تاکید بلینکن بر پیگیری مسیر دیپلماسی با هدف بازگشت متقابل به برجام

ایرنا نوشت:آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بر قصد واشنگتن برای پیگیری مسیر دیپلماسی با هدف بازگشت متقابل (ایران و آمریکا ) به تعهدات برجامی تاکید کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه ای از دیدار آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با وزرای خارجه چین، روسیه، فرانسه و انگلیس به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد خبر داد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: بلینکن بر اهمیت اقدامات سازنده پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل برای حفظ صلح و امنیت بین المللی تاکید کرد.

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه تصریح کرد: در ارتباط با ایران، وزیر امور خارجه آمریکا بر قصد ایالات متحده جهت پیگیری مسیر دیپلماسی معنادار با هدف بازگشت متقابل ( دو جانبه ایران و آمریکا ) به تعهدات برجام و رفع همه نگرانی های ما در  مورد ایران، تاکید کرد.

پیش از این، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک با تاکید بر این امر که دولت آقای دکتر رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا بدنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، اظهار داشت: همانطور که قبلا گفته شده است، ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت.
وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: ملاک ما عمل طرف های مقابل است و نه اظهار نظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت می کند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می پذیرید و نه کشور را معطل وعده های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.

انتظارات پنج عضو دائم شورای امنیت برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود همچنین آورده است: در مورد افغانستان وزیر امور خارجه آمریکا خواستار هماهنگی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل برای کاهش بحران انسانی در حال ظهور و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی این کشور شد.

وی به انتظارات مشترک اعضای دائم شورای امنیت برای یک تشکیل دولت فراگیر در افغانستان اشاره کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل را تشویق کرد تا در ارتباط با افغانستان متحد بمانند، طالبان را در برابر تعهدات خود پاسخگو دانسته و با یکدیگر برای تضمین  دسترسی بشردوستانه، احترام به اصول انسانی و تامین بودجه برای تأمین نیازهای بشردوستانه افغانستان، همکاری کنند.

نشست بررسی تحولات افغانستان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در حالی برگزار شد که پیش از این طالبان درخواست کرده بود تا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کنند اما ایالات متحده که در کمیته اعتبارسنجی حضور دارد، اعلام کرده که هیچ تصمیمی قبل از پایان اجلاس در اوایل هفته آینده گرفته نخواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در نشست گروه ۲۰ درباره افغانستان در حاشیه هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: جامعه بین‌المللی در انتظارات خود از طالبان برای پایبندی به تعهدات متحد است.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت: جهان باید  رویکردی متحد در مقابل طالبان داشته باشد و طالبان باید در مورد مبارزه با تروریسم، کمک و دسترسی های بشر دوستانه، خروج امن کسانی که می خواهند افغانستان را ترک کنند و دولت فراگیر، یک پیام متحد از سوی جامعه جهانی دریافت کند.

همچنین آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، بر ضرورت ایجاد سازوکارهایی برای تزریق پول نقد به اقتصاد افغانستان برای جلوگیری از فروپاشی آن و در نتیجه خروج گسترده پناهندگان و بی ثباتی کل منطقه، تاکید کرد.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که سازمان ملل باید شرایطی را فراهم کند تا طالبان از برخی تحریم ها معاف شده و کمک های بشردوستانه در افغانستان به نحوی موثر توزیع شوند.

گوترش گفت: من درخواست کرده ام تا برخی از معافیت ها برای ممکن ساختن جنبه های عملیاتی صادر شوند. لازم خواهد بود تا بنا به دلایل عملیاتی برخی معافیت ها در مورد برخی از تحریم ها اعمال شوند تا زمینه های مورد نیاز برای توزیع موثر کمک های بشردوستانه فراهم گردد.

این دیپلمات پرتغالی افزود که بر عهده شورای امنیت است تا در نظر بگیرد که تدوین نقشه راه سازمان ملل برای صدور معافیت ها لازم است یا خیر.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1557674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =