فایزربلژیکی دز بوسترکادر درمان؟/اولویت پایان واکسیناسیون دز دوم باشد

واکسن فایزر قرار است از مبدا بلژیک وارد ایران شود، همچنین سازمان غذا و دارو اعلام کرد این واکسن‌ها به‌عنوان دز بوستر برای کادر درمان استفاده خواهند شد.

به‌گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بلاخره پای واکسن فایزر به ایران باز شد. روز گذشته حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو خبر از واردات دو میلیون دُز واکسن فایزر از مبدا کشور بلژیک داد، او همچنین صبح امروز با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «برای واکسن مدرنا فعلاً برنامه‌ای نداریم، اما مجوز مصرف اضطراری واکسن فایزر و جانسون‌وجانسون را تایید کرده‌ایم. اگر طرف خارجی به وعده خودش عمل کند و واکسن‌ها وارد شود برای دز بوستر کادر درمان از آن‌ها استفاده می‌شود.»

دز بوستر یا همان دز سوم واکسن کرونا برای افزایش ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، درهمین‌باره مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران در گفت‌وگویی به خبرآنلاین گفت: «دز سوم واکسن کرونا را اصولاً برای افرادی توصیه می‌کنند که به‌دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن از دو دز واکسنی که قبلاً تزریق کرده‌اند نتیجه نگرفتند، مانند کسانی‌که داروی شیمی درمانی استفاده می‌کنند و بیماری‌های خود ایمنی دارند؛ همین‌طور برای افرادی که با ویروس کرونا مواجهه زیادی دارند تزریق دز سوم یا بوستر لازم است، مانند کادر بهداشت و درمان بیمارستان‌ها.»

حالا با توجه به این‌که اکثر کادر بهداشت و درمان دو دز از واکسن‌های اسپوتنیک‌وی یا آسترازنیکا را دریافت کرده‌اند تزریق واکسن فایزر به‌عنوان دز سوم به آن‌ها تصمیم درستی است؟ این پرسشی بود که یونسیان در پاسخ به آن گفت: «در دنیا درباره ترکیب واکسن‌ها مطالعاتی درحال انجام است که اگر کدام واکسن را با کدام واکسن دیگر ترکیب کنند نتیجه آن ممکن است حتی بهتر باشد. ولی همه ترکیب‌ها بررسی نشده است، تنها ترکیبی که بررسی شده آسترازنیکا و واکسن فایزر است که اتفاقاً نتیجه خوبی هم داشته است. بنابراین کسانی‌که واکسن آسترازنیکا تزریق کردند از واکسن فایزر به‌عنوان دز سوم می‌توانند استفاده کنند و نتیجه خوبی هم بگیرند.»

وی ادامه داد: «درباره ترکیب فایزر و اسپوتنیک اگرچه مطالعه‌ای انجام نشده اما با توجه به شباهت بالایی که پلتفرم واکسن اسپوتنیک با آسترازنیکا دارد می‌شود حدس زد افرادی که اسپوتنیک تزریق کردند که تقریباً کادر درمان این‌گونه هستند تزریق فایزر نتیجه بخش خواهد بود تا بتوانند استفاده خوبی از فایزر بگیرند. بنابراین به‌نظر می‌رسد برای آسترازنیکا و اسپوتنیک اگر از دز سوم فایزر استفاده شود یک تقویت و ایمنی خوبی به آن‌ها بدهد، امیدوارم هرچه سریعتر برای کارکنان خط مقدم بهداشت و درمان کسانی‌که در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه و مراکز درمانی با بیماران در ارتباط هستند این اتفاق بیفتد چراکه این گروه هستند که اگر همچنان سالم باشند می‌توانند به بقیه جامعه هم سرویس بدهند.»

یونسیان در پایان با اشاره به تزریق دز سوم واکسن کرونا به عموم جامعه یادآور شد: «استفاده از دز سوم برا عموم در آینده اقدام درستی هست اما الان در اولویت نیست، چراکه عموم جامعه همچنان دو دز واکسن خودشان را نگرفته‌اند، اما اگر روند واکسیناسیون با همین سرعت پیش برود در اواخر پاییز با توجه به این‌که ممکن است واریانت جدیدی وارد شده باشد و از مطالعات مربوط به ترکیب واکسن‌ها نتایج بیشتری منتشر شود، می‌شود درباره تزریق دز سوم به عموم جامعه هم فکر و هم برنامه‌ریزی کرد. بنابراین تزریق دز سوم استراتژی معقولی است هر زمان که جمعیت بالغ ما همگی دو دز واکسن خودشان را دریافت کردند روی تزریق دز سوم هم می‌شود فکر کرد.»

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1557240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =