت مناظره تلوزیونی بکن.
  • DE ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    کلا جواب این خانم به همه مسایل اینه که باید بررسی بشه و مدارک اش هم موجوده. ادمو یاد احمدی نژاد می اندازه. برادرت اتفاقا خوب شماها رو شناخت که راهشو ازتون جدا کرد.
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      32 63
      داری قضاوت میکنی بدجوری...
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    معلومه ادم خوبیه و میتونه به زن و خانواده کمک کنه
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    حالا چرا ایشون رو با این همه حاشیه گذاشتن در این سمت؟؟؟؟
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    73 8
    پرحاشیه است!
  • خشن IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    معاون امور زنان، ازدواج دختران زیر سن ۱۸ سالگی ظلمه نه زیر ۱۳ سال!!
  • آیدا IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    خانم خودش قربانی کودک همسریه. حالا میخواد چه جور کمکی به حقوق زنان بکنه. از سرش که نگاه کنی تهش پیداس. در همین زمان کوتاه که از حاکمیت این طیف میگذره کلی خدمت کردن به بانوان: حذف ضمانت اجرایی مهریه، برداشتن غربالگری بهداشتی بانوان باردار، ممنوعیت دادن کارنامه به مادر...
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      12 9
      بیشتر دقت کن ، ازدواج ایشان چه سالی بوده؟ زمان مادر های ما
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    52 4
    توتوی ۱۶ سالگی حق طلاق می فهمیدی؟پس نابغه ای برای خودت بودی خبر نداشتی ،خب مثل بچه آدم بگو این شروط را پدرم گذاشت.
  • سعید IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    هرچی زمان جلوتر میره مطابقت دولت ریسی و احمدی نژاد بیشتر معلوم میشه
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    87 22
    یا همه چیز به عهده مرده و زن هیچ وظیفه ای نداره یا نصف نصف نمیشه که هم مثله غربی ها آزادی بخواین هم همه خرج و مخارج و دنگ و فنگشون با مردا باشه.
  • حامی IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    36 4
    اگه کسی بخواد طلاق بگیره به حق و نا حقش نگاه نمیکنه و کارش رو میکنه دوستانی که در مورد مهریه و نفقه و این جور چیزا میگن غربی و ایرانی بهتره یکم اطلاعاتشون رو ببرن بالا و بعد صحبت کنن ما ایرانیا کلا حرف زدن رو برای خودمون حق میدونیم حتی اگه اطلاعاتی نداشته باشیم اینکه مرد و زن باید حق مساوی داشته باشند هیچ شکی توش نیست ولی بقول این دوستمون آقای محترم نمیشه یکی به میخ زد یکی هم به نعل در مورد خانم خزعلی هم که چیزی برای گفتن نیست چون برادرشون همه چیز رو گفتن و مردم هم عقل دارن و میفهمن کی درست میگه و کی داره پنهان کاری میکنه سرکار خانم خزعلی شما میگی با مدرک صحبت کنیم ولی خوب خودتون هیچوقت یه مدرک درست و درمون نیاوردید و نشون همون خبرنگارا ندادید
  • مقیمی IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    54 0
    توی 16 سالگی حق طلاق و تحصیل و کارو گرفتی معلومه یا خیلی زرنگ تشریف داشتید یا حرف بزرگترت را گوش کردی این زرنگیها از دختر 16 ساله بعیده
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    36 2
    قوانین ازدواج خیلی در هم بر همه،باید اصلاح بشه .
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    54 11
    مشکل جامعه ما تجرد دختران پا به سن گذشته است مشکل جامعه ما فقرو بدبختی است زن کارگر که نمی خواد موتور سوارشود میخوادنانی بادلگرمی بخورد حرف های این خانم دغدغه زنان اشرافی است نه عموم زنان جامعه
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    21 34
    افکار غربی جامعه رو بیچاره کرده مخصوصا جامعه زنان رو
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    26 5
    آقای رئیسی این خانم که نمی دونه دغدغه زنان چیه چجوری نماینده زنان کردی
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    5 1
    اشرافیات
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    10 2
    بستگی به اون طرف یا زن یا مرد داره اگه بخواد با ترفند هزار دوز وکلک همه چیزو از زنش دریغ میکنه واگر انسان باشه نه ولی قانون ما خیلی بده که در هنگام طلاق باید همه چیز نصف شود مخصوصا اگر زن هم شاغل باشد یا اگر هم نباشد بازهم حقش محفوظ باشد مخصوصا کسانی که مهریه سبک گزاشتن
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    16 3
    خوب سرکارخانم دیرازدواج کردی نظرپدروآقایان درنه سالگی بایدازدواج میکردی.
  • زن ایرانی IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    48 6
    سلام خانمها واقایان، مگر مشکل جامعه ایران ورزشگاه نرفتن و موتور نراندن زنها است،بیخود سرگرم این دعوای زرگری که برای مرد و زن بینوا و تحصیلکرده و گرفتار و بیکار و ...ایرانی راه انداخته اند ،نشوید